امیدواری زلنسکی به پایان جنگ در ۲۰۲۵

رئیس‌جمهور اوکراین که طی چند روز اخیر سفرهای اروپایی‌اش را به امید دریافت کمک‌های بیشتر و رایزنی پیرامون «طرح پیروزی» آغاز کرد، در سفر خود به آلمان گفت که امیدوار است جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ خاتمه یابد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی روزهای اخیر سفرهای اروپایی خود را جهت دریافت کمک‌های مالی و نظامی بیشتر آغاز کرده و همزمان با اینکه جنگ اوکراین در زمستان ۲۰۲۵ وارد سومین سال خود می‌شود، رئیس‌جمهور این کشور طی سفر به لندن، پاریس، رم و برلین خواستار کمک‌های بیشتر در فصل سرما شد.

طبق گزارش «فرانس۲۴»، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در دیدار با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان ضمن تشکر از این کشور به دلیل حمایت از کی‌یف، گفت: «این برای ما بسیار مهم است که کمک‌های آلمان در سال آینده کاهش پیدا نمی‌کند.»

زلنسکی ضمن ابراز امیدواری نسبت به خاتمه جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ گفت، برنامه‌اش را تحت عنوان «طرح پیروزی» به صدراعظم آلمان ارائه خواهد داد.

طبق آنچه رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، اگرچه «طرح پیروزی» علنا اعلام نشده، اما ظاهرا از چهار بند تشکیل شده است و از جمله آنها می‌توان به «تداوم حملات اوکراین به کورسک، تضمین‌های امنیتی به سبک ناتو، ارسال تسلیحات پیشرفته بیشتر و کمک‌های مالی بین‌المللی برای اوکراین» اشاره کرد.

«اولاف شولتس» و «ولودیمیر زلنسکی»

«ولودیمیر زلنسکی» در ادامه تاکید کرد: «اوکراین بیش از هر کسی در جهان خواستار پایان سریع و عادلانه به جنگ است. جنگ کشور ما را نابود می‌کند و جان مردم ما را می‌گیرد.»

صدراعظم آلمان هم به نوبه خود متعهد شد که کشورش و شرکای اتحادیه اروپا تجهیزات دفاعی بیشتری را در سال جاری میلادی به اوکراین ارسال خواهند کرد.

شولتس با بیان اینکه کمک‌های آلمان برای اوکراین در سال ۲۰۲۵ مبلغ چهار میلیارد یورو در نظر گرفته شده است، افزود: «ما حمایت‌های خود از اوکراین را کاهش نخواهیم داد.»

او در رابطه با برگزاری کنفرانس صلح و حضور روسیه تاکید کرد: «من و رئیس‌جمهور اوکراین توافق کردیم که کنفرانس صلحی با حضور روسیه برگزار شود اما صلح صرفا براساس قوانین ببین‌المللی حاصل می‌شود. ما صلح دیکته‌شده توسط روسیه را نخواهیم پذیرفت.»

بیش از ۲ سال و نیم از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح در این کشور وجود ندارد. این درحالیست که برخی کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به جای تمرکز بر راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل‌وفصل این درگیری، بر روی ارسال کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف پافشاری می‌کنند و از طرفی روسیه هم بارها خاطرنشان کرده که تداوم چنین روندی صرفا این جنگ را طولانی‌تر می‌کند.

شبکه خبری «فرانس۲۴» گزارش داد که رئیس‌جمهور زلنسکی به دلیل ترس از کاهش کمک‌ها در صورت پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، به دنبال کمک‌های مالی و نظامی جدیدی از سوی متحدان اروپایی‌اش است.

قرار بود روز شنبه جلسه‌ای میان متحدان اوکراین در پایگاه هوایی «رامشتاین» آلمان برگزار شود اما پس از آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سفر خود را به دلیل طوفان «میلتون» لغو کرد، این جلسه هم به‌تعویق افتاد.

