• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070201635
  • منبع : نمایندگی سمنان

گلایه امام جمعه سمنان از قیمت قبرها در برخی امامزاده‌ها

گلایه امام جمعه سمنان از قیمت قبرها در برخی امامزاده‌ها

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان سمنان از قیمت قبرها در برخی امامزاده‌ها گلایه و بر لزوم تبیین نحوه قیمت‌گذاری و فروش قبر در امامزادگان استان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی امروز (دوم مهر ماه) همزمان با هفته وقف، در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل اوقاف استان، اظهار کرد: مردم سوال می‌کنند چگونه به یک‌باره یک قطعه زمین برای دفن اموات به امامزاده ای الحاق می‌شود و همچنین این سوال مطرح است که مبنای قیمت‌گذاری قبرها در بقاع متبرکه چیست؟

وی با اشاره به لزوم توسعه فرهنگ وقف به خدمات و اقدامات این اداره‌ کل، گفت: با وجود اینکه موضوع وقف به‌طور صریح در قرآن کریم مطرح نشده، اما خیرات و صدقات جاریه و باقیات صالحات را شامل می‌شود، بویژه آنکه موضوع وقف از پشتوانه عملی در سیره نبی اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) برخوردار است که یکی از نمونه‌های آن وقف چاه آب توسط امیرالمؤمنین علی (ع) است.

نماینده مقام معظم رهبری در استان وقف را یکی از ساز و کارهای اسلام برای رفع محرومیت از مستمندان و نیازمندان دانست و ادامه داد: مسئولان و دست‌اندرکاران اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه در ترویج این فرهنگ ارزشمند نقش دارند و از این نظر شایسته تقدیرند.

امام جمعه سمنان با تاکید بر ضرورت توجه به شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه، بیان کرد: واقفان و مردم باید از نحوه هزینه‌کرد موقوفات اطلاع یابند که این امر می‌تواند به ترویج هرچه بیشتر فرهنگ وقف در جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: اگر مردم بدانند اموال و درآمدهای حاصل از موقوفات چگونه و در چه محلی مصرف می‌شود، قطعاً هم شبهات و سوالات آنها برطرف خواهد شد و هم مشارکت بیشتری در زمینه وقف خواهند داشت.

مطیعی با انتقاد از عدم شفافیت مالی در برخی بقاع متبرکه استان، اظهار کرد: مردم درباره برخی اماکن و بقاع متبرکه که از درآمدهای بالایی برخوردارند ابهاماتی دارند و این سوال را می‌پرسند که درآمدهای فلان بقعه متبرکه در کجا و چگونه هزینه می‌شود و گاهی می‌گویند «معلوم نشد درآمدهای فلان موقوفه چه شد» که اینگونه ابهامات و ذهنیت‌ها اثرات مخربی دارد.

او شفاف‌سازی را عامل جلوگیری از ایجاد شائبه نسبت به متولیان و دست‌اندرکاران حوزه وقف دانست و افزود: در وقف سه گروه دارای حق هستند؛ خداوند، واقف و افرادی که ذی‌نفع آن هستند. 

امام جمعه سمنان با تاکید بر اینکه اگر واقف محل مصرف درآمدهای وقف را مشخص کرده باشد، هیچ کسی نمی‌تواند آن‌ را تغییر دهد، گفت: به استثنای موارد خاص که به اقتضای زمان مشمول تغییرات هویتی و کارکردی می‌شوند که تغییر محل مصرف آن نیز صرفاً با جواز حاکم شرع میسر می‌شود، درآمدهای سایر موقوفات فقط باید در محل مورد نظر واقف هزینه شود.

وی با اشاره به وظیفه هدایتگری، حمایت و نظارت اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه به جای تصدی‌گری، اظهار کرد: نباید بین مردم این ذهنیت ایجاد شود که سازمان اوقاف متصدی انجام وقف است، چراکه ایجاد چنین ذهنیتی می‌تواند فرهنگ وقف را تحت‌ تأثیر قرار دهد، بنابراین اطلاع‌رسانی مطلوب در این زمینه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. 

مطیعی با یادآوری دغدغه اعضای هیئت امنای برخی مساجد برای ارتباط بیشتر با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، گفت: مسئولان اوقاف و امور خیریه این ذهنیت را که سازمان اوقاف از موقوفات به‌دنبال کسب درآمد برای خودش است، برطرف کنند.

او فلسفه تشکیل سازمان اوقاف و امور خیریه را ساماندهی و جلوگیری از حیف و میل موقوفات دانست و افزود: یکی از پرسش‌های مهم درباره موقوفات، نحوه انجام کار کارشناسی برای تعیین اجاره‌بهای املاک استیجاری است و مردم سوال می‌کنند چرا نرخ اجاره‌بهای املاک وقفی از واحدهای مجاور آنها به مراتب کمتر است؟

امام جمعه سمنان با تاکید بر اینکه نباید با قیمت‌گذاری پایین اموال وقفی، در حق واقف و نیز بهره‌مندان آن اجحاف کرد، گفت: وقتی واقف مال خود را برای استفاده حداکثری مردم وقف کرده است، نمی‌توان منافع آن را به یک یا چند نفر محدود کرد، چراکه این امر مسئولیت شرعی به همراه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha