طرح پيشنهادي خدمات توريستي روستاي صخرهاي و تاريخي ميمند ارايه شد
يك سرمايهگذار يزدي با ارائه طرح پيشنهادي خدمات گردشگري روستاي صخرهاي ميمند در پي رونق گردشگري در اين منطقه تاريخي است. محمدرضا حاجي رحيمي در گفتوگو با خبرنگار گردشگري ايسنا درباره انگيزه خود از سرمايه گذاري در بخش گردشگري اظهار داشت: عظمت و اقتدار اجداد ايراني را ميتوان از آثار به جا مانده از آنها احساس نمود و براي معرفي و شناساندن اين اقتدار و عظمت به دوستان ميراث ايران، بايد پاي را از مرزها فراتر گذاشته و تفكري را ايجاد كنيم تا گردشگران خارجي ترغيب به بازديد از بناهاي تاريخي ايران زمين شده و ضمن آشنايي با اين آثار، ايران را به نحو احسن به ديگران معرفي نمايند. وي افزود: روستاي ميمند از جمله اماكني است كه با دارا بودن قدمتي بيش از ده هزار سال متاسفانه هنوز به طور كامل احياء نشده و تنها به همت جمعي از دوستداران ميراث و پايگاه ميراث فرهنگي واقع در روستاي ميمند از سال 80 تحت مرمت قرار گرفته است. وي گفت: از دو سال پيش تحقيقات خود را درباره اين روستا آغاز كردم و در اين مدت از كمكها و همكاريهاي مهندس اقتصادي مدير پايگاه ميراث فرهنگي واحد ميمند و ديگر همكاران نظير مهندس مهران و مهندس كيوانلو، مرادي بخشدار شهر بابك، زينلي نماينده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شهربابك، رضا حسيني فرماندار شهر بابك و ابراهيمي دهدار ميمند برخوردار بودم. وي به همكاريهاي كم و بيش مسئولين اشاره كرد و گفت: ايجاد مهمانسرا، پاركينگ، مرمت بخشهاي زيادي از روستا، پژوهشهاي گوناگون گياهشناسي، پزشكي، باستان شناسي، نورپردازي، تهيه فرهنگ جامع ميمند و ... از جمله اين اقدامات است. حاجي رحيمي به مشكلات موجود ميمند اشاره كرده و اظهار داشت: عدم توجه مسئولين استان كرمان به اين مجموعه و كم توجهي به مردم بردبار و زحمتكش ساكن ميمند، اختصاص ندادن بودجه مكفي به بخش خصوصي جهت احيا روستا از سوي سازمانهاي ذيربط، نبود امكانات و خدمات از جمله پزشكي و برخي امكانات بهداشتي و .. جهت ارائه به روستاييان و گردشگران از جمله مشكلات موجود است. مدير عامل شركت آريان ايساتيس ادامه داد: عدم تبليغات در رسانههاي عمومي، عدم آگاهي گردشگران از نحوه برخورد با مجموعه تاريخي ميمند و اهالي روستا و فاقد وسيله نقليه بودن روستا براي اياب و ذهاب روستاييان از ديگر مشكلات اين روستا است. حاجي رحيمي به طرح پيشنهادي خود اشاره كرد و گفت: ايجاد فضاي مناسب و متناسب با ميراث فرهنگي از جمله اين طرحهاست كه شامل ايجاد چايخانه، غذاخوري سنتي، فضاي مناسب جهت تفريح كودكان، فروشگاههاي محصولات بومي، كارگاههاي صنايع دستي، فروشگاههاي متعدد نظير فروش داروهاي گياهي منطقه و ... و ايجاد و راه اندازي بازارهاي روز از جمله اين فضاها است. وي ادامه داد: جاذبهها عامل اصلي در صنعت گردشگري را تشكيل ميدهند و عامل مهيا بودن شرايط براي استفاده از اين جاذبهها از ديگر شرايط مهم است. زيرا جهانگرد اگر نتواند از اين جاذبهها استفاده كند، دليلي براي سفر خود نخواهد داشت. بهترين ابنيههاي تاريخي در صورتي كه فاقد امكانات حمل و نقل، امكانات رفاهي، درماني و امنيتي باشند، نميتوانند افراد زيادي را جذب خود كنند. وي ا بيان اين كه امنيت، مهمترين ركن از اركان تشكيل دهنده صنعت گردشگري است، اظهار داشت: امنيت به همراه خدمات، مكمل توسعه جهانگردي در هر كشوري است كه ميخواهد گردشگري را به اوج برساند. از جمله كارهاي بنيادي براي توسعه صنعت گردشگري، مقوله امنيت و آرامش گردشگران است بنابراين مسئله امنيت براي مهمانان و گردشگران و همچنين حفظ امنيت متقابل براي اهالي (درختان، ميوهها و باغات و ...) با كنترل و راهنمايي گردشگران مهم بوده و سرلوحه اقدامات محسوب ميشود. حاجي رحيمي كه در طرح خود به راهكارهاي افزايش توريست و استفاده از امكانات بالقوه به صورت مفصل پرداخته است، ادامه داد: بدون ترديد در دنياي امروز تبليغات نقشي تعيين كننده در رونق فعاليتهاي صنعتي، خدماتي و بازرگاني ايفا مينمايد وصنعت توريسم نه تنها از اين قاعده مستثني نيست، بلكه در ابعاد وسيعتري نيازمند استفاده از تبليغات كارساز و مناسب است. رحيمي در پايان گفت: بدين جهت تبليغات وسيع در رسانههاي گروهي و تهيه فيلم، برگزاري نمايشگاههاي گردشگري، شناساندن صنايع دستي، ارائه پتانسيلهاي موجود از طريق اينترنت و برپايي تورهاي از جمله موارد تبليغات است. انتهاي پيام