رسانه انگلیسی: کی‌یف در خفا درباره امتیازات ارضی در ازای ورود به ناتو بحث می‌کند

رسانه انگلیسی گزارش داد، اوکراین و متحدانش به‌تدریج متوجه می‌شوند که این کشور اروپایی باید وارد مذاکره با روسیه شود و دست از بازپس‌گیری مناطقی که کنترل آنها را از دست داده، بردارد. همچنین بحث‌های پشت پرده‌ای در مورد اعطای امتیازات ارضی در ازای عضویت در ناتو وجود دارد.

به گزارش ایسنا، اوکراین در فوریه ۲۰۲۵ وارد سومین سال جنگ خواهد شد و وضعیت این کشور هم‌اکنون در وضعیت تاریک‌تری از قبل قرار دارد. ارتش اوکراین در شرق نیروهای خود را از دست می‌دهد و به‌رغم حملات غیرمنتظره‌ای که به «کورسک» روسیه داشته و هم‌چنین تسلیحات زیادی که از غرب دریافت می‌کند، قادر به حفظ مواضع خود نیست و نیروهای روسیه هر چند با دستاوردهای کم به پیشروی‌ها در دونباس ادامه می‌دهند.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی با اشاره به تغییر اهداف اوکراین در میدان نبرد، می‌نویسد: «همزمان با اختلال در روند تولید برق، اوکراینی‌ها ساعت‌ها در روز بدون نور یا گرما، ماه‌های سردی را پشت سر می‌گذارند. در همین حال در واشنگتن و برخی از پایتخت‌های غربی، حس‌وحال و اهداف جنگ تغییر پیدا می‌کند؛ آنها از مسیر مصمم خود مبنی بر بیرون راندن نیروهای روسیه جهت خاتمه جنگ، به سمت احتمال مذاکره با این کشور برای پایان جنگ تغییر جهت می‌دهند. اما با این حال، کی‌یف حتی آن مقدار از حمایتی را که برای دستیابی به امتیازاتی در برابر روسیه نیاز دارد، کسب نمی‌کند.»

این رسانه انگلیسی با تاکید بر ناآرامی‌ها و تشدید تنش‌ها به‌طور همزمان در غرب آسیا می‌نویسد: «با وجود درگیری‌های همزمان در خاورمیانه، حتی برخی از پایتخت‌های غربی که به دنبال شکست رئیس‌جمهور روسیه در این جنگ بودند، اهداف خود را در جنگ تغییر می‌دهند. برخی مقامات کی‌یف هم همچنان به‌طور پنهانی نسبت به کمبود پرسنل، تجهیزات و حمایت غرب ابراز نگرانی می‌کنند. از طرفی، گفت‌وگوهایی پشت درهای بسته انجام می‌شوند که به موجب آنها ظاهرا قرار است روسیه، یک‌پنجم مناطقی از اوکراین را که تحت کنترل خود درآورده، حفظ کند و بقیه اوکراین به عضویت ناتو دربیاید و تضمین‌های امنیتی دریافت کند. تحت این چتر، اوکراین می‌تواند بازسازی و ادغام با اتحادیه اروپا، مشابه آلمان غربی در جنگ سرد را داشته باشد.»

با این حال، این سناریو به فرضیه‌هایی بستگی دارد؛ اول اینکه آمریکا و متحدانش باید آماده عضویت اوکراین در ناتو یا قادر به ارائه تضمین‌های امنیتی به این کشور باشند زیرا تاکنون تمایلی به دادن مسیری الزام‌آور به کی‌یف جهت ورود به این ائتلاف نظامی نداشته‌اند، به این خاطر که این اقدام مستلزم استقرار عظیم و پرهزینه نیروها توسط ایالات متحده و شرکای آن است و آنها را در مسیری شبیه به جنگ قرار می‌دهد. دومین فرضیه این است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مسئله مذاکره و چنین سناریویی را درخصوص عضویت اوکراین در ناتو بپذیرد.

«ولودیمیر زلنسکی» و «جو بایدن» در سازمان ملل - ۲۵ سپتامبر (۴ مهر)

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سفر اخیرش به آمریکا و هم‌چنین دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور از برنامه‌ای تحت عنوان «طرح پیروزی» رونمایی کرد.

طبق آنچه رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، اگرچه این برنامه علنا اعلام نشده، اما ظاهرا از چهار بند تشکیل شده است و از جمله آنها می‌توان به «تداوم حملات اوکراین به کورسک، تضمین‌های امنیتی به سبک ناتو، ارسال تسلیحات پیشرفته بیشتر و کمک‌های مالی بین‌المللی برای اوکراین» اشاره کرد.

با این حال، رئیس‌جمهور اوکراین گفت در نشست آتی «گروه تماس دفاعی اوکراین» در رامشتاین آلمان از «طرح پیروزی» خود رونمایی و بندهای مهم آن‌ را به متحدان خود ارائه خواهد کرد.

نقش انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در خاتمه جنگ اوکراین

نشریه «فایننشال تایمز» همچنین به مسئله تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بر جنگ اوکراین که این روزها در محافل سیاسی از جمله در اروپا پیرامون آن گفت‌وگو و رایزنی می‌شود، پرداخته و تاکید می‌کند: «چشم‌انداز پیروزی اوکراین با وجود احتمالاتی در راستای پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ماه نوامبر این کشور تیره‌تر گشته و با خطراتی مواجه می‌شود زیرا رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داد که سریعا به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی امیدوارند که ترامپ دست‌کم این اقدام را با وادار ساختن کی‌یف به توافق نامساعد با مسکو انجام ندهد؛ اقدامی که می‌تواند خطرات جدی برای امنیت آتی اروپا و آمریکا به همراه داشته باشد.»

دیدار اخیر «دونالد ترامپ» و «ولودیمیر زلنسکی»

ترامپ بارها تاکید کرده که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، پیش از مراسم تحلیف و حتی طی ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. برخی از رسانه‌ها و مقامات گمانه‌زنی می‌کنند که شاید او چنین کاری را با واگذاری قلمروهای اوکراینی به روسیه انجام خواهد داد؛ اقدامی که برای «ولودیمیر زلنسکی» خوشایند نیست.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «رئیس‌جمهور بایدن و متحدان اروپایی‌اش باید تا حد امکان اوکراین را تقویت کنند و این هدف را باید با قرار دادن کی‌یف در موقعیتی قوی پیش از رئیس‌جمهور شدن احتمالی ترامپ انجام دهند. ما هنوز نمی‌دانیم این جنگ چگونه خاتمه خواهد یافت، اما این به قدرت و منفعت غرب بستگی دارد تا به اوکراین کمک کنند در برابر روسیه امتیازاتی را به‌دست آورد.»

پیش از این، فایننشال تایمز گزارش داده بود که متحدان اوکراین خواهان تنش‌زدایی از این درگیری هستند و تنها راهبردی که در نظر دارند امتیازات ارضی در ازای عضویت کی‌یف در ناتو است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071713128
  • خبرنگار : 71660