خلق شاهکار جنگی با سکه یک ریالی و مداد

پس از فتح فاو باید پلی ساخته می‌شد که در مقابل اروند وحشی مقاومت کند، در اثر حمله های عراق به سرعت قابل ترمیم و بازسازی باشد، ‌و مهمتر از همه به سرعت قابل احداث باشد.

به گزارش ایسنا، در بهمن ماه۱۳۶۴ در حالی که مردم ایران جشن های پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار می‌کردند، رزمندگان اسلام در یک عملیات حیرت‌انگیز، شهر ساحلی فاو را در منتهاالیه جنوب عراق تصرف و ارتباط عراق را با آبهای خلیج فارس قطع کردند.

پس از عملیات والفجر هشت، باید یک راه ارتباطی بین خاک ایران و شهر فاو که تازه دست رزمندگان اسلام افتاده بود، ایجاد می‌شد. رزمندگانی که در فاو بودند، باید از نظر امکانات و نیرو پشتیبانی می‌شدند.

بیشتر بخوانید:
یک امدادرسانی خاص در عملیات «والفجر۸»
احداث پل بعثت، نبوغ مهندسی جهاد در دفاع مقدس
بازخوانی واکنش‌ برخی کشورها به عملیات «والفجر۸»

باید پلی ساخته می‌شد که محکم و مطمئن باشد و بتواند در شبانه روز تجهیزات و تدارکات و مهمات را به آسانی به آن طرف آب برسانند. پلی که در مقابل اروند وحشی مقاومت کند، در اثر حمله‌های عراق به سرعت قابل ترمیم و بازسازی باشد، ‌و مهمتر از همه به سرعت قابل احداث باشد.

ایده ساخت پل بعثت توسط مهندس شهید بهروز پورشریفی از اعضای جهاد سازندگی با استفاده از سکه‌ای یک ریالی و مداد بر روی کاغذ کلاسور کشیده شد و مهندس سیدهاشم بنی‌هاشمی اجرای آن را بر عهده گرفت. پلی به طول ۹۰۰ متر و عرض ۱۲ متر روی اروند که از لوله‌های توخالی متصل به هم که در جهت جریان رودخانه قرار داده شده بودند،‌ تشکیل شده بود.

ساخت «پل بعثت» در روز سه شنبه مورخ ۱۳۶۵/۷/۲۲ به اتمام رسید و مورد استفاده رزمندگان اسلام قرار گرفت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403072217309
  • خبرنگار : 71451