مدیرکل اوقاف در همایش وقف و رسانه اعلام کرد

کمک ۱۹ میلیارد تومانی سمنانی‌ها به بقاع متبرکه / ثبت ۳۲ موقوفه جدید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان از ثبت ۳۲ موقوفه جدید در این استان در یک سال گذشته (از هفته وقف سال قبل تا هفته وقف امسال) خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده امروز (۲۸ شهریور ماه) در همایش وقف و رسانه در مجموعه تاریخی خیل خان مهدیشهر، اظهار کرد: ارزش این موقوفات جدید با زیربنای ۱۴۶۰ مترمربع بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان است.

وی اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش را وظیفه ذاتی این اداره کل دانست و با بیان اینکه در اجرای نیات واقفان با کسی تعارف نداریم ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان در محل نیات واقفان استان سمنان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه حدود دو میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات، کمک خیرین و نذورات مردم هزینه شده است، گفت: از محل این اعتبار، ۱۷۰۰ بسته معیشتی و ۱۲ سری جهیزیه برای نوعروسان تهیه و توزیع شده است. ضمن اینکه امسال بخشی از درآمدها در حوزه خدمات برای زوار اربعین حسینی (ع) هزینه شده است.

اجرای ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری جدید در موقوفات استان

وی از روند افزایشی ایجاد موقوفات در کشور در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: با همه‌گیری ویروس کرونا شاهد ایجاد یک تغییر رویه در کمک‌های مردمی به حوزه وقف و ایجاد موقوفات و امور خیرخواهانه بودیم. با همه‌گیری ویروس کرونا، عمده امور خیرخوانه به سمت بسته‌های معیشتی، کمک‌های مردمی، مواسات و کمک‌های مومنانه سوق یافت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان  نقش رسانه‌ها در افزایش کمک‌های مردمی را بسیار برجسته ارزیابی کرد و افزود: رسانه‌ها در دنیای امروز، نقش بسیار مهمی دارند و سازمان اوقاف کشور برای بهره‌برداری از ظرفیت رسانه‌ها چه در سطح ملی و چه استانی برنامه‌ریزی کرده است.

وی از وجود ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری جدید در حوزه موقوفات این استان خبر داد و بیان کرد: ارزش این پروژه‌ها بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان از پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه وقف خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این ۳۰ پروژه حداقل ۹۰ میلیارد تومان به درآمد موقوفات استان سمنان افزوده خواهد شد.

کمک ۱۹ میلیارد تومانی مردم به بقاع متبرکه سمنان

علیزاده گفت: مردم استان سمنان امسال ۱۹ میلیارد تومان به بقاع متبرکه این استان کمک کردند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره مرمت بقاع متبرکه و موقوفات تاریخی این استان، بیان کرد: امسال عملیات مرمت، تعمیر، بهسازی و توسعه در ۲۹ بقعه متبرکه استان انجام شد.

همایش وقف و رسانه-عمارت خیل خان مهدیشهر

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای مرمت، تعمیر و اجرای طرح‌های توسعه در ۲۵۰ هزار مترمربع از بقاع متبرکه استان سمنان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با رد هرگونه کم‌کاری در حوزه مرمت موقوفات تاریخی استان، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان همواره از همکاری و همراهی‌های اداره کل اوقاف در مرمت اوقاف تاریخی تقدیر کرده است. ضمن اینکه هر سال، اعتبار زیادی برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی در مالکیت اوقاف هزینه می‌شود.

وجود ۱۸ هزار رقبه در سمنان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از وجود بیش از ۱۰۰۰ مسجد در این استان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۱۰۰ موقوفه و  بالغ بر ۱۸ هزار رقبه در استان سمنان وجود دارد.

علیزاده ثبیت مالکیت موقوفات و رقبات را از اولویت‌های اداره کل اوقاف استان دانست و گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰ جلد سند مالکیت برای ۱۰۲ هکتار از موقوفات و رقبات استان سمنان گرفته شده است.

وی بر لزوم کمک به ترویج فرهنگ وقف تاکید و اضافه کرد: جدای از رسانه‌ها تلاش شده است، از ظرفیت ائمه جمعه و مبلغان اعزامی از قم و مبلغان بومی برای ترویج فرهنگ وقف استفاده شود. همچنین ائمه جمعه و جماعات در این بخش کمک زیادی به سازمان اوقاف کرده‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403062818618
  • خبرنگار : 50233