/ پارلماني/ آيين نامه داخلي مجلس دانش آموزي
پيشنويس آيين نامهي داخلي مجلس دانش آموزي تهيه شد. به گزارش سرويس پارلماني ايسنا، در راستاي اجراي مادهي 5 آيين نامه تشكيل مجلس دانش آموزي مصوب ششصد و هفتاد و دومين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 80/12/23 آيين نامه داخلي مجلس دانش آموزي به شرح ذيل تهيه گرديده است: فصل اول: كليات مبحث اول: اهداف، وظايف و اختيارات مجلس دانش آموزي اول - اهداف ماده 1- اهداف تشكيل مجلس دانش آموزي با توجه به مصوبه فوقالذكر به شرح زير است: 1- ترويج فرهنگ مشاركت جويي، تعاون و همكاري و مسووليتپذيري و زمينهسازي براي مشاركت فكري و عملي دانش آموزان در عرصههاي مختلف آموزش و پرورش. 2- ترويج فرهنگ گفت و گو و مشورت بين دانش آموزان. 3- بهرهگيري از نظرات دانش آموزان در اصلاح قوانين و مقررات و طرح و برنامههاي مرتبط با آنها. 4- آشنا كردن دانش آموزان با مقولههاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي. 5- تقويت روحيه خودباوري، خوداتكايي و اخلاق اجتماعي. 6- تقويت هويت اسلامي و ايراني و تحكيم و ترويج ارزشهاي انقلاب اسلامي. دوم - وظايف و اختيارات ماده 2 - وظايف و اختيارات مجلس دانش آموزي نيز به شرح زير مي باشد: 1- بحث و بررسي پيرامون مسايل و مشكلات دانش آموزان. 2- بحث و بررسي پيرامون مقررات تحصيلي و انضباطي و ارايه طرحها و پيشنهادهاي مناسب براي بهبود آن. 3- بحث و تبادل نظر در مورد راهكارهاي تقويت تربيت ديني، اخلاقي و اجتماعي دانش آموزان و تقدير از دانش آموزاني كه در زمينههاي ديني، اجتماعي، علمي، هنري و ساير زمينهها فعاليت برجستهاي داشتهاند. 4- بحث و بررسي پيرامون چگونگي بهينهسازي روابط بين عوامل انساني در مدرسه. 5- بحث و بررسي پيرامون برنامههاي درسي و فعاليتهاي فوق برنامه و ارايه پيشنهاد براي غني سازي آنها. 6- بحث و بررسي پيرامون انتظارات متقابل دانش آموز و خانواده و جامعه و ارايه پيشنهاد براي نزديك ساختن انتظارات به يكديگر. 7- اظهار نظر در مورد پيش نويس طرحها و لوايح مرتبط با دانش آموزان كه از طريق وزارت آموزش و پرورش، شوراي عالي آموزش و پرورش، يا مجلس شوراي اسلامي ارجاع ميشود. 8- بررسي و تعيين شيوههاي تكريم و تجليل دانش آموزان از مقام و منزلت معلم. 9- بحث و بررسي پيرامون مسايل نوجوانان در خصوص كار و آينده شغلي. 10- بحث و بررسي درباره وظايف و حقوق نوجوانان در جامعه، خانواده و مدرسه. 11- بحث و بررسي و پيشنهاد راهكارهاي مناسب براي تقويت هويت فرهنگ اسلامي ايراني دانش آموزان 12- ارتباط و تبادل تجربيات با مجالس دانش آموزي مشابه در ديگر كشورها 13- بحث و تبادل نظر در مورد چگونگي مشاركت دانش آموزان در فعاليتهاي آموزشي، پرورشي و اجرايي مدرسه تبصره - وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزي پيشنهادهاي مجلس دانش آموزي را مورد توجه قرار داده و با فراهم كردن امكانات اجرايي و قانوني زمينه اجراي آنها را تسهيل خواهد كرد. مبحث