حضور كادر حرفهاي براي كارهاي تلويزيوني الزامي است، چرا كه تلويزيون سينما نيست كه كاري موفق يا ناموفق يا تنها چند پلان با هدف ارائه مسائل تكنيكي، عرضه شود.
حسين مختاري ـ كارگردان ـ در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، استفاده از نيروي انساني سازنده برنامههاي خاص تلويزيون را يكي از راهكارهاي جذب مخاطب دانست و افزود: برنامهساز بايد مديوم تلويزيون را شناخته باشد و پس از آن به تواند در ارتباط با مخاطب خود موفق باشد. تربيت نيروي انساني سالهاست كه از دستور كار تلويزيون خارج شده است.
وي با اعتقاد بر اين كه با گسترش شبكههاي تلويزيوني، تربيت نيروي انساني رو به كمرنگ شدن ميرود خاطرنشان كرد: ما به لحاظ نيروي انساني كه در تلويزيون برنامه بسازد و برنامهاش پر مخاطب هم باشد با كمبود روبه رو هستيم.
مختاري با بيان اين كه برنامهسازي تنها به ساخت سريال محدود نميشود، تصريح كرد: در حال حاضر رقابت شبكههاي تلويزيوني بر سر سريالسازي شدت گرفته است و همه ميخواهند گوي سبقت را از ديگر بربايند. آيا براي ساخت حجم انبوهي از سريالها كه در حال حاضر شاهد آن هستيم، نياز مخاطب را ميسنجند يا اين كه يك نويسنده چند روز يا چند ماهي را صرف كرده و با ذهنيت خود طرحي را به تلويزيون ارائه داده است؟!
مدير اسبق گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما معتقد است: تلويزيون بايد از طريق تاسيس بانك اطلاعات خواست مخاطب را در دست بگيرد و شوراي فكر دهندگان در سازمان صدا و سيما به وجود بيايد تا نياز مخاطب در شرايط روز و آينده پيشبيني شود.
وي ادامه داد: طرحها بايد به آدمهاي معتبري سفارش داده شود كه از آنها انتظار ميرود كار درستي را تحويل تلويزيون دهند. سپس برحسب تواناييهايي كه در افراد ميبينند، عوامل جذب كنند. در مورد برنامههاي تلويزيوني واقعا بايد فكر وجود داشته باشد.
اين كارگردان تلويزيون در ادامه صحبتهاي خود با بيان اين كه ايران، تنها به تهران محدود نميشود، متذكر شد: در حال حاضر فرهنگ بيهويت تهراني را در كل مملكت اشاعه دادهايم. وقتي به اقصي نقاط اين مملكت مراجعه ميكنيم همان مسائل جاري در تهران، از زبان يك روستايي نيز گفته ميشود.
وي با طرح اين سوال كه «چرا نميآييم يك نگرش ساده داشته باشيم»، خاطرنشان كرد: چرا هويتمان را فداي بيبرنامگي ميكنيم؟ در وهلهي نخست بايد كار به كاردان سپرده شود. بسياري از مديران تلويزيون فكر ميكنند كه ساخت يكسري برنامههاي اين رسانه با سينما تفاوت ندارد و سازندهي فيلمهاي سينمايي اگر وارد اين حيطه شود، الزاما ميتواند موفق باشد. در حالي كه تا به حال نشان داده شده كه فيلمسازان خصوصا دركارهاي داستاني موفق نبودهاند. هر چند برنامههاي تلويزيون تنها به كارهاي داستاني محدود نميشود.
مختاري، ساخت حجم انبوه سريال در تلويزيون را نگرانكننده خواند و افزود: در شرايطي كه بحث هجمه و هجوم است، بايد با تعمق بيشتري كار كنيم. از داخل هم هستند كساني كه با ندانمكاري و نداشتن دانش كافي نسبت به تلويزيون، مشكل ايجاد ميكنند.
در حالي كه در شرايطي مانند جنگ تحميلي، پخش فيلمهاي مستند از تلويزيون ايمان مردم به جهاد را بالا برد و ايستادگي را به عنوان يك سمبل مطرح كرد.
وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چگونه ميتوان بيننده تلويزيون را پاي اين رسانه نگه داشت، گفت: هر چه در تلويزيون برنامههاي سطح پايين ساخته شود، به همان نسبت سطح سليقهي مردم پايين ميآيد. بايد ذائقه مردم را بالا برد و اين كاري است كه از طريق صدا و سيما به سادگي انجام ميشود.
مختاري با طرح اين مساله كه به موازات برنامههاي ديني، بايد به فرهنگ باستان ايران و تحكيم هويت ملي نيز پرداخته شود، ادامه داد: چه اشكالي دارد قصص شاهنامه را به تصوير بكشيم؟ در مقابل هجوم دشمن بايد به جوانمان الگو ارائه دهيم.
وي تصريح كرد: الگوسازي براي رسانهاي مانند تلويزيون، اگر به دست افرادي كه دانش اين كار را دارند سپرده شود، آنها ميدانند بايد چه سياستهايي را تبيين كنند كه برنامهها جذاب باشد، زماني براي رفتن به سمت موسيقي پاپ استخاره ميكرديم و هنوز پاپ فعلي مورد نظر انقلاب اسلامي نيست.
به اعتقاد وي، هر كاري راه دارد، اما چون كمي دير حركت كرديم و ماهوارهها تمام آسمان ايران را گرفت، حال به فكر افتاديم كه در مقابل اين برنامههاي مبتذل برنامه سازي كنيم.
مختاري در پايان خاطرنشان كرد: هنوز هم دير نيست. بايد افرادي كه نسبت به مديوم تلويزيون شناخت كافي دارند، استخدام كرد. بايد نيازهاي جوانان و نوجوانان را آهسته در برنامههاي تلويزيوني وارد كرد تا در چند سال آينده به جمعبنديهايي براي رسيدن به برنامهسازي كه ميتواند الگو باشد، برسيم.
انتهاي پيام