لاريجاني/2/: تابو شوراي امنيت ايران را نمي‌ترساند مذاكرات ايران و اروپا در سطح كارشناسي در جريان است مسير دستيابي ايران به چرخه‌ي سوخت بايد هموار باشد

... دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به راه‌اندازي فعاليت‌هاي تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان گفت: ما دليلي منطقي براي متوقف كردن اين فعاليت‌ها نداريم، بنابراين هرگونه مذاكره‌اي بايد مربوط به مابقي پروسه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و تضمين‌هاي عيني باشد. به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي احتمال ارجاع مساله‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: اين حق ملت عزيز ايران است كه از تكنولوژي هسته‌يي برخوردار باشد و تمام تلاش ما در جهت استيفاي اين حق است. لاريجاني گفت: قطعا ما از امنيتي شدن پرونده‌ي هسته‌يي كشور استقبال نمي‌كنيم، اما نبايد ديگران فكر كنند كه اين تابويي كه به عنوان شوراي امنيت درست كرده‌اند، چيزي است كه دل‌هاي بزرگ ملت ايران را بترساند. وي هشدار داد: امنيتي كردن پرونده‌ي هسته‌يي ايران، بسياري را متضرر مي‌كند. لاريجاني افزود: اروپايي‌ها بايد به اين موضوع توجه كنند كه مختصر عقلي در اين سر دنيا وجود دارد كه از جنجال به واقعيت ديگري پي مي‌برد، خيلي وقت‌ها بين سياست اعمالي و اعلامي تفاوت وجود دارد و تمايز قائل شدن به اين امور هم كار مشكلي نيست. دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اينكه مديركل آژانس بيشتر بر چه مسايلي تاكيد داشته است؟ گفت: آژانس نكاتي را مدنظر داشت كه درباره آنها توضيحاتي ارايه كرديم و بنا شد گروه كارشناسي ما در اين فرصت، همكاري تنگاتنگي با آژانس داشته باشد و آنچه كه مورد تاكيد آژانس است، به لحاظ قانوني رفع شود. لاريجاني افزود: طبعا در زمينه بحث انرژي اتمي در كنار مسايل قانوني، مسايل سياسي هم وجود دارد، اما احساس ما اين است كه در ماه‌هاي اخير، فضاي سياست بر نحوه‌ي حركت آژانس حاكم شده بود كه بايد اين دو مقوله از هم جدا مي‌شدند. وي با بيان اين كه "من احساس كردم مديركل اين نظر را قبول دارد"، افزود: در عين حال كه غيرواقع‌بينانه حرف نمي‌زنم و معتقدم قطعا مسايل سياسي در تصميم‌گيري‌ها بي‌تاثير نيست، اما بايد مذاكرات و بررسي‌ها در چارچوبي مشخص انجام شود. وي تاكيد كرد: نهادهاي بين‌المللي مثل آژانس انرژي اتمي بايد از يك حيثيت داوري مطلوب برخوردار باشند تا بتوانند در موضوعات مربوطه، حكم قرار بگيرند. لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه از ابتداي مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي، اين سه كشور در قالب اتحاديه‌ي اروپا و به گفته دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران با نمايندگان كل دنيا مذاكره مي‌كند، مطرح بوده است؛ بنابراين توجيه ورود كشورهاي ديگري بر سر ميز مذاكره چيست؟ گفت: ورود كشورهاي اروپايي مي‌توانست در يك چارچوبي مشخص نقش كاتاليزور را براي حل مسايل هسته‌يي در درون آژانس داشته باشد. همان زمان هم برخي كشورهاي ديگر معتقد بودند دامنه‌ي مذاكرات هسته‌يي ايران نبايد به سه كشور اروپايي محدود شود و حتي در داخل هم اين بحث مطرح بود كه چرا انحصار را صرفا به اين كشورها داده‌ايد، اما به هر حال كشورهاي اروپايي مي‌توانند يك شاني از كار را در اين زمينه داشته باشند. لاريجاني گفت: من نمي‌توانم بر اين مساله صحه بگذارم