دوم: كيفيت تشكيل و افتتاح اولين جلسه هر دوره مجلس دانش آموزي اول - تشكيل مجلس ماده 3- محل تشكيل مجلس دانش آموزي متغير بوده، قبل از هر نشست توسط دبيرخانه مجلس مشخص و اعلام خواهد شد. دوم - افتتاح مجلس ماده 4- نخستين جلسه هر دوره مجلس دانش آموزي با حضور حداقل دو سوم نمايندگان (100 نفر) رسميت يافته و با تلاوت آيات 35 تا 42 سوره شوري آغاز ميگردد. پس از ارايه گزارش توسط رييس ستاد انتخابات مجلس دانش آموزي و ايراد سخنراني توسط سخنراني ويژه مراسم افتتاحيه، تشريفات سوگند و تحليف نمايندگان برگزار ميشود. سوم - تشريفات سوگند و مراسم تحليف نمايندگان ماده 5- نمايندگان حاضر در مجلس به هيات اجتماع در حال قيام سوگند ياد ميكنند. متن سوگند نامه توسط رييس قرائت ميشود و نمايندگان در حال قيام آنرا تكرار و پس از انجام مراسم، سوگند را امضا ميكنند. نمايندگان اقليتهاي ديني اين سوگند را با ذكر كتاب آسماني خود ياد خواهند كرد. نمايندگاني كه در جلسه نخست شركت ندارند بايد در اولين جلسه رسمي كه حضور پيدا ميكنند سوگند را به جاي آورند و ذيل سوگند نامه را امضا كنند. تبصره - متن سوگند نامه نمايندگان به شرح زير است و اعضا نسبت به بند بند آن ملتزمند: بسمالله الرحمن الرحيم من به عنوان نماينده دانش آموزان در مجلس دانش آموزي سوگند ياد ميكنم كه با حضور آگاهانه، مدبرانه و صادقانه خود در اين مجلس ضمن طرح نظرات و مطالبات دوستانم در چارچوب آييننامههاي مجلس دانش آموزي گام بردارم. با همنسلان دانش آموزم پيمان ميبندم كه با بهرهگيري از تفكر و انديشهي پوياي ايشان حداكثر توان خود را در ارايه پيشنهادهاي راهگشا به كار گيرم تا نقشي هر چند كوچك در توسعه و اعتلاي ايران اسلامي داشته باشم و به ايشان اطمينان ميدهم كه آموزشهاي خود را از درون حضور در اين مجلس در تمامي زندگي خويش به كار بندم. چهارم - جايگاهها ماده 6- جايگاه نمايندگان بر اساس قرعهكشياي كه قبل از برگزاري هر نشست توسط دبيرخانه مجلس انجام ميشود معين ميگردد و مرتبطين صرفا مجاز به نشستن در دو رديف اول ميباشند. ماده 7- مخبرين جرايد، راديو، تلويزيون و تماشاچيان با داشتن كارت مخصوص همان جلسه حق حضور در جلسه را دارند و در صورت عدم رعايت سكوت و برهم زدن نظم با دستور رييس مجلس يا نواب او مكلفند جلسه را ترك نمايند. تبصره - كارت مخصوص ورود به جلسه توسط دبيرخانه مجلس دانش آموزي تهيه و ارايه خواهد شد. پنجم - نظم مجلس ماده 8- تامين امنيت و نظم محوطه محل برگزاري نشست برعهده دبيرخانه مجلس دانش آموزي ميباشد. ماده 9- رعايت ترتيب مذكرات و اجراي آيين نامه برعهدهي هيات رييسه جلسه و حفظ نظم جلسه داخلي برعهده رييس مجلس و در غياب او برعهده نواب رييس است. ماده 10- در صورتيكه مجلس به بينظمي كشيده شود به طوري كه امكان ادامه مجلس نباشد و رييس نتواند از آن جلوگيري كند در جاي خود قيام ميكند و هر گاه برخاستن موجب آرامش نشود جلسه را به مدت 15 دقيقه به عنوان تنفس تعطيل ميكند. ماده 11- حمل هر نوع