رييس نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاهها: دغدغه ديني استادان بايد ارزيابي شود نظام تربيتي بايد در دانشگاهها تعريف گردد شوراي فرهنگي بايد دردانشكدهها ايجاد شود

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها بر ضرورت ايجاد شوراي فرهنگي در دانشكده‌ها تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفيت شوراي فرهنگي دانشگاه را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: اين شوراها با هدف مقدس در دانشگاهها تعبيه شده‌اند تا به دغدغه هويت جوانان رسيدگي كنند.

وي در ادامه با بيان اينكه در برخي دانشگاه‌ها اهميت زيادي به اين شوراها داده نمي‌شود، خاطرنشان كرد: زماني كه جلسات شوراي فرهنگي تشكيل مي‌شود تنها به درخواست تشكلها براي اجراي برنامه و بودجه رسيدگي مي‌شود.

وي ادامه داد: شوراي فرهنگي بايد دردهاي دانشگاه را مطرح كند و راهكار آن را با استفاده از ظرفيت اساتيد و مديران دانشگاه بيابد.

محمديان از مسؤولان وزارت علوم خواست تا پيگير وضعيت شوراهاي فرهنگي دانشگاه‌ها باشند.

وي تصريح كرد: كميته‌اي بايد براي كمك به شوراهاي فرهنگي تشكيل شود و اگر در يك شوراي فرهنگي تصميم خوبي گرفته شد به تمام دانشگاه‌ها اعلام شود.

وي با بيان اينكه شوراي فرهنگي بايد در دانشكده‌ها نيز تشكيل شود، افزود: اين شوراها مي‌توانند معضلات روساي دانشگاه‌ها را حل كنند.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها خطاب به روساي دانشگاه‌ها گفت: كساني كه وظيفه مديريت را بر عهده مي‌گيرند نبايد شبانه روز داشته باشند.

وي با اشاره به حضور بيشتر روساي دانشگاه‌ها در جبهه‌هاي جنگ در دوران دفاع مقدس، ادامه داد: بعد از دوران دفاع مقدس اين خط مقدم تغيير كرد و امروز خط مقدم دانشگاه‌ها هستند و فرماندهي آن بر عهده روساي دانشگاه‌هاست.

محمديان خاطرنشان كرد: كساني كه به دنبال بر‌اندازي نظام بودند از تمام بخشهاي صنفي كارگري مايوس شدند و تنها بخشي كه فكر مي‌كنند مي‌توانند وارد شوند دانشگاه است در حالي كه علاقمندان نظام معتقدند اگر نظام به صورت بالنده به راهش ادامه دهد راهي جز دانشگاه ندارد.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي از رياست‌جمهور خواستم از وزراي بهداشت و علوم براي معرفي روساي جديد دانشگاه‌ها تقدير كند زيرا تمام آنها از افراد برجسته و شخصيت‌هاي علمي هستند.

وي مساله معيشت، مالي و غيره را از بحثهاي مطرح دانشگاهها در ساليان سال عنوان كرد و گفت: اين درگيريها به دليل مشكلات مديريتي و اقتصادي است و بزودي تمام نمي‌شود.

محمديان در ادامه با طرح اين پرسش كه فرق دانشگاه ما با دانشگاه‌هاي كشورهاي ديگر چيست؟، اظهار كرد: فرق ما اين است كه علاوه بر اينكه به دنبال نيروهاي دانشمند هستيم به آدم سازي نيز مي پردازيم و قرار است نيروهايي تربيت شوند كه اهداف ملت را پيگيري كنند.

وي با اشاره به ارزيابي آموزشي و پژوهشي اساتيد، اظهار كرد: هيچگاه ارزيابي نمي‌شود كه اساتيد چقدر دغدغه ديني دارند كه اين مساله بايد پيگيري شود.

وي با بيان اينكه نظام تربيتي بايد در دانشگاه‌ها تعريف شود، افزود: در ارزيابي و بحث‌هاي مديريتي دانشگاه توجه به مساله دين اساتيد نيز بايد لحاظ شود كه در اين مورد آماده همكاري با وزارتخانه هستيم.

محمديان با تاكيد بر اينكه در زبان با سكولار بودن مخالفيم، گفت: اما در عمل مي‌گوييم كه در دانشگاه‌ها بايد كار آموزشي، پژوهشي و رفاه دانشجويي انجام شود و بخشهايي مانند نهاد رهبري و ائمه جماعات نيز كار دين را انجام دهند كه اين خود نوعي سكولار است.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در عين حال با تاكيد بر اينكه چطور مي‌توان نسبت به حضور جوانان در پارتي‌ها و تجربه كردن آلودگي‌ از سوي آنان بي توجه باشيم، خاطرنشان كرد:‌ در برخي از دانشگاه‌ها عده‌اي به شكل نظام مند براي دانشجويان تله درست مي‌كنند، پس چگونه مي‌توان بي‌اعتنا بود، همه در مقابل دين دانشجويان مسؤوليم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-12559
  • خبرنگار :