یک متخصص پزشکی ورزشی:

ورزش روند پیری را تا ۱۰ سال به تاخیر می‌اندازد

به گفته یک متخصص پزشکی ورزشی، ورزش کردن از سنین جوانی می‌تواند روند پیری انسان را تا حدود ۱۰ سال به تاخیر بیندازد.

دکتر مصطفی اکبری به مناسبت هفته سالمند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تغییراتی که با ورود به دوره سالمندی در بدن انسان بوجود می‌آید، اظهار کرد: در دوره سالمندی بدن انسان دچار اُفت‌هایی می‌شود. با این وجود دوره سالمندی می‌تواند دوره‌ای ارزشمند و لذت‌بخش برای انسان باشد، به این شرط که از قبل آمادگی‌های لازم را برای ورود به این دوره از زندگی فراهم کرده باشیم. 

وی افزود: افراد باید در دوره جوانی و میانسالی تا جایی که می‌توانند از مفاصل و عضله‌های خود مراقبت کرده و آنها را با ورزش درست و اصولی تقویت کنند تا در دوران سالمندی مشکلات جسمانی کمتری داشته باشند.

اکبری ادامه داد: البته ورزش باید اصولی باشد، زیرا گاها بیمارانی داریم که به دلیل اینکه در دوره جوانی یا میانسالی فشار زیاد و غیراصولی به بدن خود آورده‌اند، این امر عوارض خود را در دوره پیری نشان می‌دهد. 

اکبری به نقش مهم ورزش، تغذیه، استراحت و سلامت روحی و روانی به منظور پیشگیری از پیری زودرس اشاره کرد و افزود: ورزش کردن در دوره جوانی و میانسالی می‌تواند روند پیری بدن را تا حدود ۱۰ سال به تاخیر بیندازد. 

 این متخصص پزشکی ورزشی، با بیان اینکه افراد می‌توانند در دوره سالمندی هم ورزش کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند، عنوان کرد: هر فرد سالمند می‌تواند روزانه حدود ۲۰ دقیقه ورزش انجام دهد تا هورمون‌های بدنش به خوبی تنظیم شود.

وی با تاکید بر انتخاب ورزش‌های مناسب با سالمندی، افزود: گاها سالمندانی را می‌بینیم که از نظر روحی و روانی آمادگی انجام ورزش‌های پرفشار را دارند، اما بدن آنها این کشش را ندارد و انجام برخی حرکات ورزشی سنگین باعث می‌شود که بدنشان دچار آسیب شود. 

این متخصص آسیب‌های ورزشی در خصوص انجام برخی ورزش‌های سنگین به سالمندان هشدار داد و گفت: بعضا افراد سالمندی دیده می‌شود که از وزنه‌های سنگین برای انجام تمرینات ورزشی استفاده می‌کنند، در حالی که قلب آنها دیگر جوان نیست و توان فشارهای بیش از حد را ندارد. 

اکبری متذکر شد: سالمندان به جای ورزش‌های رقابتی که فشار زیادی را به بدن خصوصا قلب و ریه آنها می‌آورد، بهتر است تلاش کنند تا از ورزش لذت ببرند و تفریح کنند. 

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070705028
  • خبرنگار : 50184