اسلحه براي كساني كه وارد ساختمان اصلي مجلس ميشوند مطلقا ممنوع است. مبحث سوم: هياتهاي رييسه مجلس اول - هيات رييسه سني ماده 12- مسنترين فرد از نمايندگان حاضر نظر به مشخصات شناسنامهاي به عنوان رييس سني، فرد بعدي به عنوان نايب رييس و 2 نفر از جوانترين نمايندگان حاضر به سمت منشي معين شده و در جايگاه هيات رييسه قرار ميگيرند. در صورت تساوي سن هيات رييسه سني، با قيد قرعه از بين مسنترين و جوانترين نمايندگان حاضر تعيين خواهد شد. تبصره - شناسايي اعضا هيات رييسه سني و آشنا كردن ايشان با وظايف خود برعهده دبيرخانه ميباشد. ماده 13 - وظايف هيات رييسه سني؛ اداره جلسه افتتاحيه، انجام مراسم تحليف، اجراي انتخابات هيات رييسه دايم و مراسم تحليف ايشان است. دوم - هيات رييسه دايم ماده 14 - پس از صدور اعتبارنامه و ابلاغ حداقل دو سوم نمايندگان توسط دبيرخانه مجلس، انتخابات هيات رييسه دايم برگزار ميشود. ماده 15- هر استان مجاز است متناسب با سهميه خود در مجلس حداكثر دو نفر و حداقل يك نفر را به عنوان كانديداي هيات رييسه به دبيرخانه مجلس بر اساس جدول سهميه بندي كه قبلا تهيه و به استانها ابلاغ ميگردد معرفي نمايد. ماده 16- هيات رييسه دايم مركب از رييس، دو نايب رييس، دو نفر منشي و يك نفر كارپرداز ميباشد. ماده 17- انتخاب رييس، نواب، منشيها و كارپرداز هم هر كدام جداگانه، با اكثريت نسبي، راي مخفي و با ورقه برگزار ميشود. ماده 18- نواب رييس به ترتيب تعداد آرا به عنوان نايب رييس اول و نايب رييس دوم در غياب رييس مجلس به ترتيب وظايف و اختيارات او را به عهده خواهند داشت. در صورت تساوي آرا مسنترين ايشان نايب رييس اول خواهد بود. تبصره - رييس مجلس ميتواند حتي هنگام حضور خود اداره جلسه را به ترتيب برعهده نواب رييس بگذارد. ماده 19 قبل از اخذ راي براي هيات رييسه، اسامي نامزدها به ترتيب حروف الفبا توسط هيات رييسه سني در جلسه علني اعلام خواهد شد. سوم - تحليف اعضا هيات رييسه ماده 20- متن سوگندنامه اعضا هيات رييسه مجلس دانش آموزي كه پس از انتخاب ايشان توسط رييس قرائت و سايراعضا مفاد آن را تكرار مينمايند به شرح ذيل ميباشد. بسمالله الرحمن الرحيم من به عنوان عضو هيات رييسه مجلس دانش آموزي سوگند ياد ميكنم تا در چارچوب آييننامههاي مجلس دانش آموزي گام بر دارم و در برابر نمايندگان متعهد ميشود كه در انجام وظايف و مسووليت هايي كه از سوي ايشان به عهدهي اينجانب گذاشته شده است از هيچ كوششي دريغ نورزم. با هم نسلان دانش آموزم پيمان ميبندم كه با بهرهگيري از تفكر و انديشهي نوپاي ايشان حداكثر توان خويش را در ارايه مشورتهاي راهگشا و موثر به وزارت آموزش و پرورش به كار گيرم تا نقشي هر چند كوچك در توسعه و اعتلاي ايران عزيز داشته باشم. چهارم - استعفا يا فقدان رييس يا اعضا هيات رييسه ماده 21- اگر رييس مجلس يا ساير اعضا هيات رييسه پيش از انقضاي مدت نمايندگي از عضويت هيات رييسه استعفا دهد يا فقدانش احساس شود رييس يا يكي از نواب به ترتيب تقدم جلسه