معاون آموزشي وزيرعلوم خبر داد: تدوين سند سنجش و پذيرش دانشجو تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاهها عدم افزايش شهريه دوره‌هاي كارشناسي ارشد

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تدوين سند سنجش و پذيرش دانشجو، تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاه‌ها، ساماندهي موظفي اعضاي هيات علمي، بازنگري آيين‌نامه ارتقا و تشكيل هيا‌ت‌هاي مميزه تخصصي خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن خالقي در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاهها كه در دانشگاه پيام‌نور برگزار شد، با اشاره به ايجاد ظرفيت 30 درصدي براي جوانان در طول برنامه چهارم توسعه، اظهار كرد: در شرايطي كه از افزايش ظرفيت و برداشتن صف طولاني كنكور طي دو تا سه سال آينده صحبت مي‌شود، بايد براي هر جوان ايراني متقاضي آموزش عالي يك صندلي كيفي آموزش عالي در كشور داشته باشيم.

وي افزود: در اين ميان طبيعي است كه عده‌اي نگران كيفيت در آموزش عالي باشند، با اين حال بايد مطمئن باشند كه وزارت علوم براي توسعه كيفي و تضمين كيفيت آموزش عالي برنامه‌هاي متعددي دارد.

لزوم بازنگري در شيوه سنجش و پذيرش دانشجو

ضرورت ايجاد تشكيلات نظارتي در استانها

وي با بيان اينكه در شرايط فعلي ديگر استفاده از روش فعلي كنكور براي پذيرش دانشجو صحيح نيست، گفت: بايد شيوه سنجش و پذيرش دانشجو بازنگري شود.

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به برنامه نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تصريح كرد: اين نظارت در گذشته نيز وجود داشته است ولي موردي بود كه سيستم جامعي براي پاسخگويي به بحث نظارت نيست. بر اين اساس گروهي براي تدوين آيين‌نامه و الگوي پيشنهادي ارزيابي و نظارت بر دانشگاه‌ها در شورا تعيين شده است كه اين الگو در شوراي معاونان دانشگاه مطرح شده و كليات آن نيز تاييد شده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 150 موسسه غيرانتفاعي در كشور وجود دارد، گفت: وزارت علوم به تنهايي نمي‌تواند مسئوليت نظارت بر كليه دانشگا‌ه‌ها و مراكز و موسسات آموزش عالي را بر عهده بگيرد، بنابراين بايد در هر استاني بايد يك تشكيلات نظارتي پيش بيني شود.

به گفته دكتر خالقي، در اين راستا ستادي در وزارت علوم با گروه‌هاي مختلف مرتبط با دانشگاه‌هاي دولتي، دانشگاه‌هاي غيردولتي و غيرانتفاعي، علمي كاربردي، دانشگاه آزاد، پيام نور و دانشگاه‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي تشكيل شده است و طي آن هياتهاي نظارتي نيز با كمك دانشگاه‌هاي بزرگ و مادر در استانها تشكيل شده است و درنهايت نتايج بررسي‌ها به دانشگاه‌هاي مربوطه و يا شورايي بالاتر با عنوان كميته هماهنگي نظارت منعكس و ابلاغ مي شود.

تهيه سند سنجش و پذيرش دانشجو

سنجش متمركز داوطلبان بخش دولتي و غير دولتي

وي با اشاره به تهيه سند سنجش و پذيرش دانشجو در وزارت علوم، تصريح كرد: تا كنون شيوه پذيرش دانشجو مبتني بر كنكور بوده است كه در شرايط فعلي تعيين كننده نيست، بنابراين وزارت علوم با برگزاري بيش از 20 جلسه كارشناسي در نهايت سندي را در اين رابطه تهيه كرده كه پس از تاييد عملياتي خواهد شد.

