در سه ماهه بهار امسال صورت گرفت

صدور ۱۴ حکم قضایی خلع‌ید اراضی ملی در سمنان/ تشکیل ۳۱ پرونده تخریب و تصرف اراضی

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، از تشکیل ۳۱ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی به گستردگی ۱۹۵هزارو ۶۸۰ متر مربع در شهرستان‌های مختلف این استان در بهار امسال خبر داد.

علیرضا ابوطالبی ۱۸ تیرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: در سه‌ ماهه نخست امسال‌ ۳۱ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در استان برای متخلفین تشکیل و قانون‌شکنان بعد از تکمیل پرونده به مراجع قضایی مسئول در استان معرفی شدند.

وی افزود: در همین بازه زمانی با اخذ ۱۴ فقره حکم قضایی، اراضی به مساحت ۵۰۱هزار و ۶۳متر مربع از عرصه‌های منابع‌طبیعی توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان، خلع‌ید و این اراضی با تلاش همکاران به اراضی ملی بازگردانده شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: براساس قانون هرگونه تغییرکاربری، تخریب‌ و تصرف و ساخت وساز غیر مجازدر اراضی که جزء منابع‌طبیعی است، ممنوع است.

سرهنگ ابوطالبی ادامه داد: همچنین هرگونه قطع، آتش زدن، ریشه‌کن‌ کردن درختان جنگلی و گونه‌های گیاهی مرتعی ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته با هدف جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در این استان گفت: در همین راستا دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی و ترویجی متعددی با هدف جلب مشارکت‌های مردمی و کاهش عوامل موثر در تخریب اراضی و منابع طبیعی با مشارکت دهیاران و اعضای شورای روستاهای استان سمنان در روستاهای مختلف استان برگزار شد.

وی از تشدید گشت‌ها و پررنگ‌تر شدن حضور فیزیکی عوامل یگان حفاظت در عرصه های منابع طبیعی سطح استان خبر داد و افزود: اقدامات پیشگیرانه این یگان در سطح عرصه‌ها نقش مهمی در کاهش تعدی به اراضی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع داشته است.

سرهنگ ابوطالبی خواستار همکاری و همراهی بیشتر مردم محلی با یگان حفاظت منابع طبیعی شد و گفت: عموم مردم می‌توانند گزارش‌های خود در ارتباط با هر گونه حوادث، جرائم و تخلفات مرتبط با عرصه های منابع طبیعی نظیر قطع درخت و بوته، آتش سوزی‌، تخریب و تصرف اراضی ملی، ساخت و ساز غیر مجاز، چرای غیر مجاز دام در مراتع و تخلفاتی از این دست را به سامانه‌های ارتباطی یگان حفاظت اعلام کنند.

وی یادآوری کرد: دو سامانه تلفنی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشات علاقه‌مندان به منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان وعده داد: همکاران این اداره کل به محض دریافت گزارش و اطمینان از بروز آن در اولین فرصت به محل اعزام شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403041812139
  • خبرنگار :