را منعقد ميسازد و متن استعفانامه را قرائت يا فقدان وي را اعلام ميدارد و عضو جديد طبق آيين نامه داخلي انتخاب ميشود. در مورد استعفا بعد از اعلام و قرائت متن استعفانامه در مجلس و استماع توضيحات فرد مستعفي و مذاكراتي كه نمايندگان لازم بدانند (حداكثر توضيحات و مذاكرات نمايندگان نيم ساعت خواهد بود) چنانچه استعفا پس گرفته نشود انتخاب فرد جديد در همان نشست به عمل ميآيد و به هر حال انتخاب رييس و هر يك از اعضا هيات رييسه جديد براي مدت باقيمانده از يك دوره خواهد بود. فصل دوم - نمايندگي و گردش كار مجلس مبحث اول: نمايندگي اول - عضويت ماده 22 - عضويت در مجلس دانش آموزي افتخاري بوده و دوره نمايندگي آن دو ساله ميباشد. ماده 23- تعداد اعضاي مجلس دانش آموزي 150 نفر است، كه متناسب با جمعيت دانش آموزي استان، از دانش آموزان عضو شوراهاي دانش آموزي دورهي متوسطه، براساس شيوهنامه انتخاب اعضا انتخاب ميشوند. ماده 24- هر نماينده ميتواند از مقام نمايندگي استعفا دهد به شرط اين كه داراي دليل موجهي باشد و پذيرش آن با اكثريت مطلق آرا حاضرين است. ماده 25- نماينده استعفانامه مدلل خود را به عنوان رييس دبيرخانه مجلس مينويسد و رييس دبيرخانه مجلس پس از هماهنگي با هيات رييسه آن را در اولين جلسه علني و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور كار نشست قرار ميدهد. تبصره - نماينده مستعفي ميتواند قبل از شروع بررسي در مجلس استعفانامه خويش را مسترد دارد. ماده 26- بررسي استعفانامه بدين ترتيب خواهد بود كه ابتدا استعفانامه قرائت شده و سپس شخصي مستعفي يا نماينده ديگري كه از جانب وي تعيين ميشود تقاضاي دفاع خواهد نمود. مدت قرائت استعفانامه و توضيح نماينده مستعفي حداكثر ده دقيقه است. سپس رايگيري به عمل ميآيد. در صورت تصويب استعفانامه مراتب از طريق دبيرخانه مجلس دانش آموزي به اطلاع سازمان دانش آموزي استان مربوطه ميرسد و سازمان مربوطه موظف است نماينده جايگزين را ظرف مدت يكماه انتخاب و به دبيرخانه مجلس دانش آموزي معرفي نمايد. دوم - نشستها ماده 27 - مجلس در هر دوره 4 نشست رسمي به فاصله حدود 6 ماه از هم خواهد داشت. تبصره 1- زمان تشكيل نشستها بايد طوري تنظيم گردد كه به فصل امتحانات دانش آموزي برخورد نكند. تبصره 2- زمان هر نشست و تعداد روزها توسط دبيرخانه مجلس دانش آموزي يك ماه قبل از تشكيل جلسه به نمايندگان اعلام ميشود. تبصره 3- نشست فوقالعاده مجلس دانش آموزي در صورت نياز توسط دبيرخانه مجلس دانش آموزي برگزار خواهد شد. ماده 28- در هر نشست رييس مجلس قبل از ورود به دستور ميتواند در مورد حوادث مهم و مسايل فوري نيز مطالبي را كه آگاهي مجلس از آنها ضروري باشد به اطلاع نمايندگان برساند كه حداكثر مدت براي ارايه اين مطالب 15 دقيقه خواهد بود و همچنين رييس دبيرخانه ميتواند گزارش برنامهها و اقدامات دبيرخانه را به پارلمان ارايه نمايد. مبحث دوم: گردش كار مجلس اول - انعقاد جلسات ماده 29- جلسات رسمي با تلاوت آياتي چند از قرآن