/گزارش/ « تبليغات سينمايي» افسونگري در تاريكي/1/

تكراري بودن طرح پوستر اغلب فيلم‌ها در سينماي ايران، عدم انتقال موضوع و مضمون فيلم به مخاطب، از طريق آنونس و تيزر، عدم تبليغ درست فيلم، همچنين جدي نگرفته شدن عكس فيلم ، نداشتن صنفي در ارتباط با مواد تبليغي در خانه‌ي سينماي ايران و حذف اين بخش از جشنواره‌ي فيلم فجر، محور بحث‌هايي بوده كه در چند سال اخير در جامعه‌ي سينمايي كشورمان مطرح شده است. به اين منظور خبرنگار سينمايي ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران)، نظر كارشناسان و حرفه‌اي‌هاي اين امر درباره مسايل و مشكلات موجود در زمينه‌ي مواد تبليغي سينما را جويا شده است. بهزاد خورشيدي، طراح پوستر فيلم‌هاي سينمايي در اين باره گفته است: الان جذب مخاطب به هر شكل در سياست‌گذاري‌هاي سينماي ايران حرف اول را مي‌زند و ما هم بايد به آن تن دهيم و گرنه از گردونه‌ي كار حرفه‌اي خارج مي‌شويم. وي مي‌افزايد: الان اكثر پوسترهاي سينمايي شبيه به هم هستند و از روي دست هم نگاه كردن شكل خيلي بدي پيدا كرده و حتي نمونه‌هايي هم هست كه از كارهاي من تقليد شده است. خورشيدي كه طراحي پوستر فيلم‌هاي خارجي بنياد فارابي را عهده‌دار است درباره اين فيلم‌ها به ايسنا مي‌گويد: مواد تبليغي خيلي نازل است و بيشتر از روي فريم و دي وي دي كار مي‌شود. حسين خسروجردي گرافيست و طراح پوستر سينما نيز تصريح مي‌كند: تهيه كننده ما اصرار دارند همانگونه كه آثار سينماي تجاري، جنبه‌هاي كليشه‌اي دارند پوسترها هم تا همين اندازه،جنبه‌ي كليشه‌اي به خود بگيرند. وي مي‌افزايد: طبيعي است كه معمولا اين پوسترها با قيمت خيلي كم به گرافيست سفارش داده و به سرعت ساخته مي‌شوند. گرافيست‌هايي هم كه امروزه كار حرفه‌اي مي‌كنند تجربه چنداني ندارند و ورود كامپيوتر و تكنولوژي جديد به حوزه‌ي گرافيك باعث شده كه هر كسي به راحتي پوستر بسازد. من به طور كلي معتقدم در طول ده سال اخير، فقط تعداد اندكي پوستر موفق در حوزه‌ي سينما طراحي شده است. كامران قدكچيان، كارگردان سينما و سازنده آنونس فيلم نيز آنونس را تبليغات تجاري يك فيلم دانسته و مي‌افزايد: آنونس در عين حال كه مخاطب جذب مي‌كند بايد به تماشاگر بفهماند چه نوع فيلمي را مي‌خواهد ببيند. وي تاكيد مي‌كند: الان آنونس‌هايمان هم مثل فيلم‌هايمان ترقي كرده و هم آنونس خوب داريم و هم بد و اين امر بيشتر بستگي به خود فيلم دارد اگر فيلم بد باشد از آن نمي‌شود آنونس خوب درآورد. امير عابدي عكاس سينما نيز در گفت‌وگو با ايسنا ويژگي عكس فيلم را جذب مخاطب دانسته و مي‌افزايد: يك عكس جذاب تعاريف مختلفي دارد اول از همه بايد به لحاظ تكنيكي درست گرفته شود و مساله خاص اين است كه در واقع نوعي سوال در ذهن بيننده ايجاد كند و كسي كه عكس را ديد دلش بخواهد فيلم را ببيند. عابدي تصريح مي‌كند: بازتاب‌هاي بيروني و درخششي كه حرفه‌ي عكاسي فيلم مي‌تواند داشته باشد هنوز به حد كمال نرسيده است امير اثباتي طراح پوسترهاي سينمايي نيز پوسترهاي سينمايي ايران را كليشه‌اي و تكراري دانسته و مي‌افزايد: پوستر فيلم در ايران متولي ندارد و چون انجمني مخصوص اين حرفه نيست، پوستر فيلم در جشن خانه‌ي سينما مورد ارزيابي قرار نمي‌گيرد و امكان مقايسه اين آثار وجود ندارد. وي يادآور شد: انجمن گرافيست‌ها هم به طور اختصاصي تا به حال به پوسترهاي سينمايي نپرداخته و لازم است كه گ روهي مرتبط با اين موضوع همت كنند و اين امكان را فراهم سازند. بابك برزويه عكاس فيلم نيز، عكاسي در سينماي ايران را جزو بدنه تبليغات فيلم دانسته و مي‌افزايد: تهيه كننده‌ها به بخش عكس كمرنگ‌تر از گذشته نگاه مي‌كنند و مطبوعات ما هيچ تعهدي در قبال عكاس فيلم ندارند و اسم عكاس را نمي‌زنند اين كار تجاوز به حق عكاس محسوب مي‌شود كه اصلا كار درستي نيست. ادامه دارد...
  • چهارشنبه/ ۵ آذر ۱۳۸۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8209-01292
  • خبرنگار :