حدادعادل: نظارت براي جلوگيري ازتبديل آزادي به هرج ومرج است بودن شوراي هماهنگي يا تغيير نام آن تغييري در روند تحولي كشور به وجود نمي‌آورد

رييس مجلس شوراي اسلامي، در حاشيه‌ي كنگره‌ي جمعيت ايثارگران كشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد مباحث موجود بين اصولگرايان، گفت: ما نه تنها اميدواريم كه اصولگرايان دچار اختلاف نشوند، بلكه اميدواريم نيروهاي دوم خرداد هم با وحدت با ديگران در اداره‌ي كشور حضور داشته باشند و اختلافات بين همه برطرف شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل افزود: در واقع ما آنها را نيز دوستان خود مي‌دانيم و معتقديم نيروهاي اصولگرا براي آنكه دچار اختلاف نشوند تنها كافي است اصولگرا باشند و اگر به اصول اهميت دهند، مي‌دانند كه اختلافات هميشه بر سر فروع است و آنجا كه بر سر مسائل فردي است، حاضر به فداكاري خواهند بود و تنها راه اين است كه اختلافات صدمه ايجاد نكند.

حدادعادل تصريح كرد: در گذشته هم تجربه ثابت كرده علي‌رغم اختلافاتي كه وجود داشته وقتي پاي اصول به ميان آمده نيروي اصولگرا تعهد خود را به اصول نشان داده است و نمونه‌ي آن اختلاف سليقه‌اي بود كه در انتخابات رياست جمهوري وجود داشت كه در آن زمان نيز شاهد بوديم اين اختلافات سليقه به وحدت اصولگرايي در نهايت صدمه‌اي نرساند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در خصوص ادامه‌ي فعاليت شوراي هماهنگي، گفت: نام‌ها آن اندازه هم مهم نيست كه روحيه‌ي همكاري مهم است. مهم خود هماهنگي و اتحاد است. در نيروهاي اصولگرا اين روحيه وجود دارد. حال اگر تجربه يك زماني اقتضا مي‌كرد كه شوراي هماهنگي مركز اين هماهنگي باشد آن درست و اگر ديديم كه امروز هم همان اقتضا وجود دارد همان راه را ادامه مي‌دهيم، اگر به نتيجه نرسيديم كه بايد يك ساز و كار تازه‌اي انتخاب كرد و انتخاب مي‌كنيم.

وي ادامه داد: مهم داشتن يك روحيه‌ي همكاري و هماهنگي كه وجود دارد نه اصراري به كنار زدن نامي است و نه اصرار بر حفظ نامي به هر قيمت. بايد متناسب با اقتضاي شرايط كار كرد.

حدادعادل هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد به نتيجه رسيدن مذاكرات لاريجاني در مسكو، گفت: مذاكرات مسكو هنوز نتيجه‌اي نهايي و قطعي آن اعلام نشده است و نمي‌توانيم بر اساس اظهارنظر برخي خبرگزاري‌ها داوري كنيم. بايد منتظر پايان اين مذاكرات و بازگشت لاريجاني باشيم تا بتوانيم ارزيابي دقيقي از مذاكرات مسكو داشته باشيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: مذاكرات با سه كشور اروپايي نيز به دنبال همين است و اين نشانه‌ي همان عزم و اراده‌ي ما است كه براي احقاق حق خود هم‌چنان مذاكره و فعاليت‌هاي ديپلماتيك را يكي از راه‌ها مي‌دانيم.

وي با اشاره به مذاكرات ماه مارس شوراي حكام و در آينده در هر محفل تصميم‌گيري جهان، ضامن موفقيت ايران را حضور ملت در صحنه دانست و افزود: تاكيد ملت بر استفاده از انرژي هسته‌اي به صورت صلح‌آميز ضامن اين موفقيت است. اين عزم و اراده‌ي ملي بزرگ‌ترين پشتوانه‌ي مقامات ما در مذاكره با ديگران است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، هم‌چنين در خصوص سوال ديگري در مورد شوراي هماهنگي، گفت: مسلما با هر تحولي يك تشكل تازه زاده مي‌شود و ما از آن استقبال مي‌كنيم. از شكل‌گيري گروه‌هاي جوان و جديدي كه به مباني انقلاب مومن باشند و كار كنند استقبال مي‌كنيم. اصولگرايي به معناي اين است كه هيچ مهم نيست كه ما بر سر قدرت نباشيم، مهم آن است كه آنكه بر سر قدرت است شايستگي و توان خدمت به كشور را داشته باشد و اسمش هر چه مي‌خواهد باشد.

حداد عادل تصريح كرد: اين نگاه ما به آينده است. بودن شوراي هماهنگي و تغيير نام آن هيچ تغييري در روند تحولي كه در كشور ايجاد شده به وجود نخواهد آورد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، هم‌چنين در مورد سفر بوش به هند و اظهار نظرات رييس جمهور آمريكا، گفت: اين سفر يك سفر نمايش قدرت بعد از ناكامي‌هايي است كه آمريكا در سياست خود در منطقه داشته است و تظاهرات مردم هم يك نمايش قدرت از سوي ملت‌ها است. همين كه سفر بوش به افغانستان به آن اندازه محرمانه مانده است حكايت از وحشت آنها از نيروي مردمي است و اين سفر بيش از آنكه به نفع آمريكا باشد به نفع كشورهاي منطقه تمام خواهد شد.

وي در مورد نظر مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: مجلس اگر نيازي به اصلاح قانون انتخابات و حتي قانون احزاب باشد آمادگي كامل دارد در اين زمينه اقدام كند. در حال حاضر شاهد خللي از جانب قانون نيستيم. اگر معلوم شود كه بايد قانون هم تغيير كند آمادگي داريم قانون را براي فعال‌تر شدن بهتر احزاب اصلاح كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در مورد عدم اختصاص بودجه به احزاب، گفت: احزاب بايد بر پايه‌ي مشاركت افراد خودشان شكل بگيرند. علت اينكه مجلس تمايلي به اختصاص بودجه براي احزاب ندارد، اين است كه نمي‌خواهد احزاب شكل دولتي به خود بگيرد.

حدادعادل ادامه داد: اگر مجلس باز هم تصويب كند كه بودجه‌اي به آنها اختصاص يابد طبعا اين بودجه در اختيار احزاب قرار مي‌گيرد. اما مجلس هفتم تمايلي به اين كه احزاب از بيرون از اعضاي خود تقويت شوند، ندارد و معتقد است احزاب بايد قوت خود را از نيروهاي طرفدار و اعضاي خودشان پيدا كنند.

وي هم‌چنين در مورد نظر وزير ارشاد در خصوص نظارت ويژه بر خبرنگاران و وبلاگ‌نويسان و صدور كارت ويژه از سوي وزارت ارشاد براي خبرنگاران، گفت: معتقديم نظارت به معناي ايجاد محدوديت نيست، دشمن آزادي هرج و مرج و لجام گسيختگي است. اگر خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها خواهان يك فضاي آزادي و منطقي هستند بايد اجازه دهند دولت و مجلس و در يك كلمه قانون حدود كار آنها را مشخص كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، خطاب به خبرنگاران گفت: دشمن شما مجلس، دولت و قانون نيست، بلكه دشمن شما كساني هستند كه با استفاده از آزادي، هرج و مرج وارد مي‌كنند و به اصولي خدشه وارد مي‌سازند كه آن اصول مورد قبول شما هم هست و اين نظارت براي جلوگيري از آن افراد است.

حدادعادل در پايان گفت: مجلس و دولت براي آزادي اطلاع‌رساني و آزادي كار رسانه‌اي تاكيد دارند. بارها گفته‌ام تنها كساني كه فاسدند از آزادي اطلاع‌رساني وحشت مي‌كنند. هر كس قصد خدمت‌گزاري دارد و دستي در فساد ندارد نبايد هيچ نگراني از بيان حقيقت داشته باشد. مجلس و دوستان ما در دولت همه طرفدار آزادي مطبوعات هستند. نظارت هم براي اين است كه اين آزادي دچار هرج و مرج نشود و از درون پوسيده نگردد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۲ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8412-07648
  • خبرنگار : 71291