مجيد كه حتيالامكان متناسب جلسه آن روز باشد آغاز خواهد شد. ماده 30- انعقاد رسمي جلسات و اعتبار اخذ راي منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمايندگان ميباشد. ماده 31- نمايندگان بايد در روزي كه قبلا براي تشكيل جلسه رسمي معين و توسط دبيرخانه مجلس دانش آموزي اعلام ميشود، در مجلس حاضر شوند و حداكثر تا 15 دقيقه پس از وقت تعيين شده براي جلسه در تالار جلسه حضور يابند. در صورت تاخير بدون عذر موجه از طرف دبيرخانه توبيخ خواهند شد و نيز هر يك از نمايندگان كه در موقع اخذ راي با اعلام قبلي رييس مجلس مبني بر منع خروج از جلسه بدون عذر موجه غايب باشد براي هر راي مستحق يك توبيخ خواهد بود. ماده 32- حداكثر مدت براي هر جلسهي رسمي چهار ساعت است كه يكسره و يا با فاصله تنفس ميباشد، مگر در مواردي ضروري كه به تشخيص رييس و تصويب مجلس حداكثر يك ساعت بود. غايبين پس از تنفس نيز مسوول مقررات مربوط به غيبت و تاخير خواهند بود. ماده 33- وقت دستور جلسات رسمي مجلس چنان تنظيم خواهد شد كه با اداي اول وقت نماز برخورد نداشته باشد. دوم - نطق قبل از دستور ماده 34- در هر جلسه رسمي يك نفر از نمايندگان كه مطالب مهمي داشته باشد و بخواهد به استحضار مجلس برساند ميتواند تا قبل از شروع جلسه رسمي به عنوان نطق قبل از دستور در لوحه مخصوص شخصا ثبت نام و مطالب خود را اظهار نمايد و دو نفر ديگر از نمايندگان به نوبت طبق ليستي كه با قيد قرعه مشخص شده است صحبت خواهند كرد. وقت هر كدام از نمايندگان براي نطق، 10 دقيقه است و فرد مذكور ميتواند تمام يا حداقل 3 دقيقه از حق خود را به يك نفر نماينده ديگر واگذار نمايد. مجموعه اين نطقها در هر جلسه نبايستي از نيم ساعت تجاوز كند. تبصره 1- هيچ يك از نمايندگان نميتوانند براي نطق قبل از دستور در هر دوره بيش از يك بار ثبت نام و يا از وقت ديگري استفاده نمايد مگر با تشخيص هيات رييسه و دبيرخانه كه فقط براي يك بار ديگر معتبر خواهد بود. تبصره 2- اگر در ضمن مذاكره صريحا يا تلويحا نسبتي به يكي از نمايندگان داده شود و يا عقيده و اظهارات او را بر خلاف جلوه دهند به نماينده مذكور بدون رعايت نوبت تا 5 دقيقه اجازه نطق داده ميشود. سوم - مقررات مذاكرات مجلس ماده 35- موضوعهايي كه طبق دستور در مجلس مطرح ميشود بايد از يك ساعت قبل از انعقاد جلسه در ورقه مخصوصي كه خارج از جلسه نصب ميشود و مخالف و موافق با تفكيك كليات و هر يك از موارد در آن ورقه در ستون مخصوص شخصا ثبت نام نمايد. حق تقدم نطق با كساني است كه ثبت نام كرده باشند و به ترتيب يك مخالف و يك موافق نطق خواهند كرد. در صورتي كه مخالف يا موافقي ثبت نام نكرده باشد نمايندگان مخالف و موافق در مجلس ميتوانند كتبا نوبت بگيرند و مخالف و موافق با تناوب صحبت كنند و اگر موافقي موجود نباشد مخالفان ميتوانند به ترتيب صحبت كنند. منشيان اسامي نمايندگاني را كه در جلسه كتبا اجازه صحبت ميخواهند به ترتيب وصول ثبت ميكنند و به رييس ميدهند. ماده 36- طرحها و برنامههاي واصله به مجلس به ترتيب مورد رسيدگي قرار گرفته و پس از اظهار نظر يك مخالف و يك موافق در مورد تك تك مواد رايگيري و در صورت تصويب، ثبت و در غير اينصورت پيشنهاد اصلاحي در همان جلسه به راي گذارده ميشود. ماده 37- تشخيص عده حضار با استفاده از تابلو يا از طريق ديگر به عهده منشيان است كه در اول هر جلسه و قبل از اخذ آرا به وسيله رييس جلسه بايد اعلام شود. ماده 38- مذاكرات كامل هر جلسه با مصوبات ضبط و ثبت ميشود و به انضمام اسامي غايبين و حضار آن جلسه و قبل از انعقاد نشست بعد بين نمايندگان توزيع ميشود. نمايندهاي كه در صورت مشروح مذاكرات مطلبي بر خلاف اظهارات او ثبت شده باشد به طور اختصار ميتواند فقط نسبت به همان مورد در جلسه رسمي تذكر دهد و بعد اصلاح آن قسمت از مذاكرات در مجموعه مذاكرات مجلس درج ميشود و صورت مذاكرات جلسات بايد به امضا رييس يا نايب رييس مجلس كه آن جلسه را ادامه نموده است، برسد. ماده 39- دستوركار جلسات مجلس دانش آموزي از طرف دبيرخانه مجلس دانش آموزي تعيين و به كميتهها براي بحث و تبادل نظر ابلاغ ميشود. تبصره - طرحها و برنامههاي دو فوريتي از اين قاعده مستثني و تابع نظر هيات رييسه خواهد بود. فصل سوم: فرآيند ايفاي وظايف و اختيارات مجلس دانش آموزي مبحث اول: كميسيونها اول - كميسيونها در اجراي ماده 7 آيين نامه تشكيل مجلس دانش آموزي به منظور بحث و بررسي پيرامون مسايل، مشكلات و مقررات تحصيلي و انضباطي، برنامهها و فوق برنامههاي دانش آموزي، رسيدگي به مسايل و مشكلات نوجوان و جوانان و به منظور بررسي و تنظيم طرحها و برنامههاي دانش آموزي كميسيونهاي تخصصي در مجلس تشكيل ميگردند. ماده 40- كميسيونها تحت عناوين 29 گانه ذكر شده در جدول پيوست آن آييننامه تشكيل و براساس قرعه كشياي كه در اولين جلسهي رسمي هر دوره برگزار ميشود نمايندگان هر استان متولي يك كميسيون خاص مي شوند. تبصره 1- جلسات هر كميسيون در فواصل 2 ماهه و در حداكثر 2 روز تشكيل ميگردد. تبصره 2- مسوول دبيرخانه شوراي دانش آموزي استان مسووليت پيگيري امور و نظارت بر تشكيل جلسات كميسيون را برعهده خواهد داشت. ماده 41- پس از ابلاغ عنوان كميسيون به نمايندگان هر استان، كميسيون به رياست مسنترين عضو منعقد و اعضا نسبت به انتخاب يك رييس، يك نايب رييس و يك منشي با ورقه با اكثريت نسبي به مدت يك سال اهتمام مينمايند. تبصره 1- هدايت جلسات، نظارت بر وظايف اعضا و جلب مشاركت ايشان برعهده رييس و در زمان عدم حضور وي بر عهده نايب رييس كميسيون ميباشد. تبصره 2- ثبت و ضبط مذاكرات، جمع بندي و تنظيم طرحها، تنظيم صورت جلسات و ارايه جمع بندي مطالب بر عهده منشي كميسيون مي باشد. ماده 42- اعضاي كميسيون موظف هستند در تدوين طرحها و برنامههاي دانش آموزي از نظرات ساير دانش آموزان و خصوصا اعضاي شوراهاي دانش آموزي بهرهبرداري نمايند. ماده 43 - مناط اعتبار براي رسميت جلسه كميسيونها حضور دو سوم اعضا ميباشد و تصميمات كميسيون در قالب طرحها و برنامههاي دانش آموزي