عمران صلاحي: شعر در ميان توليد انبوه گم شده است مگر سعدي يا حافظ ناشر داشتند، كه شعرشان را در شيراز ميگفتند و در چين خوانده ميشد؟
وقتي توليد بالا باشد، قيمت پايين ميآيد؛ شعر هم امروز انبوه توليد ميشود. عمران صلاحي با بيان اين مطلب در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متذكر شد: امروز شاعران زيادي داريم كه به توليدهاي شعري مشغول هستند، به اين دليل اصل مطلب كه شعر است در اين ميان گم شده است و معلوم نيست كه شعر چيست. وي افزود: مردم كه مخاطبان اصلي شعر هستند، معمولا شعر خوب را از هر كسي كه باشد در حافظهشان حفظ ميكنند و نبايد چندان نگران مخاطب نداشتن شعر امروز بود. اين شاعر طنزپرداز در ادامه درباره مشكلهاي نشر و توزيع كتابهاي شعر و تاثير آن بر مخاطب نداشتن شعر امروز يادآور شد: موضوع توزيع و نشر كتابهاي شعر به هيچ عنوان در استقبال نكردن مخاطبان از شعر تاثيري ندارد. به نظرم شعر هنري شفاهي و گفتاري است و معمولا ميگويند فلاني شعر ميگويد، نه مينويسد؛ به همين دليل شعري اگر خوب باشد، دهان به دهان و سينه به سينه منتقل ميشود و نيازي نيست كه توزيع شود. وي ادامه داد: مگر در گذشته سعدي يا حافظ ناشر داشتهاند، شعري را در شيرازي گفتند در چين خوانده ميشد. به اين دليل است كه اصلا نگران مخاطب شعر نيستم. به اعتقاد صلاحي، 90 درصد كتابهايي كه به عنوان شعر گفته ميشوند، اصلا شعر نيستند و طبيعي است چيزي كه شعر نيست، مخاطب هم نداشته باشد. وي درباره آينده شعر امروز گفت : بعضي از شاعران گذشته ما مانند فروغ فرخزاد از ابتدا مخاطب داشتند، ولي بعضي شاعران دوباره بعدها احيا ميشوند، مثل سهراب سپهري كه در زمان خود مخاطب چنداني نداشت، ولي يكباره با كتاب «حجم سبز» مردم به شعرهايش روآوردند. يكي از علتهاي موفقيت سهراب زبان ساده او بود، هر چند كه مفاهيم آن ساده نبود، ولي همان زبان ساده شعرش را معروف كرد. او با بيان اين مطلب كه هر شاعري كه موفق شده، رمز و رازي داشته است، متذكر شد: اگر نسل امروز رمز و راز موفقيت شاعران گذاشته را پيدا كند و شكل ديگر آن را به كار گيرد، مخاطب ميتواند پيدا كند. انتهاي پيام