هروی: مفهوم واقعی وفاق ملی، تحمل شنیدن صدای مخالف است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: منافع ملی در گرو حرکت‌های باندی و سیاسی نیست، بلکه منافع ملی ما در گروه همدلی میان دیدگاه های مختلف است. باید سلایق مختلف را بپذیریم.

جواد هروی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت فراهم کردن بستر مخالفت در سطح جامعه بجای برخوردهای آنی و احیانا سلیقه‌ای، بیان کرد: آنچه در فضای امروز جامعه وجود دارد یک فضای طبیعی از روند تحرک های سیاسی در جامعه ایران معاصر است. فقدان احزاب در جامعه کنونی شاید مهم ترین مشکل و معضلی است که ما را از هدایت به یک  جامعه آرام توام با تسامح و مدارا دور می کند. متاسفانه مادامی که احزاب به صورت واقعی در جامعه هویت پیدا نکرده و مبنای حرکت های سیاسی نباشند ما دچار این تنش های داخلی به ظاهر سیاسی هستیم.

مفهوم واقعی وفاق ملی تحمل شنیدن صدای مخالف است

وی ادامه داد: جامعه‌ای که از فرآیند عقلانیت برخوردار باشد و مبتنی بر رویکرد منطقی عمل کند تمام پتانسیل و توانمندی خود را مصروف می کند برای  رسیدن به یک جامعه پیشرفته، توانمند، کارآمد و جوان و در واقع اهداف روشن و متعالی را دنبال می کند. جامعه ای که نمی تواند در این مسیر حرکت کند دچار معضلات مختلف چه در عرصه بکارگیری نیروها و چه در بحث مسیر حرکت خواهد شد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: امروز دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی به میدان آمده است. متاسفانه برخی از گروه ها و احزاب معنای وفاق را این می دانند که یک مشت از اصلاح طلب ها، یک مشت از اصولگراها و یک مشت از اعتدالیون را کنار هم گذاشته و بگویند وفاق ملی انجام شده است. در حالی که وفاق ملی این نیست. وفاق ملی تحمل شنیدن صدای مخالف است. این مبنای جامعه کارآمد است؛ یعنی جامعه ای که به جای برخورد، پذیرش اندیشه مخالف را داشته باشد.

رمز سعادت جامعه پذیرش اندیشه های مخالف است

وی تاکید کرد: این بستری برای رویش، رشد و پیشرفت جامعه می شود. زمانی که به تاریخ نگاه می کنیم جوامعی که قدرت پذیرش اندیشه مخالف را پیدا کردند به سمت سعادت گام برداشته اند و جوامعی که به حرکت های مخالف و ساز مخالف خود پاسخ منفی دادند هیچ گاه به جایگاه رستگاری نرسیدند. حتی در مبانی دینی ما این توصیه دیده می شود. در خطبه  ۲۰۶ نهج البلاغه حضرت امیر می فرماید که حتی به دشمنان خود اهانت نکنید، بگویید خدایا آنها را هدایت کن.

وی خاطرنشان کرد: فضای امروزی جامعه ما همان طوری که مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تاکید داشتند باید توام با مدارا، ملایمت و پذیرش اندیشه مخالف باشد. اینگونه است که ما اگر در داخل کشور تحمل پذیرش اندیشه مخالف را داشته باشیم می توانیم در قبال تهاجم های خارجی و هجمه فرهنگی خارجی یکصدا ایستاده و از منافع واحد ملی خود دفاع کنیم. منافع ملی ما امروز در گرو حرکت های باندی و سیاسی نیست بلکه منافع ملی ما در گروه همدلی میان دیدگاه های مختلف است. ما باید سلایق مختلف را بپذیریم و به آنها اجازه ظهور دهیم سپس دیدگاه نقادانه خود را نیز بیان کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: جامعه امروز به سرانجام و سعادت نمی رسد مگر اینکه وفاق ملی در معنا و مفهوم خود محقق شود، نه اینکه حقیقت پیدا کند. حقیقت آن چیزی است که باید باشد اما واقعیت آن چیزی است که باید جاری و ساری شود؛ لذا کمک به دولت چهاردهم همان طوری که امروز مجلس نیز این طریق را پیش گرفته زمینه همسازگری و مدارا در بکارگیری نیروهای جوان، شایسته و کارشناسان است که می تواند فضای جامعه را برای یک حرکت سریع به سوی پیشرفت فراهم کند، در غیر این صورت ما فقط شعار می دهیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403062717731
  • خبرنگار : 71560

برچسب‌ها