/كنگره جمعيت ايثارگران/ احمد توكلي: مجلس خط دهنده و دولت ره‌رونده است عزم جدي براي مبارزه با كانون‌هاي فساد وجود ندارد

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ترسيم نقش مجلس هفتم در قبال دولت نهم تصريح كرد: مجلس خط دهنده و دولت ره‌رونده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر احمد توكلي كه در سومين كنگره سراسري اعضاي جمعيت ايثارگران انقلاب سلامي سخن مي‌گفت، با يادآوري زمان كنگره قبلي اين جمعيت كه دو سال قبل در مسجد بلال صدا و سيما برگزار شد، گفت: در آن زمان مجلس و دولت در اختيار سياستمداران موسوم به دوم خردادي بود و جرياني كه احتمالا موافق اكثر عزيزان نبود، وجود داشت كه براي انقلابيون اصيل تلخ بود.

وي با بيان اين كه در آن زمان هر روز ساز جديدي نواخته مي‌شد، اظهار داشت: تلاش اين بود كه اركان قوام‌بخش انقلاب اسلامي، خط امام و حاكميت ولايت فقيه، تضعيف و كشور به سمت سكولاريسم برود. ما نبايد آن روزهاي تلخ را فراموش كنيم و فراموش كنيم كه اين جريان سكولار مولود چه عواملي بود كه قبل از آن وجود داشت.

توكلي يادآور شد: اگر اين مساله را فراموش نكنيم، حالا كه نوبت آزمون جريان اصول‌گرا رسيده، از خطا مصون مي‌مانيم.

اين نماينده مجلس با اشاره به موفقيت جريان اصول‌گرا در انتخابات‌هاي اخير و حضور در اركان قدرت، لزوم سربلند بيرون آمدن اين جريان را از اين مرحله كه آزمايشي براي آنان محسوب مي‌شود، مورد تاكيد قرار داد و گفت: ما مدعي اصول‌گرايي هستيم و در اين نشست لازم است مروري بر سرفصل‌هاي اصول‌گرايي داشته باشيم.

وي از قرارداشتن دين در راس همه عرصه‌ها سخن گفت و اظهار داشت: به عنوان اصول‌گرا بايد به دين پايبند باشيم زيرا دين در همه عرصه‌ها قدرت دارد تا انسان را جمعا و فردا هدايت كند.

توكلي يادآور شد: منظوراز اين دين اسلام است با همان تفسيري كه امام ارايه داد؛ لذا امروز حفاظت از دين مطابق آن چه كه امام فرمودند را رهبر معظم انقلاب برعهده دارند.

اين نماينده مجلس هفتم هم‌چنين از پايبندي به مردم‌سالاري ديني به عنوان دومين اصل اصول‌گرايي نام برد و توجه به حق مردم در زمينه‌ي دخالت در سرنوشت‌شان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: مردم بايد در انتخاب سرنوشت‌شان دخالت داشته باشند و ما نيز به اين حق آنها توجه داشته باشيم و تنها در زمان‌هايي كه به راي آنها نياز داريم سراغشان نرويم، بلكه براي آنها در عرصه تصميم‌گيري مشاركت حداكثري قائل شويم.

وي در ادامه آزادانديشي، آزادي‌خواهي، مبارزه با تخلف و تحجر را مورد تاكيد قرار داد و آن را ديگر اصل اصول‌گرايي برشمرد و گفت: كم بها دادن به آزادانديشي خطرات جدي را براي ما به دنبال خواهد داشت.

اين فعال سياسي افزود: آزادي بزرگترين گوهري كه خدا به بشر اعطا كرده است. نقش آن به اندازه‌اي مهم است كه حتي آفريننده انسان نيز حاضر نيست به اجبار او را به كمال برساند.

وي در عين حال با بيان اين‌كه خطر استبداد، تحجر و تصلب هميشه وجود داشته و خواهد داشت، گفت: هيچ نعمتي نيست كه آفت نداشته باشد. اما بايد از نعمت استفاده كرد و از آفت دامن كشيد.

توكلي در ادامه اظهاراتش در بيان اصول حركت اصول‌گرايي، حركت مستمر بر پايه‌ي عقلانيت را براي اداره كشور مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: در غير اين صورت دچار چرخ زدن به دور خود يا عقب‌گرد مي‌شويم.

به گزارش ايسنا وي در ادامه به خودباوري كه به بركت وجود حضرت امام نصيب ملت ايران شد اشاره و از آن به عنوان نعمتي بزرگ ياد كرد، هم‌چنين آن را ديگر اصلي برشمرد كه اصول‌گرايان بايد به آن پايبند باشند.

وي در ادامه به ثمره چشم‌انداز 20 ساله اشاره كرد و اهداف نهفته در آن را عاملي در جهت اين كه دچار حركت سينوسي و يا تندروي و كندروي نشويم، خواند و گفت: براي رسيدن به اهداف اين سند راهي نداريم جز اين كه از دستاوردهاي علم بشر استفاده كنيم. اگر چه علم از آن همه است، اما وقتي در عرصه‌ي اجتماع به كار گرفته مي‌شود، به عمومي‌سازي نياز دارد.

توكلي هم‌چنين صداقت، پاكدستي، پاكدامني، ساده زيستي و ‌مردم گرايي را در زمره اصول اصول‌گرايي برشمرد و گفت: اين عوامل بايد در بين مسوولان به صورت حداكثري وجود داشته باشد.

