عباسی: افراد جامعه باید احساس کنند در حکمرانی نقش دارند

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور، تاکید کرد: علی رغم تبلیغات ۱۵ ساله دشمن امروز بار دیگر امیدی در جامعه ایجاد شده است و امیداریم با تحقق واقعی شعار وفاق ملی همه احساس کنند در حکمرانی نقش داشته و بستر لازم نیز برای بهره گیری از ظرفیت های مردمی در امور مختلف فراهم شود.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت فراهم کردن بستر نقش آفرینی مردم در پیشبرد امور کشور، بیان کرد: معمولا دولت ها در مقاطع مختلف فشار را بر مردم آورده و مردم با توجه به آرمان هایی که در جمهوری اسلامی مطرح است، یعنی روحیه انقلابی، این فشارها را تحمل کردند. مردم تا وقتی که ببینند تبعیض در جامعه وجود ندارد فشارها را تحمل می کنند. متاسفانه در سال های اخیر - می توان گفت در ۱۵ سال گذشته - یک فاصله‌ای بین مردم و حاکمیت ایجاد شد.

برخی جناح‌های سیاسی، مردم را دلسرد کردند

وی ادامه داد: زمانی که جناح‌های سیاسی با هم درگیر شدند و یک بدرفتاری مدنی از خود در عرصه انتخابات نشان دادند، سبب شد تا از سال ۸۸ بخشی از مردم از نظام فاصله بگیرند و حتی احزابی که مردم پیرو آنان بودند گفتند که در انتخابات شرکت نمی کنند. در عرصه بین المللی نیز طمع کشورهای متخاصم با ما را برانگیخت که بیایند و تحریم ها و فشار را بر جامعه بیشتر کنند.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: علی رغم اتفاقاتی که رخ داد اکنون ما بعد از ۱۵ سال توانسته‌ایم جامعه را برگردانیم و علی رغم تبلیغات ۱۵ ساله دشمنان امروز تقریبا نیمی از جمعیت رای دهنده ما پای صندوق آمده و در انتخابات شرکت کردند؛ یعنی حاکمیت نظام را قبول دارند. هنوز نارضایتی دیده می‌شود و عمده این نارضایتی‌ها نیز به حوزه اقتصاد و تبعیض باز می گردد. متاسفانه همه دولت ها از سال ۹۱ به بعد  به افزایش لجام گسیخته نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی دامن زدند. این روند سبب شده تا تعداد افرادی که زیر خط فقر هستند در جامعه افزایش پیدا کند. در حالی که اقشار مرفه نیز در جامعه وجود داشته و هر روز عده ای مرفه تر شده و از قشر متوسط ما کاسته و به قشر فقرا اضافه شده است.

همه افراد باید احساس کنند در حکمرانی کشور نقش دارند

وی اضافه کرد: این روند سبب شد تا درآمد مردم با هزینه های آنان تطبیق نداشته باشد. مردم هزینه اضافه‌ای ندارند اما درآمد آنان برای گذراندن امور  زندگی کافی نیست. این وضعیت سبب ایجاد استرس در جامعه شده که آثار روحی و روانی و سوء فرهنگی در جامعه به همراه خواهد داشت. فعلا اقدامی صورت گرفته تا این ناامیدی جبران شده و مردم هم به هم نزدیک تر شده و هم به حاکمیت نزدیک تر شوند. امیدواریم وفاق در حد حرف نباشد و همه افراد احساس کنند در حکمرانی کشور نقش دارند، نه اینکه باز یک جناح خاص جامعه را در دست بگیرد و بقیه را حذف کند.

وی افزود: امروز فرآیندهای ارائه خدمات به مردم کامل نیست. دولت ها بعضا فرافکنی کرده و امور را به سمت مردم پاس می دهد. مردم هم از یک طرف باید فشارها را تحمل کنند و هم تبعض را تحمل کنند و هم وقتی سر و کار آنان به دستگاه های دولتی می افتد کار آنان انجام نمی شود. به عنوان مثال دولت مرتب می گوید باید سرمایه گذار بیاید و مردم نیز برای سرمایه گذاری به صحنه می آیند، اما در نهایت دولت آنان را پشیمان می کند. هر کاری که مردم خواستند مشارکت داشته باشند با ناهماهنگی ها و موانعی که از سوی دولتمردان وجود دارد زمینه دلسردی مردم را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: آنگاه با این وضعیت انتظار داریم مردم برای مشارکت و کمک به صحنه بیایند. مردم می پرسند ما به کی و چگونه باید کمک کنیم. مردم فقط می بینند دولت فقط وقتی به مردم نیاز دارد بورس را تبلیغ می کند. مردم سرمایه خود را به بورس می برند و یکباره ارزش سهام افت می کند یعنی جیب مردم خالی می شود. دولت سرمایه گذاران را در پیچ و خم بروکراسی گیر می اندازد. متاسفانه مسئولان دولتی در جهت رفع ایرادها اقدام نمی کنند. فرآیندهای انجام کار باید روشن بیان شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403062717647
  • خبرنگار : 71560