به گزارش ایسنا، محمد جاننثار مسئول کمیته راویان و یادمانهای دفاع مقدس درباره برنامههای یادمانهای غرب و شمالغرب کشور توضیح داد:در موضوع مدیریت یادمانها و همچنین استقرار راویان در یادمانهای دفاع مقدس کشور و راویان همراه کاروانها، در غرب، شش یادمان در استان کرمانشاه، چهار یادمان در کردستان و چهار یادمان هم در آذربایجان غربی داریم که هر سه استان با حضور زائران راهیان نور از اول مردادماه تا آخر شهریور در بحث فضاسازی و امور فرهنگی، فعالند.
وی گفت: برای استقبال زائران و همچنین یادمانها فضاها پویاسازی شده، امسال با تدابیر صورتگرفته سعی کردیم از راویان بومی هر استان استفاده کنیم و از راویان استانهای دیگر به عنوان راوی مستقر استفاده نکنیم. همچنین به دنبال این هستیم که بتوانیم با هویتبخشی به پیشمرگان کُرد مسلمان که در دوران دفاع مقدس در جبهههای غرب و شمالغرب جان فشانی و ایثار کردند، از بین پیشمرگان کُرد مسلمان به عنوان راوی، در یادمانها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مأموریت ما در حوزه یادمانها فضاسازی فرهنگی است، گفت: بنابراین علاوه بر اینکه راویان در یادمانها روایتگری میکنند، در دل کاروانها هم همراه هر اتوبوس حضور دارند. هر کاروان یک راوی دارد که مسلط به منطقه و جبهههای غرب و شمالغرب است، تا اتفاقات طول مسیر را روایتگری کند.
جاننثار در پاسخ به سوالی مبنی بر استقبال مردم گفت: در استان کرمانشاه شش یادمان داریم که از آن میان چهار یادمان با استقبال بیشتری از سوی زائرین همراه است، دو یادمان قصر شیرین و بازیدراز به علت گرمای هوا مورد استقبال کمتری است، ولی یادمانی مثل مرصاد در تنگه چارزبر که چند روز پیش هم همزمان با سالروز عملیات مرصاد در آنجا مراسمی برگزار شد، یکی از یادمانهایی هست که زائران خیلی از آنجا بازدید میکنند. یادمان پاوه هم که راویان و دوستان ما درباره رشادتهای شهید چمران و گروه دستمالسرخها و رزمندگان پیشمرگ کُرد که در شهر پاوه حضور داشتند، مورد توجه و استقبال زائران هست.
وی ادامه داد: در استان کردستان یادمان «مریوان»، یادمان «والفجر ۴» یا «شیخان»، یادمانهایی است که زائران بیشتر از آنها بازدید میکنند و یادمان «شهدای دریاچه زریوار» و یادمان «بوالحسن» که درباره رشادت رزمندهها در عملیات کربلای ۱۰ است، مورد اقبال عموم هستند.
مسئول کمیته راویان و یادمانهای دفاع مقدس گفت: بر اساس تجربه و تعالیم انسانساز اسلامی، راه حکومت بر قلبها، محبت است. محبت یکی از راههای ارتباط گیری و اقناعسازی برای مخاطبین امروز محسوب میشود، سلاح دیگر ما، طنز است. خوشبختانه تعداد زیادی از راویان در این مسیر آموزش دیدهاند تا از طریق بیان خاطرات طنز دوران دفاع مقدس برای قشر جوان، مفاهیم جهاد و شهادت را متفاوت منتقل کنند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تجربیات کتابی طنز با نام «شوخی به رنگ جبهه» را نوشته، عنوان کرد: این خاطرات پلی مستحکم بین راوی و مخاطب ایجاد میکند. در بین این دورهها که در کل استانها برگزار میکنیم، شیوههای ارتباطگیری موثر با مخاطب جوان هم آموزش میدهیم که خروجی این کار و موفقیت راویان در ارتباطگیری با زائرین این بود که زائر دانشآموز بعد از برگشت، خانواده را قانع میکند و به منطقه و بازدید میآورد.
انتهای پیام