وي بر مبارزه‌ي بي‌امان با مفاسد اقتصادي نيز تاكيد كرد و با سخت توصيف كردن آن به گزارش سازمان شفافيت بين‌المللي كه در سال گذشته عملكرد ايران در حوزه‌ي مفاسد اقتصادي را در رتبه‌ي 87 و امسال در رتبه‌ي 93 قرار داده بود، استناد كرد و گفت: كساني كه معتقدند بدون مبارزه با مفاسد اقتصادي امكان رشد وجود دارد، دچار توهم هستند؛ زيرا همين سازمان در گزارش امسال خود آورده است كه اين تنزل رتبه‌ي ايران نسبت به سال گذشته 34 ميليارد دلار براي كشور هزينه داشته است.

توكلي با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري كه نسبت به گره خوردن كانون‌هاي قدرت و ثروت به هم هشدار داده بودند، گفت: به عنوان خدمتگزار شما در مجلس متاسفم كه با صراحت اعلام مي‌كنم عزم جدي براي مبارزه با كانون‌هاي فساد وجود ندارد.

وي در ادامه به جايگاه عدالت‌خواهي در تفكر اصول‌گرايي اشاره كرد و گفت: عدالت‌خواهي جوهره‌ اسلامي و ديني دارد و اهميت عدالت سياسي و اجتماعي كمتر از عدالت اقتصادي نيست. اين عدالت‌ها در كنار هم مفهوم پيدا مي‌كند و بدون يكديگر هيچ كدام از آنها دوام ندارد.

اين نماينده مجلس هم‌چنين با تاكيد بر اين كه اصول‌گرايان از جهاني شدن عادلانه استقبال مي‌كنند، گفت: اما اين جهاني شدن با جهاني سازي آمريكايي تفاوت دارد. براي اولي بايد دل سوزاند اما در مقابل دومي بايد با قاطعيت ايستاد.

وي در ادامه با تاكيد بر لزوم همبستگي با ملل آزادي‌خواه جهان آن را از آموزه‌هاي حضرت امام كه بايد از جانب اصول‌گرايان مورد توجه قرار گيرد برشمرد.

توكلي در تشريح اصول جريان اصول‌گرايي به پايبندي به اخلاق در همه عرصه‌ها اشاره كرد و گفت: در غير اين صورت، كانون‌هاي قدرت و ثروت سلطه پيدا مي‌كند.

وي در ادامه به تفهيم رابطه دولت و مجلس هفتم پرداخت و گفت: اصولي كه رابطه دولت و مجلس را تعيين مي‌كند، دين و ارزش‌هاست. اعلام مي‌كنم كه سرجمع رابطه بين دولت و مجلس دلسوزانه، برادرانه و خيرخواهانه است. من مدعي برادر بزرگتري براي دولت نيستم، اما قانون اين وظايف را تعيين كرده. همواره مجلس خط دهنده و دولت ره رونده است؛ زيرا قانون اساسي به همه دستگاه‌ها وزن و اختيار مناسب داده است.

توكلي افزود: ما نيز تلاش مي‌كنيم با دولت چنين رفتار كنيم تا اصول‌گرايان نزد خدا و خلق نسبت به آن چه وعده داده‌اند سربلند باشند و براي رقبا نيز الگو محسوب شوند. زيرا قدرت هميشه در دست يك جريان نمي‌ماند. امروز در دست ماست و فردا معلوم نيست در اختيار چه كسي قرار گيرد.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش تبديل ايران به قدرت اول منطقه را مورد تاكيد قرار داد و آن را در گرو اين دانست كه منشا اين قدرت دانش باشد.

توكلي هم‌چنين تاكيد كرد: اگر بخواهيم در عرصه جهاني از عدالت، آزادي و مستضعفان و ستمديدگان دفاع كنيم، راهي نداريم جز اين كه در كسب قدرت اهتمام داشته باشيم و اين قدرت نيز جز با تكيه بر دانش و فن‌آوري به نتيجه نمي‌رسد.

اين نماينده مجلس در ادامه دانشي را مفيد دانست كه مبتني بر انتقال تكنولوژي نباشد و خلق فن‌آوري‌هاي نوين را در اين عرصه مورد تاكيد قرار داد، هم‌چنين آن را عاملي در جهت پركردن فاصله بين كشور و غرب ارزيابي كرد و گفت: ما به اين دانش از طريق دستوري نمي‌توانيم برسيم، زيرا لوازم و اقتضائات فرهنگي اقتصادي و سياسي خود را دارد. اگر فن‌آوري بخواهد رشد كند، بايد تقاضاي واقعي متوجه فن‌آوران داخلي باشد.

وي در پايان اظهاراتش با يادآوري اين كه نعمت قدرت نيز مانند هر نعمت ديگري اسباب آزمايش است، گفت: حالا كه اين نعمت به ما رو كرده اصولي براي حفظ و اداره آن لازم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا اگر بخواهيم كشور را از عقب‌ماندگي نجات دهيم و آن چه رهبر معظم انقلاب فرموده را اجرا كنيم، راهي جز اين نداريم كه در عرصه دانش و فن‌آوري حركتي جدي داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۲ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-07520
  • خبرنگار : 71061