مسوول سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان: چرا دانشجويان زنداني شدند؟ چرا حالا آزاد مي‌شوند؟

مسوول واحد سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان درباره‌ي قرار عفو دانشجويان زنداني، معتقد است: زماني كه اين دانشجويان به زندان‌ها رفتند، علت زنداني شدنشان تبيين نشد؛ حال كه دوباره بازمي‌گردند به اين محيط، باز هم همان فضاي وهم موجود است كه چنين فضاي وهمي اصلا به عدالت كمك نمي‌كند. پس چرا در اين باره توضيحي در رسانه‌ها داده نمي‌شود؟

به گزارش ايسنا، قرار است به دنبال دستور رييس قوه‌ي قضاييه، دانشجوياني كه زنداني هستند آزاد شوند و اين دستور در حال طي مراحل قانوني است.

« احسان‌الله كريم‌خاني » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا افزود: درباره‌ي زمينه‌ي عدالت كه چرا اين افراد را زنداني كردند توضيح درستي داده نشد و معيارها و ملاك‌هاي جلوگيري از حضور آنها در اجتماع تبيين نشد و اكنون نيز كه دوباره اين افراد به اجتماع بازمي‌گردند، باز هم تبيين نمي‌شود كه به چه دليل بازمي‌گردند و يا چه ضرورت‌هايي تغيير كرده است كه راه براي بازگشت آنها به محيط اجتماعي هموار شده است؟

وي در ادامه افزود: ضعف اساسي كه نمونه‌ي آن در پرونده‌ي مفاسد اقتصادي نيز مشاهده مي‌شود ضعف رسانه‌يي و عدم تبيين و روشن كردن عملكردهاست. يعني بايد توضيح داده شد كه اين عملي كه انجام شد با كدام استاندارد و معيار تعريف شده‌ي ديني، قضايي، عرفي و اجتماعي قابل بررسي است؟ به عقيده‌ي من، بايد يك برنامه‌ي تلويزيون تدارك ديده شود كه در يك سو نمايندگان دانشجويان و در سوي ديگر قوه‌ي قضاييه قرار گرفته و يك تبيين اساسي در اين مسايل صورت بگيرد تا اين قضايا مستمسك رسانه‌ها براي بازي‌هاي سياسي نشود. حال آنكه به نظر مي‌رسد يا نمي‌خواهند و يا نيازي به روشنگري احساس نمي‌كنند؟

كريم‌خاني در ادامه با بيان اين‌كه «فضاي سياسي دانشگاه‌ها و جامعه تغيير اساسي كرده است» افزود: دولتمردان و كساني كه در گذشته دستي در دانشگاه دست داشتند و نگاهي كه به دانشجو وجود داشت، نگاه بازي‌هاي سياسي و سوءاستفاده‌هاي سياسي بود كه برخي از جناح‌ها به دانشجويان داشتند و دانشجويان پارسنگ جريان آنها بودند نه يك وزنه‌ي سياسي. اما در حال حاضر اين نگاه تغيير كرده و با اين تغيير نگاه لازم ديدند يك تغيير روش و يك رحمتي را نشان دهند و در واقع قوه‌ي قضاييه اين بخشش را نشان دهد تا فضاي دانشگاه را به سمت عقلانيت و منطقي شدن پيش ببرد.

وي در ادامه تاكيد كرد: رحمت از موضعي خوب است اگر روشنگري به همراه داشته باشد، يعني دقيقا نشان دهند كه خطا چه بوده و رحمت به چيزي در عرصه‌ي اجتماعي كمك مي‌كند، اگر اين جريان صورت بگيرد بسيار مناسب است و كسي مخالف آن نيست؛ اما متاسفانه اين ضعفي است كه ما از نظر تبيين استراتژي كلان قضايي داريم.

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي، دانشجويان را ذهن فعال جامعه دانست كه دردهاي اجتماعي را انتقال داده، آنها را تبيين كرده و در پي مطالبات اجتماعي مردم هستند. وي درباره‌ي با زنداني شدن دانشجويان گفت: با توجه به اين‌كه فضاي دانشجو ايجابي است، يعني فرهنگ‌سازي، سياست‌سازي و ... انجام مي‌دهد، هنگامي كه اجتماع با او فضاي سلبي را پيش مي‌برد و از بروز و ظهور او در اجتماع جلوگيري مي‌كند، مطمئنا بايد توضيح درستي داده شود مبني بر اين‌كه تهديد اين دانشجو يا اين جريان براي اجتماع چه بوده است و لازمه‌ي آن اين است كه تبيين شود كه اجتماع به چه سمتي حركت مي‌كند. بنابراين وقتي اين سمت‌گيري مشخص شد، تمام اجتماع با اين جريان همراهي كرده و دانشجوي خاطي نيز با جنبه‌ي سلبي كنار مي‌ايستد. اما اگر اين سمت‌گيري تبيين نشود، متاسفانه با فضايي مواجه خواهيم شد كه تبديل به يك ديكتاتوري مي‌شود و براي فرار از اين مقولات و اين نوع بازي‌هاي سياسي، مهم‌ترين و اصلي‌ترين رسالت تبيين اين مسايل است و بر دوش دستگاهي است كه چنين عملي را انجام مي‌دهد.

كريم‌خاني در ادامه با بيان اين‌كه «حتي گاهي برخورد انتظامي با دانشجويان لازم است»، گفت: اما بيشترين موضوعي كه بايد در اين فضا تعريف شود، تعريف يك مهندسي اجتماعي است كه در آن انتظام و جرياني كه نظم اجتماعي را به هم مي‌زند كاملا تبيين شده و حدود و ثغور يك جريان دانشجويي نيز كاملا در آن تعريف شده باشد.

وي افزود: متاسفانه در كل ايران پس از 27 سال ما هنوز دكترين امنيت قضايي ملي را تعريف نكرديم؛ در صورتي كه در تمام كشورهاي دنيا دكترين امنيت ملي، امنيت اجتماعي، امنيت قضايي را تبيين كرده و آن را به صورت يك چارت كامل به اجتماع عرضه مي‌كنند اما متاسفانه در اين زمينه ما بسيار كاهلي كرده‌ايم. يعني تمام اين برخوردها يا قائم به شخص بوده يا قائم به گروه يا جبهه و اين بسيار ضربه‌زننده است؛ چرا كه با تغيير اين فضا با اقبال مردم يا برگشت آنها از كسي يا كساني اين جريان به هم خورده و مردم دوباره يك تشتت فكري پيدا مي‌كنند. به نظر من بايد در اين زمينه استاندارد تعريف كرد و بايد دكترين امنيت قضايي و تمام حدود و ثغور ساحت‌هاي اجتماعي آن مشخص شود و تمام كساني كه دست‌اندركار اين قضايا هستند و مي‌بخشند، سلب مي‌كنند يا ايجاب مي‌كنند، استاندارد كاري خود را تعريف كنند تا مردم بدانند از كدام جريان بخواهند و از «چرايي» جريانات بپرسند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۴ آبان ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-05985
  • خبرنگار :