به گزارش ايسنا، وي در رابطه با مهمترين محورهاي اين سند، تصريح كرد: از اين پس پذيرش دانشجو در دانشگاه مبتني بر آموخته‌هاي عميق داوطلبان در دوره دبيرستان و نمرات استانداردي خواهد بود كه از سوي آموزش و پرورش در قالب امتحانات نهايي كشوري ارايه مي شود.

همچنين پارامتر آزمون سراسري بخش ديگري است كه به طور واحد توسط سازمان سنجش و سالي دو مرتبه برگزار خواهد شد تا باعث كاهش تنش فكري و اضطراب داوطلبان شود.

وي افزود: براساس اين سند، سنجش داوطلبان بخش دولتي و غير دولتي به صورت متمركز برگزار خواهد شد ولي پذيرش ما مي‌تواند جداگانه و به صورت متفاوت انجام شود.

بازنگري آيين‌نامه ارتقا

تشكيل هيا‌ت‌هاي مميزه تخصصي در وزارت علوم

معاون وزير علوم در ادامه با اشاره به برنامه وزارت علوم براي تضمين كيفيت در آموزش عالي، خاطر نشان كرد: ارزيابي دانشگاه‌ها و رتبه بندي براساس شاخصهاي علمي يكي از اين برنامه‌هاست.

به گفته وي، توسعه دانشگاه‌ها بر اساس طرح جامع، برنامه ديگريست كه بر اساس آن تا كنون 45 يا 46 دانشگاه برنامه جامع خود را ارايه كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي بازنگري آيين‌نامه ارتقا را از ديگر برنامه‌ها عنوان كرد و گفت: توليد علم و مشاركت در توليد علم جهاني به عنوان يكي از شاخصهاي آيين نامه ارتقا باقي مي‌ماند، ولي مشاركت اعضاي هيات علمي در توسعه دانايي و دانش ملي و حل مشكلات كشور نيز در ارتقاي آنها موثر خواهد بود.

دكتر خالقي در ادامه تشكيل هيا‌ت‌هاي مميزه تخصصي در وزارت علوم را از ديگر برنامه‌ها دانست و گفت: در اين راستا هيات‌هاي مميزه تخصصي در گروه‌هاي هنر، علوم انساني و فني و مهندسي تشكيل شده است.

وي تقويت شوراي گسترش آموزش عالي و برنامه‌ ريزي آموزش عالي با جهت گيري به سمت ايجاد رشته‌هاي ميان رشته‌اي را از اولويتهاي ديگر وزارت علوم عنوان كرد.

تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاه‌ها

ساماندهي موظفي اعضاي هيات علمي

دكتر خالقي با اشاره به تهيه مدل تعيين شهريه دانشگاه‌ها در وزارت علوم،‌ خاطرنشان كرد: در سال جاري شهريه مقطع كارشناسي ارشد دوره‌هاي شبانه و غيرانتفاعي افزايش نمي‌يابد و همانند سال قبل خواهد بود، در اين راستا جهت گيري براي دوره‌هاي كارشناسي نيز افزايش شهريه نيست.

وي با اشاره به بخشنامه دوره‌هاي فراگير و مجازي‌، خاطرنشان كرد: برگزاري دوره‌هاي فراگير جزو ماموريت و سياستهاي دانشگاه‌هاي بزرگ نيست، بلكه مشاركت در توليد علم و تربيت نيروهاي متخصص و ارتقاي سطح دانش از وظايف دانشگاه‌هاي بزرگ است، در اين راستا دانشگاه‌هاي بزرگ مي‌توانند از طريق سازمان سنجش به صورت محدود دانشجوي نيمه حضوري بپذيرند.

به گزارش ايسنا، دكتر خالقي در خاتمه با اشاره به ساماندهي موظفي اعضاي هيات علمي، خاطرنشان كرد: براين اساس وظايف هر عضو هيات علمي تعيين مي‌شود و طي آن در ازاي حقوق دريافتي و ميزان حضور عضو هيات علمي، وظايفي به عنوان وظيفه طراحي شده و باقي نيز در قالب حق التدريس ديده مي شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-12685
  • خبرنگار :