چرا چينيها تاكنون نامي از پارسه (پرسپوليس) نشنيدهاند؟ /وضعيت ناگوار پارسه (تخت جمشيد) پايان مي يابد؟/25
پارسه (تخت جمشيد، پرسپوليس) را در ميان آثار تاريخي و جاذبههاي گردشگري بايد اثري شاخص به شمار آورد. شايد از همين رو باشد كه عمده جهانگردان وارد شده به شيراز ترجيح ميدهند كه ابتدا از پارسه (تخت جمشيد، پرسپوليس) بازديد كنند. جاذبههاي پرسپوليس ايران به حدي است كه جداي از گردشگران و جهانگردان، حتا بازديدكنندگان دولتي و مقامات كشورهاي خارجي را هم به وجد آورده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون وزير جهانگردي مالزي كه چندي پيش از اين محل بازديد كرد، چنان از شكوه و عظمت اين دستاورد تمدن ايراني به شكوه آمد كه خطاب به مديران استان فارس گفت: پارسه (تخت جمشيد، پرسپوليس)، به تنهايي ميتواند براي جذب جهانگرد كافي باشد. حال طرح اين پرسش الزامي است كه براي معرفي پارسه (تخت جمشيد، پرسپوليس) سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چه كرده؟ و موضع ديگر سازمانهاي فرهنگي - تبليغاتي در اين ميان چه بوده است؟ نكته قابل تاسف در اينجا زماني بيشتر نمايان ميشود كه بدانيم در خلاء نبود تبليغاتي سازمانيافته 12 نماينده از معتبرترين آژانسهاي توريستي چين پس از بازديد ايران عنوان كردند كه تاكنون اسمي از پارسه (تخت جمشيد، پرسپوليس) نشنيده بودند! افتخار به ايراني بودن، حس كمال، عظمت و سربلندي، تنها بخش كوچكي از احساس هر ايراني است كه پا به بزرگترين مركز حكومتي كشورش در طول تاريخ، يعني همان پارسه، ميگذارد. ديدن اين همه شكوه و دريافتن اين همه نظم خلاق، هماهنگي سنگ و نقش، تضاد خط افق پلكانهاي منقوش در كنار راستاي بلند ستونها همه و همه نشان از ذهني زيبا و تفكري كمال طلب دارد؛ چراكه تخت جمشيد بهترين نمونه از تركيب هنرهاي گوناگون و در عين حال درخشش هنر ايراني است. اميرحسين حكمتنيا ميگويد: بسياري تخت جمشيد (پارسه) را به نام پرسپوليس ميشناسند؛ نامي كه يونانيان به شهر پارسه و مجموعه بناهاي آن ميدهند و بعدها به نام تخت جمشيد (پارسه) درآمد. هنر تخت جمشيد (پارسه)، آميزهاي از هنرهاي زمان خود، آشوركده يونان و مصر و اورارتو است. كلنگ اصلي تخت جمشيد (پارسه) توسط داريوش زده شد و پس از او تا 320 پيش از ميلاد كه زمان فروپاشي دولت هخامنشي است، اين كاخها توسط نوهها و پسرهاي داريوش تكميل و بازسازي ميشود. صفهسازي مصنوعي در تخت جمشيد (پارسه) از نكتههاي جالب توجه در معماري مجموعه است. در تخت جمشيد (پارسه) كف اصلي در كوه رحمت يا كوه مهر ساخته شده و علاوه بر اين كفسازي مصنوعي نيز با استفاده از سنگهاي كنده شده از كوه انجام گرفته تا كف صفه كاملا صاف بوده و از سنگ باشد. صفهسازي مصنوعي و پلههاي ورودي در دو طرف تخت جمشيد (پارسه)، برگرفته از هنر آشور است. در كاوشهاي سيلك كاشان نيز چنين پلهها و صفهسازي مصنوعي ديده ميشود. سيامك بصيري - كارشناس مرمت - نيز بر اين باور است كه مرمتها و حفاظتهاي فيزيكي در تخت جمشيد (پارسه) در كمترين حد خود انجام شده است. او ميگويد: حفاظتها و مرمتها در پارسه با توجه به اينكه كارشناسان متبحري را با تخصص سنگ در مجموعه داريم، از نظر كيفي هيچ مشكلي ندارد و جاي بحث نيست؛ اما تا به حال در اين مورد دقيقا كمترين كار انجام گرفته؛ يعني توانايي كار با قوت در مجموعه وجود دارد كه انجام نشده است. متاسفانه بيشتر حواس مسؤولان در بحث گردشگري و توريسم معطوف شده است؛ مانند برگزاري موسيقي بزرگ ژاپن و برگزاري هفته ميراث فرهنگي به صورت نمايشگاه و... در مجموعه. شهردار بافت تاريخي شيراز نيز ميگويد: تخت جمشيد (پارسه) به عنوان يك ميراث كهن و سرمايهاي ملي مربوط به همه جهان است و بايد در حفظ و توسعه و نگهداري آن تمام تلاش خود را به خرج دهيم. محمد حقنگر به ايسنا گفت: بايد براي توسعهي بخش ايرانگردي امكان رفاهي و مناظر طبيعي و حتا آب و تاسيسات رفاهي تلاش كنيم و از اين بابت بايد به تخت جمشيد (پارسه) رسيدگي كرد. همچنين جعفري - استاد دانشگاه - گفت: پارسه يك اثر جهاني است و در مقايسه با آثار مشابه خود در ديگر نقاط دنيا وضعيت رضايتمندي ندارد. به عنوان مثال شهر آكروپليس يونان را وقتي مشاهده ميكنيم، ميبينيم كه با چه فعاليتي از گروههاي مختلف كمك گرفته ميشود؛ تا تمامي اقدامات مرمت و پژوهش به روز باشد. در سومين روز از هفته گردشگري امسال، جمعي از انديشمندان، خبرنگاران و هنرمندان فرانسه از خانه منطقينژاد (موزه آواهها و نواها)، پارسه (تخت جمشيد) نقش رستم و مجموعه زنديه ديدن كردند. آنتوان اسفر ـ مدير نشريه نامههاي شرقي و روزنامهنگار شهير فرانسوي ـ در آيين ويژه روز گردشگري وتبادل فرهنگي در سخناني كوتاه گفت: هنگام بازديد از دروازه قرآن احساس كرديم كه روياي خود را كسب كرديم و در ادامه، بازديد از پرسپوليس، رؤياي ما را تكميل كرد. انتهاي پيام