جهت ارايه به مبادي ذيربط به دبيرخانه مجلس منعكس ميشود. مبحث دوم - نحوه تدوين سند دوم - تدوين سند ماده 44 - در هر نشست علاوه بر طرحها و برنامههاي فرعي واصله به دبيرخانه كليه كميسيونهاي متشكله در هر استان بر روي يك طرح واحد بحث و بررسي نموده و نتيجه در مجلس دانش آموزي طرح و مصوبه مربوط به عنوان سند نشست از طريق دبيرخانه مجلس دانش آموزي منتشر ميشود. ماده 45- براي تعيين محور تدوين سند، در هر نشست دبيرخانه مجلس دانش آموزي موظف است سه مورد از اصليترين مفاهيم مبتلا به جامعهي دانش آموزي كشور را به عنوان محور تدوين سند نشست آينده مجلس با هماهنگي هيات رييسه به پارلمان ارايه نمايد. پس از بحث و تبادل نظر پيرامون موضوعات و ايراد نطق توسط موافق، مخالف و دبيرخانه رايگيري انجام و يك موضوع به عنوان محور سند انتخاب و به كليه اعضا اعلام ميگردد. ماده 46- كليهي اعضا در قالب مجامع استاني موظف به جمع آوري، ساماندهي و جمع بندي ديدگاههاي دانش آموزي پيرامون موضوع مذكور در قالب استاني و ارايه به دبيرخانه مجلس دانش آموزي حداقل يك ماه قبل از تشكيل نشست مي باشند. تبصره 1- نتيجه بررسي و پژوهشهاي استاني به صورت مكتوب در ابتداي برگزاري پارلمان در قالب كميتههاي موضوعي كه متناسب با محور سند تشكيل ميشوند توسط اعضا مورد بررسي و مقدمات تدوين پيش نويس سند فراهم مي آيد. تبصره 2- كميتهاي مركب از رييس و نايب رييس كميتهها براي تدوين پيش نويس نهايي سند تشكيل ميشود. ماده 47- پيش نويس در آخرين بازده زماني هر نشست ارايه و مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد و محصول مباحثات پس از تصويب اكثريت اعضا به عنوان سند نشست ارايه ميگردد. مبحث سوم: بررسي طرحها، برنامهها سوم - طرحها و برنامهها ماده 48 - دبيرخانه مجلس دانش آموزي پيش نويس طرحها و برنامههاي لازم را براي بحث در مجلس دانش آموزي تهيه و در اختيار كميسيونها قرار ميدهد. ماده 49- هر طرح يا برنامهاي كه به كميتهها اجراع ميشود گزارش رد و يا تصويب، تغيير و يا تكميل آن بايد در ظرف مدتي كه از طرف دبيرخانه مجلس با توافق كميسيونهاي مربوط معين و اعلام ميشود و حداكثر آن بيش از يك ماه از تاريخ وصول به دفتر كميسيون نخواهد بود كه دبيرخانه مجلس ارايه نمايد و در غير اين صورت رييس دبيرخانه مجلس دانش آموزي حق دارد از مجلس تقاضا نمايد كه آنرا به عنوان طرح مشورتي مجلس به مبادي ذيربط ارايه نمايد. تبصره - گزارش كميسيون در طرحهاي عادي بايد حداقل 72 ساعت و در مورد طرحها يك فوريتي حداقل 48 ساعت قبل از موقع طرح در مجلس طرح و بين نمايندگان توزيع شده باشد. ماده 50- پس از آنكه مجلس درباره طرح يا برنامهاي راي نهايي دهد اسناد و اوراق و صورت جلسات مربوط به آن، در دبيرخانه مجلس دانش آموزي بايگاني ميشود. چهارم - تذكرات ماده 51- نمايندگان مجلس دانش آموزي ميتوانند تذكرات خود را در حوزههاي مختلف آموزشي و پرورشي جهت ارايه به مبادي مرتبط به منشي هيات رييسه تحويل نمايد. منشي موظف است