کاربرد گوارگام و سوربیتول در صنایع غذایی

گوارگام و سوربیتول از جمله مهم ترین مواد اولیه‌ای هستند که در صنایع غذایی به وفور استفاده می‌شوند. در این مقاله به نقش هر یک از این مواد در محصولات غذایی بیشتر می پردازیم.

به گزارش ایسنا به نقل از کهن‌تجارت فدک، گوارگام یک افزودنی غذایی مهم و پرکاربرد در صنایع غذایی است. این ماده به دلیل خواص غلظت دهندگی و امولسیون- پایداری در انواع سس‌ها، بستنی ها، نان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد گوار در صنایع غذایی:

صمغ گواریک عامل غلیظ کننده طبیعی است که از دانه های لوبیای گوار به دست می آید. معمولاً در پخت، از جمله کیک سازی، برای بهبود بافت، حفظ رطوبت و پایداری استفاده می‌شود. اما این ماده چه مزایایی در انواع کیک و نان دارد؟

مزایای استفاده از صمغ گوار در کیک:

بافت بهبود یافته: صمغ گوار به عنوان تثبیت کننده و امولسیفایر عمل می کند و به کیک‌ها بافت نرم و یکنواختی می بخشد.

حفظ رطوبت: به کیک ها کمک می کند رطوبت را حفظ کنند و از خشک شدن سریع آن ها جلوگیری می کند.

پخت بدون گلوتن: در کیک های بدون گلوتن، صمغ گوار از خاصیت ارتجاعی و ساختار ارائه شده توسط گلوتن تقلید می کند و باعث می شود کیک کمتر شکننده شود.

ضخیم شدن و چسباندن: به ضخیم شدن خمیرها و چسباندن مواد کمک می کند و از برآمدگی و ساختار محصول اطمینان می دهد.

ماندگاری: صمغ گوار با کند کردن روند بیات شدن کیک ها، عمر مفید کیک ها را افزایش می دهد.

علاوه بر این ماده ی فوق کاربرد عمده ای در نان‌های بدون گلوتن دارد. در نان‌های بدون گلوتن، صمغ گوار به عنوان یک جایگزین برای خاصیت چسبندگی و کشسانی گلوتن عمل می‌کند و از خرد شدن نان جلوگیری می‌کند.

اما چگونه از گوار در محصولات غذایی استفاده کنیم؟

مقدار: به طور معمول، مقدار کمی صمغ گوار برای استفاده کافی است. شما می توانید از ۱/۲ تا ۱ قاشق چایخوری در هر فنجان آرد در دستور پخت کیک استفاده کنید.

برای نان، معمولاً مقدار کمی از صمغ گوار کافی است. به طور متوسط حدود ¼ تا ½ قاشق چای‌خوری برای هر فنجان آرد کافی خواهد بود. استفاده بیش از حد از صمغ گوار ممکن است باعث ایجاد بافتی چسبنده و سنگین در نان شود.

مخلوط کردن: اطمینان حاصل کنید که به طور مساوی در مواد خشک پخش شده باشد تا از کلوخه شدن جلوگیری شود.

برای خرید گوارگام کلیک کنید.

کاربردهای سوربیتول در صنایع غذایی:
سوربیتول یک نوع قند الکلی (پلی‌ال) است که به‌طور طبیعی در برخی میوه‌ها مانند سیب، گلابی و آلو یافت می‌شود و همچنین به‌صورت صنعتی از گلوکز تولید می‌شود. در صنایع غذایی، سوربیتول به عنوان یک شیرین‌کننده، مرطوب‌کننده و پایدارکننده استفاده می‌شود.


۱. شیرین‌کننده کم‌کالری:

 سوربیتول تقریباً ۶۰ درصد شیرینی ساکارز (شکر معمولی) را دارد، اما کالری کمتری ارائه می‌دهد. به همین دلیل، در محصولات رژیمی، بدون قند و کم کالری مانند شکلات‌ها، آدامس‌ها و شیرینی‌ها به‌عنوان شیرین‌کننده جایگزین استفاده می‌شود.o همچنین از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است.

۲. مرطوب‌کننده (Humectant):

سوربیتول به حفظ رطوبت در محصولات کمک می‌کند و مانع از خشک شدن آن‌ها می‌شود. این ویژگی به‌ویژه در محصولات نانی، شیرینی‌ها و شکلات‌ها که نیاز به حفظ نرمی دارند، مفید است.o همچنین در محصولات دارویی مانند شربت‌ها و خمیردندان‌ها برای حفظ رطوبت استفاده می‌شود.

۳. جلوگیری از بلورینگی:

 در تولید آبنبات‌ها و شیرینی‌ها، سوربیتول از تشکیل کریستال‌های شکر جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد یک بافت صاف و یکنواخت در محصول می‌شود.

۴. پایدارکننده و امولسیون‌کننده:

 سوربیتول در برخی محصولات غذایی به عنوان پایدارکننده و امولسیون‌کننده عمل می‌کند، که به مخلوط شدن بهتر مواد کمک می‌کند و پایداری محصول را افزایش می‌دهد.

۵. حفظ طعم و افزایش ماندگاری:

 با توجه به خاصیت مرطوب‌کنندگی و جلوگیری از خشک شدن، سوربیتول می‌تواند به حفظ طعم و بافت محصولات غذایی کمک کند و طول عمر نگهداری آن‌ها را افزایش دهد.

۶. استفاده در محصولات بدون قند:

 سوربیتول به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین و عدم افزایش سریع قند خون، به‌طور گسترده در محصولات بدون قند، مانند آدامس‌ها، مرباها و بستنی‌های بدون قند استفاده می‌شود.

سایر کاربردها:

  •  در محصولات بهداشتی مانند خمیردندان و دهان‌شویه‌ها به عنوان مرطوب‌کننده و طعم‌دهنده کاربرد دارد.
  •  در داروسازی برای تولید قرص‌ها و شربت‌های دارویی به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی و شیرین‌کنندگی استفاده می‌شود.

برای خرید سوربیتول کلیک کنید.

این مواد را از کجا بخرم؟
برای خرید این ماده با بهترین قیمت می توانید از شرکت های وارد کننده ی مواد شیمیایی اقدام به خرید مواد شیمیایی از جمله محصولات فوق نمایید. کهن تجارت فدک یکی از بهترین شرکت ها در این خصوص است که مواد را با بهترین قیمت و کیفیت به شما خریداران محترم ارائه می نماید.
تلفن تماس: 02188506035

انتهای رپرتاژ آگهی

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403062919054
  • خبرنگار :