ملاقات زلنسکی با «پاپ فرانسیس»

رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه را با دیدار با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان آغاز کرد و از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ این دومین ملاقات خصوصی زلنسکی و پاپ بوده است.

دیدار «ولودیمیر زلنسکی» با «پاپ فرانسیس»

پاپ فرانسیس بارها خواستار صلح در اوکراین شده و مرتبا برای وضعیت جنگی پیش‌آمده دعا می‌کند اما اخیرا از کی‌یف به دلیل نبود چشم‌اندازی برای صلح انتقاد کرد و با عصبانیت از این کشور خواست تا با روسیه مذاکره کند.

واتیکان اعلام کرد که زلنسکی طی دیدارش درباره «وضعیت جنگ، همچنین وضعیت مردم اوکراین و راه‌حل‌هایی برای رسیدن به صلحی پایدار و عادلانه» گفت‌وگو و رایزنی کرده است.

ملاقات زلنسکی با «امانوئل ماکرون»

زلنسکی روز پنجشنبه در پاریس با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت‌وگو کرد و پس از آن، گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر گفت‌وگو درباره «شرایط آتش‌بس با روسیه» را تکذیب کرد.

زلنسکی در پاریس برای دیدار با «امانوئل ماکرون»

رئیس‌جمهور اوکراین در این خصوص به رسانه‌های فرانسوی گفت: «این مسئله مورد بحث میان من و رئیس‌جمهور فرانسه نبود. این درست نیست که روسیه دست به انتشار اخبار نادرست بزند و چنین چیزی غیرقابل درک است.»

او هرگونه موردی را درخصوص واگذاری قلمروهایش به روسیه در «طرح پیروزی» مردود دانست و گفت که روسیه باید تمام نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند.

موشک‌های دوربرد

یکی از اهداف اصلی «ولودیمیر زلنسکی» برای سفر به کشورهای اروپایی، دریافت مجوز برای استفاده از تسلیحات دوربرد در حمله به عمق خاک روسیه بوده است.

رئیس‌جمهور اوکراین مدت‌هاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.

موشک «سایه طوفان»

سخنگوی «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس در رابطه با سفر روز پنجشنبه زلنسکی به لندن گفت: «ما قاعدتا می‌خواهیم اوکراین در قوی‌ترین موقعیت قرار بگیرد اما هیچ جنگی با یک سلاح خاص به پیروزی منجر نشده است. بنابراین در رابطه با موشک‌های دوربرد سایه طوفان، هیچ تغییری در موضع بریتانیا برای استفاده از این موشک‌های دوربرد در حمله به عمق خاک روسیه ایجاد نشده است.»

در آلمان هم بحث ارسال موشک‌های «تاروس» به اوکراین جنجال برانگیز شده و احزاب و صدراعظم آلمان نظرات مختلفی را در این خصوص دارند و هنوز به اجماعی برای ارسال این نوع موشک‌ها به کی‌یف نرسیده‌اند.

«آنتون هوفریتر» سیاستمدار اروپایی حزب سبز آلمان طی مصاحبه با یک روزنامه آلمانی ادعا کرد: «ما باید دفاع هوایی، مهمات و تسلیحات دوربرد بیشتری را به اوکراین ارائه کنیم. محدودیت‌ها علیه تسلیحات به تنش‌زدایی کمک نمی‌کند، بلکه موجب حملات بیشتر روسیه خواهد شد.»

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، کشورهای غربی از جمله آلمان به عنوان دومین حامی کی‌یف پس از ایالات متحده کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است.

«ماری-اگنس استراک زیمرمن» کارشناس دفاعی حزب دموکرات آلمان نیز گفت: «امیدوارم زلنسکی به صدراعظم آلمان یک بار دیگر خاطر نشان کند که اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد، این آخرین جنگ در اروپا نخواهد بود.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072115941
  • خبرنگار : 71660