چین: ارسال تسلیحات آمریکایی تاثیری در وضعیت تنگه تایوان ندارد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت، تامین تسلیحات آمریکایی برای تایوان تاثیری در وضعیت تنگه تایوان یا تصمیم و عزم پکن در دفاع از حق حاکمیت و یکپارچگی ارضی خود ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اختصاص ۵۶۷ میلیون دلار تسلیحات به تایوان و سایر کمک‌های نظامی به این جزیره اظهارنظر کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: «اصلا اهمیتی ندارد که آمریکا چه مقدار تسلیحات به تایوان می‌دهد، چون نمی‌تواند ثبات در تنگه تایوان را تضعیف کند. چین در مخالفت با استقلال تایوان راسخ است و از حق حاکمیت و یکپارچگی خود دفاع می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین یکبار دیگر به آمریکا تاکید کرد به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک اعلام شده از سوی واشنگتن و پکن احترام گذاشته و هرگونه مسلح کردن تایوان را متوقف کند.

تایوان از ۱۹۴۹ به صورت مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود اما پکن هرگونه استقلال این جزیره را رد کرده و آن را یکی از استان‌های خود می‌داند.

آمریکا در ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک خود با این جزیره را متوقف کرده اما همچنان حامی اصلی تایوان است.

وزارت خارجه چین تخمین می‌زند که مجموع تدارکات نظامی ایالات متحده به جزیره تایوان طی سالیان گذشته بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403070907289
  • خبرنگار : 71129