مجموعه تذكرات را ساماندهي و جهت ارايه به مراجع ذيربط تحويل دبيرخانه مجلس نمايد. تبصره - در صورتي كه تعداد تذكرات در حوزهاي خاص به 50 برسد دبيرخانه از مسوول مربوطه براي پاسخگويي در نشست آينده دعوت ميكند. فصل چهارم - حيثيت مجلس و نحوهي اخذ راي اول - مورد انضباطي ماده 52- نمايندگان بر اساس حس مسووليت ملزم به حفظ حيثيت مجلس و نمايندگان به رعايت نظم، نوبت و اجرايي آيين نامه داخلي خواهند بود و در صورت عدم رعايت، اقدامات زير حسب مورد توسط هيات رييسه و رييس دبيرخانه مجلس دانش آموزي صورت خواهد پذيرفت. 1- تذكر شفاهي 2- تذكر كتبي 3- توبيخ تبصره - توبيخ نمايندگان توسط دبيرخانه مجلس صورت خواهد پذيرفت و در پرونده نماينده درج ميشود. ماده 53- نمايندگان در صورتي كه موردي را خلاف آيين نامه داخلي مشاهده نمايند، حق دارند مورد را با استناد به ماده مربوطه تذكر دهند. دوم - راي ماده 54- اخذ راي در مجلس به 3 طريق انجام ميشود 1- قيام و قعود: در مورد كليه طرحها و برنامهها 2- راي علني با ورقه: در صورتيكه 10 نفر از نمايندگان درخواست كرده باشند و در صورت مشكوك بودن راي در قيام و قعود. 3- راي مخفي با ورقه: در صوتيكه 20 نفر از نمايندگان درخواست كرده باشند، موارد مهم و خاص، انتخاب هيات رييسه. ماده 55- در مواردي كه حداقل 50 نفر از نمايندگان به كيفيت اداره جلسه و ايفاي وظايف رييس يا ساير اعضا هيات رييسه معترض باشند مي توانند مراتب را كتبا به اطلاع رييس دبيرخانه مجلس دانش آموزي رسانيده و پس از طرح موضوع در جلسه مجلس در صورتي كه راي به عدم صلاحيت فرد مورد اعتراض صادر شود نماينده يا نمايندگان مورد اعتراض موظفند استعفاي خود را از هيات رييسه اعلام دارند. ماده 56- كليه امور اداري مالي و سازماني مجلس و برنامهريزي جهت آشنا كردن اعضا با آيين نامه مجلس، آيين نامه داخلي و غيره همچنين انجام كليه امور خدماتي، رفاهي و پشتيباني از طريق دبيرخانه مجلس دانش آموزي صورت ميپذيرد. اين آيين نامه مشتمل بر 4 فصل و 56 ماده و 21 تبصره است. عنوان كميسيونها بدين شرح است: 1- محيط زيست 2- بهداشت و توسعه سلامتي 3- رسيدگي به انتقادات و پيشنهادات 4- پژوهش و نوآوري 5- ورزش 6- نشاط در مدرسه 7- جوان و آينده نگري 8- ميراث فرهنگي و گردشگري 9- اعتلاي هويت ملي و ديني 10- شوراهاي دانش آموزي 11- نشانها و مدالها 12- جهاني شدن و ارتباطات بينالملل 13- دانش آموز، جامعه و خانواده 14- آسيب شناسي دانش آموزي 15- كنوانسيون حقوق كودك 16- بررسي كتب درسي 17- نشريات دانش آموزي 18- توسعه فرهنگ مطالعه و كتابخواني 19- رسانههاي جمعي و نرم افزارهاي چند رسانهاي 20- حقوق شهروندي و تربيت دموكراتيك 21- آموزههاي زندگي و حل مساله 22- آموزش و پرورش عمومي 23- آموزش و پرورش نظري و مهارتي 24- مدارس خاص 25- ارزشيابي، سنجش و امتحانات 26- هنرهاي نمايشي و آوايي 27- هنرهاي دستي و تجسمي 28- IT و فن آوري ارتباطات و اطلاعات 29- حمايت از دانش آموزان پژوهشگر و نوآور انتهاي پيام