مؤثرترین راه‌های برخورد با بی‌نظمی در کودکان چیست؟

بسیاری از والدین از اتاق درهم ریخته و نامرتب فرزندانشان که حتی نمی‌شود در آن قدم گذاشت شاکی هستند، لباس‌هایی که همه جا پراکنده‌اند و آشغال‌هایی که باید در سطل آشغال باشند، اما هر جایی هستند غیر از داخل سطل، سر و کله زدن با بچه‌ای که اهمیتی به نظم و ترتیب نمی‌دهد واقعا خسته‌کننده و طاقت فرساست، برای شما والدین، ایده‌هایی داریم که می‌توانند مفید باشند.

مرتب کردن اتاق کودک معمولاً برای آن‌ها سخت است و بیشتر بچه‌ها رغبتی به انجام آن نداشته و یک دلیل مشترک دارند، فقط نمی‌خواهند این کار را انجام دهند، بچه‌های زیادی هستند که در برابر مرتب و منظم بودن گهگاه مقاومت نشان می‌دهند برای آن‌ها معمولاً چیزهای دیگری مثل تماشای تلویزیون یا ارتباط با دوستان هیجان‌انگیزتر است.

برخی اوقات این بی‌نظمی بسیار آزاردهنده شده و این بی‌نظمی به انجام تکالیف مدرسه و برنامه‌های درسی او هم کشیده شده و حتی خود کودکان را نیز با مشکل جدی روبرو می‌کند.

خبرنگار  ایسنا در خصوص راهکار مناسب برای برخورد با مشکل بی‌نظمی کودکان و نوجوانان با ندا عباسی، کارشناس مشاوره دانش‌آموزان در مدارس گرگان گفت‌وگو صمیمانه داشته که در ادامه می‌خوانید:

ندا عباسی  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت نظم در کودکان و بررسی عوامل مؤثر بر بی‌نظمی در دانش‌آموزان ابتدایی، اظهار کرد: بی‌نظمی در این گروه سنی شامل مواردی مانند انجام ندادن تکالیف، مرتب نکردن وسایل و سرپیچی از قوانین است که دلایل متعددی دارد.

وی عوامل فردی از جمله خستگی، گرسنگی، کم‌خوابی و همچنین اختلالات رفتاری مانند بیش‌فعالی، اضطراب و استرس را از مهم‌ترین دلایل بی‌نظمی در کودکان برشمرد و خاطرنشان کرد: در کودکانی که با این اختلالات مواجه هستند بی‌نظمی اغلب به‌صورت ناخودآگاه رخ می‌دهد و نیازمند مداخلات تخصصی است.

کودکان نظم را  از والدین تقلید می‌کنند

کارشناس مشاوره دانش‌آموزان با بیان اینکه عوامل خانوادگی نیز نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری نظم کودکان دارند، اذعان کرد: خانواده‌هایی که از ابتدا برای فرزندان خود قوانین مشخصی تعیین نمی‌کنند یا خودشان رفتار منظمی ندارند الگوی مناسبی برای کودکان ارائه نمی‌دهند.

عباسی با اشاره به اینکه رفتار والدین به‌ویژه در سال‌های ابتدایی زندگی کودک بسیار اثرگذار است، ادامه داد: برای مثال اگر والدین خودشان پس از ورود به خانه وسایلشان را مرتب کنند کودک نیز این رفتار را تقلید می‌کند و این رفتار در او نهادینه می‌شود.



وی با تأکید برا اینکه عوامل اجتماعی مانند ارتباط با مدرسه و همسالان نیز در شکل‌گیری رفتارهای کودک نقش دارند، توضیح داد: گروه دوستان و همکلاسی‌ها می‌توانند تأثیر مثبت یا منفی بر رفتارهای کودک داشته باشند و در این میان معلمان نقش بسیار مهمی در تربیت نظم در دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.

کارشناس مشاوره دانش‌آموزان با اشاره به اینکه در دوران ابتدایی معلم‌ها به‌عنوان الگوهای اصلی برای کودکان محسوب می‌شوند و در اصطلاحی معلمان برای دانش‌آموزان حکم خدا را دارند، تصریح کرد: معلم می‌تواند با ایجاد فضایی پویا و سپردن مسئولیت‌های کوچک به دانش‌آموزان، آن‌ها را به نظم و انضباط تشویق کند.

 حفظ آرامش در آموزش نظم به کودکان

عباسی با بیان اینکه آموزش نظم به کودکان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود، توضیح داد: در روش مستقیم نظم به‌طور کلامی و در روش غیرمستقیم از طریق رفتارهای عملی، بازی یا داستان‌گویی آموزش داده می‌شود؛ در اعمال هر دو روش حفظ آرامش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اول تا سوم ابتدایی نباید فشار زیادی از سوی خانواده برای ایجاد نظم به کودک وارد شود، ادامه داد: استفاده از روش‌های غیرمستقیم مانند الگوسازی والدین و معلمان یا آموزش از طریق بازی و داستان علاوه بر اینکه نتایج بهتری در پی دارد، همچنین به روابط احساسی بین والدین و فرزندان نیز آسیب نمی‌زند.

کارشناس مشاوره دانش‌آموزان در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد هماهنگی میان خانواده و مدرسه و استفاده از روش‌های تربیتی صحیح می‌تواند به کاهش بی‌نظمی در کودکان کمک کرده و مسئولیت‌پذیری و انضباط را در آن‌ها تقویت کند.

انتهای پیام
 

  • سه‌شنبه/ ۶ آذر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403090604016
  • خبرنگار : 50672