ورزش؛ شادی،‌ سلامتی

۱، ۲، ۳ زنگ ورزش؛ در هر زمان و مکان و حالتی ورزش کنیم حتی با انجام حرکات ساده بدن خود را در برابر بیماری‌ها تقویت کنیم.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا باید ورزش کنیم و دلیل تاکید پزشکان و متخصصان برای اهمیت دادن به ورزش روزانه چیست؟ ورزش در همه سنین باید انجام شود برای اینکه بدن انسان نیازمند تحرک و داشتن فعالیت بدنی، جسمی و حرکتی است تا استخوان‌ها، مفاصل، عضلات و بافت‌های بدن سالم و قدرتمند باشند و در برابر بیماری‌ها مقاوم شوند.

ورزش در بهبود عملکرد قلب و گردش خون، تقویت حافظه، مقاوم‌تر شدن بدن در برابر  بیماری‌ها، انعطاف‌پذیری بیشتر بافت‌ها و عضلات‌، استحکام استخوان‌ها و تقویت مغز به دلیل ایجاد هماهنگی و تعادل بین اعضای بدن با انجام حرکات ورزشی تاثیر بسیار زیادی دارد.

بدن انسان از زمان کودکی که در مرحله ساخت و تشکیل استخوان‌ها و بافت‌ها و عضلات است با انجام حرکات ورزشی تقویت شده و به مرور زمان با بالا رفتن سن که استخوان‌ها کوتاه‌تر شده و بافت و عضلات بدن ضعیف می‌شوند، به دلیل آنکه در طول زندگی تحرک بدنی و ورزش جزیی از زندگی روزمره بوده آسیب کمتری به اعضای بدن وارد می‌شود و دوران میانسالی و سالمندی بهتر و شادتری خواهیم داشت.

تحرک بدنی سن خاصی ندارد و در هر زمان و مکان و حالتی می‌توانیم با انجام دادن حرکات ساده ورزشی بدن را در حالت فعال، مقاوم، انعطاف‌پذیر و شاداب قرار دهیم برای اینکه با ورزش کردن پرانرژی می‌شویم و اعتماد به نفس و بازده کاری‌مان بالا می‌رود و از سوی دیگر هدف‌دار شده و برای رسیدن به اهدافمان تلاش بیشتری می‌کنیم. 

همچنین در زمان ورزش و انجام حرکات بدنی، مغز برای فرمان دادن به اعضای بدن فعال‌تر شده و هماهنگی و تعادل بدن را سبب می‌شود که نتیجه آن فعال‌سازی مغز و تقویت حافظه است که در سنین بالاتر و در دوره میانسالی و سالمندی به بدن در توانمندی و انجام کارهای روزمره ساده بدون کمک گرفتن از دیگران تاثیر زیادی داشته و حس شادابی و نشاط و ارزشمند بودن را تقویت می‌کند.

ورزش در مدارس باید به عنوان یک واحد درسی جدی گرفته شود و ورزش کردن  از سنین پایین برای کودکان و نوجوانان فرهنگ‌سازی و نهادینه شود برای اینکه دانش‌آموزان ساعاتی از زندگی روزمره خود را در محیط اجتماعی مانند مدرسه در کنار همسالان خود سپری می‌کنند و این امر در نهادینه شدن ورزش در آنان تاثیرگذارتر است.

ورزش کردن و داشتن تحرک جسمی و بدنی برای مردان و زنان لازم و ضروری است و اهمیت آن برای زنان به دلیل اینکه بیشتر در خانه هستند و فعالیت کمتری دارند، ضروری‌تر است. انجام حرکات ورزشی سبک مانند پیاده‌روی و دویدن با کفش مناسب و انتخاب مسیر صحیح که به بدن فشاری وارد نشود، شنا کردن، حرکات کششی برای تقویت عضلات و مفاصل و استخوان‌ها، یوگا، آب درمانی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری و... برای تقویت قلب و ریه، عضلات، بافت‌ها و استخوان‌ها لازم و ضروری است که می‌توان در خانه، پارک‌ها و فضای سبز و همچنین باشگاه‌های ورزشی انجام داد.

از سوی دیگر برای فعال نگه داشتن مغز و عملکرد آن و تقویت حافظه نیز انواع بازی‌های فکری موجود است که می‌توان با تهیه آن برای سلامتی روح و فکر و جسم سرمایه‌گذاری کرد و به صورت گروهی یا تک نفره در هر محیط و شرایطی بازی کرد.

بدن انسان با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران میاسنالی و سالمندی حجمی از عضلات و بافت‌های خود را از دست می‌دهد و این روند در کوتاه شدن استخوان‌ها نیز تاثیرگذار است، به همین دلیل با ورزش کردن و داشتن تحرک کافی و مناسب باید بدن خود را برای دوران میانسالی و سالمندی آماده و تقویت کنیم و در هر زمان و مکان و شرایط و حالتی ورزش کنیم تا زندگی شادتر و بانشاطی داشته باشیم و پرانرژی به زندگی خود ادامه دهیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072620370
  • خبرنگار :