كه كشورهاي اروپايي جايگزين همه كشورها هستند و فكر هم نمي‌كنم اهل سياست بتوانند نقش كشورهايي مثل چين و روسيه و غير متعهدها را در اين امور حذف كنند. در عين حال ايران از هر گونه مذاكره استقبال مي‌كند. وي با اشاره به رفتار مضطرب اروپايي‌ها در تحولات اخير مساله‌ي هسته‌يي كشورمان گفت: با وجود رفتار اروپايي‌ها در مسايل هسته‌يي، ايران باز هم آنها را دعوت به مذاكره كرد، چرا كه ما از مذاكره حاشيه نمي‌رويم، اما با مذاكره‌اي كه داراي اسلوب و ديسيپلين باشد، موافقت داريم كه هدف از آن كاملا مشخص باشد. وي تصريح كرد: اساسا نفس مذاكره اهميت ندارد، بلكه مذاكره ابزاري است براي رسيدن به هدفي كه اين هدف براي ايران حفظ چرخه‌ي سوخت هسته‌يي است. وي با اشاره به انتقادات ايران از رفتار اروپايي‌ها تصريح كرد: اروپايي‌ها در روند كار به جاي اين كه تلاش كنند به تضمين‌هاي عيني برسيم، تلاش كردند به تضمين عيني نرسيم و بهترين تضمين را نداشتن فن‌آوري هسته‌يي ايران اعلام كردند، اما ما با اين روش اروپا مخالف بوديم و پس از آنكه پيشنهاد ايران درباره‌ي تضمين‌هاي عيني مورد موافقت قرار نگرفت، حس كرديم كه ايران را در يك پروسه زمان و نفس‌گير انداخته‌اند تا مشمول مرور زمان شود. لاريجاني در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه ورود كشورهاي جديد به ميز مذاكرات هسته‌يي ايران احتمال مجدد تعليق برخي فعاليت‌هاي هسته‌يي را به همراه دارد يا ورود اين كشورها به مذاكرات براي رساندن ايران و آژانس به نتيجه‌ي مرضي‌الطرفين است؟ گفت: قرار نبوده مذاكرات با كشورهاي اروپايي با هدف ايجاد تعليق باشد، بلكه تعليق پيشنهاد شد كه ما بتوانيم سريع‌تر به نتيجه‌اي مورد نظر در خصوص تضمين‌هاي عيني برسيم. وي در عين حال تصريح كرد: ما پيشنهادي براي اين كه سه كشور ديگر چين، روسيه و هند به مذاكرات هسته‌يي ايران و سه كشور اروپايي وارد شوند، نداريم بلكه نفس اينكه مذاكرات با هر كشوري صورت بگيرد، مهم است. دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد: براي ادامه مذاكرات، يادآور شده‌ايم كه تاسيسات UCF اصفهان كارش آغاز شده و ما دليلي منطقي براي متوقف كردن اين فعاليت‌ها نداريم، لذا هر گونه مذاكره‌اي بايد مربوط به مابقي پروسه‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و تضمين‌هاي عيني باشد. وي در پاسخ سوالي درباره‌ي رويكرد پيشنهاد آتي رييس جمهوري براي حل مساله هسته‌يي كشورمان گفت: اين پيشنهاد اصولي دارد كه قابل بحث است. اصل اول در آن رعايت حقوق ايران در داشتن فن‌آوري هسته‌يي است. همچنين نبايد به هيچ وجه در كار توليد سوخت هسته‌يي ركودي به وجود آيد و تضمين‌هاي عيني كه اروپايي‌ها مدعي آن هستند، در درون اين پروسه قرار مي‌گيرد. لاريجاني گفت: مسير براي دستيابي ايران به چرخه‌ي سوخت هسته‌يي نبايد ناهموار باشد، هم چنين نقش آژانس به عنوان مرجع بين‌المللي در اين روند بايد حفظ و از تضعيف آن جلوگيري شود. دبير عالي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره‌ي ادامه‌ي مذاكرات هسته‌يي بين ايران و اروپا با توجه به پيش شرط سه كشور اروپايي مبني بر اين كه فعاليت‌هاي تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان بايد مجددا تعليق شود، گفت: مذاكرات در حال حاضر در سطوح مختلف كارشناسي ادامه دارد . انتهاي پيام
  • شنبه/ ۵ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8406-01713
  • خبرنگار : 71049