• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080201202
  • خبرنگار : 71415

حمایت وزیر دفاع آمریکا از ندادن مجوز به حملات دوربرد اوکراین در روسیه

حمایت وزیر دفاع آمریکا از ندادن مجوز به حملات دوربرد اوکراین در روسیه

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای به دفاع از محدودیت اعمال شده بر استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد پرداخت و ادعا کرد این کشور «قطعا» می‌تواند حتی بدون چنین قابلیت‌هایی روسیه را شکست دهد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در حالی ماه جاری میلادی برای ارائه طرح خود برای «پیروزی» بر روسیه به ایالات متحده سفر کرد که طبق گزارش‌ها یکی از مفاد اصلی طرح او برداشتن محدودیت‌ها بر استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی «اتکمز» و دیگر تسلیحات دوربرد دریافتی از آمریکا به منظور حمله به اهداف نظامی در داخل خاک روسیه است.

در داخل آمریکا نیز برخی قانونگذاران فشارها را بر «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور بر سر مجوز دادن به این حملات اوکراین افزایش داده‌اند.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره مجوز دادن به حملات دوربرد اوکراین به روسیه با اشاره به ادعای زلنسکی در این خصوص که می‌خواهد با این موشک‌ها جلوی حملات جنگنده‌های روسیه با بمب‌های «سُرشی» را بگیرد، گفت: «روسیه اقدام به جابجا کردن جنگنده‌های حامل بمب های سُرشی خود و خارج کردن آنها از برد ۳۰۰ کیلومتری موشک‌های اتکمز که از پشت مرز اوکراین شلیک شوند کرده است.

آستین اضافه کرد: «من فکر می‌کنم آنها قابلیت‌های مرتبط با حملات دوربرد را دارند و به انجام چنین حملاتی ادامه خواهند داد. اوکراین توانمندی‌های پهپادی زیاد دارد که ما ارائه کرده‌ایم. آنها همچنین اکنون این قابلیت را دارند که پهپادهای خودشان را تولید کنند. آنها بسیار موثر هستند. در حقیقت ما دیده‌ایم که آنها دست به حملات یا عملیات‌هایی تا ۴۰۰ کیلومتر دورتر از مرز و حتی عقب‌تر از آن زده‌اند.»

وزیر دفاع آمریکا گفت که در حال کار با مقام‌های ارتش بر سر تهیه یک برنامه اقدام با هدف اجرای به اصطلاح «طرح صلح»‌ زلنسکی است. او ادعا کرد: «می‌دانید که ما همواره گفته‌ایم که اوکراین در آینده روزی به ناتو خواهد پیوست. ما واقعا در حال تهیه یک برنامه اقدام هستیم تا از طرح استراتژیک زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پشتیبانی کنیم.»

آستین در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد نگرانی گرایش فزاینده آمریکا به انزوا طلبی است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما یک قدرت جهانی هستیم. ما در سراسر جهان منافعی داریم و قصد داریم آنچه لازم است برای حفاظت از این منافع انجام دهیم.»

در حالی که آمریکا و دیگر اعضای ناتو پیش از جنگ اوکراین نیز با کوبیدن به طبل روس‌هراسی سیاست‌های توسعه طلبانه و تحریک آمیز خود را پیش برده‌اند وزیر دفاع آمریکا در این مصاحبه مجددا تاکتیک روس‌هراسی را در پیش گرفته و گفت: «در ذهن من تردیدی وجود ندارد که اگر پوتین (در اوکراین) موفق شود کارهایی که تا کنون انجام داده را ادامه خواهد داد. و البته تمامی کشورهای حوزه بالتیک بسیار نسبت به آن نگرانی دارند و به درستی احساس می‌کنند که هدف بعدی، این کشور ها خواهند بود.»

او در ادامه این مصاحبه مدعی شد: «اوکراین حتما می‌تواند پیروز شود و ما پیروزی اوکراین را این گونه تعریف می‌کنیم که به عنوان یک کشور مستقل بتواند در آینده از خاک خود دفاع کرده و جلوی تجاوز را بگیرد.»

وزیر دفاع آمریکا توضیح بیشتری درباره اینکه آیا این به اصطلاح «پیروزی» مد نظر او به معنی حفظ مرزهای قبل از جنگ ۲۰۲۲ یا در نظر گرفتن شبه جزیره کریمه به عنوان بخشی از اوکراین است یا اینکه اوکراین باید در ازای صلح از اراضی تصرف شده توسط روسیه چشم‌پوشی کند.

آستین در حالی که برخی از جمهوریخواهان آمریکا از بابت حجم ۱۰۰ میلیاردی کمک‌های آمریکا به اوکراین شکایت کرده‌اند مدعی شد که کمک‌های واشنگتن به کی‌یف تاثیری بر آمادگی نظامی آمریکا نگذاشته و باعث اشتغالزایی برای آمریکایی‌ها شده است.

او در ادامه این مصاحبه ادعا کرد: « هر نارنجکی را که ما از انبارهای خود خارج کنیم با چیز دیگری جایگزین می‌شود یا با همان نوع مهمات یا مهماتی بهتر از آن.هر بار که سلاح‌هایی را از انبارهای خود خارج می‌کنیم آنها با چیز جدیدی جایگزین می‌کنیم که مهمات و سلاح‌های ساخت ایالات متحده آمریکا هستند. و این به معنای ایجاد شغلهای مناسب برای مردم در تعدادی از ایالت‌های این کشور بوده است. و من فکر می‌کنم این سرمایه گذاری است که ما در واقع از آن سود می‌بریم.»

او اضافه کرد: «ما به اوکراین پول نقد نمی‌دهیم. ما تجهیزات خودمان اعم از خودروها یا تسلیحات یا مهمات را بیرون می‌کشیم و آن تسلیحات یا مهمات را با چیزی که احتمالا کمی‌ مدرن‌تر و موثر تر است جایگزین می‌کنیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha