به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامههای خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا قبل از اینکه به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون میخواهم ثابت کنم که ما میتوانیم. این تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی است ۴۰ سال است که دشمن تلاش میکند که بگوید شما نمیتوانید و روی نقاطی دست میگذارد که ثابت کند ما نمیتوانیم.
وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد میتوانند راجع به همه موضوعات سوال کنند. مدرک بنده توسط صدها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آنها کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی است. ای کاش کسانی که در خصوص مدرک من صحبت کردند اصل مدرک فارغالتحصیلی بنده را میدیدند.
وی ادامه داد: بنده فارغالتحصیل دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مکانیک هستم و عکس بنده را در کتاب سرآمدان شریف چاپ کردهاند. در دانشگاه تهران نیز در مقطع ارشد مهندسی مکانیک فوقلیسانس دریافت کردم و سالهاست در این دانشگاه تدریس میکنم. مدرک دکتری خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم و با مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی ندارد، میتوانید مراجعه کرده و صحت آن را بسنجید.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: سالهاست به عنوان عضو حقوقی شورای آموزش عالی به عنوان عالی ترین شورای علمی کشور در وزارت علوم حضور دارم و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران و رئیس انجمن برق آبی هستم. در بحث تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی مطرح شد که صحیح نیست، اگر تعامل وجود نداشته باشد اصلا نمیتوان کار را پیش برد. بنده در یک بنگاه صنعتی بزرگ کار کردهام.
علیآبادی در ادامه اظهار کرد: در حوزه مناطق محروم نیز بنده اول انقلاب به سیستان و بلوچستان رفته و در خاش و سراوان و زابل کار کردهام. آخرین کاری که در زابل انجام دادم نیروگاه بادی زابل بود. از طرف دیگر اگر کسی ۱۰ روزه برنامهای نوشت و اعلام کرد که این برنامه همه مسائل را پاسخ میدهد حتما باید به این برنامه شک کرد. برنامه بنده با تعامل شما کامل خواهد شد. در برنامه بنده ۸ برنامه راهبردی ارائه شده است. بنده را هم در داخل و هم در خارج میشناسند بنده در دهها پروژه بینالمللی کار کردهام و صدها قرارداد بینالمللی را امضاء کردهام.
وزیر پیشنهادی صمت گفت: مهمترین نقطه اتکای برنامه بنده تمرکز بر توسعه صنعت صادرات محور است که ۸ استراتژی برای آن ذکر شده است. به عنوان کسی که از کف صنعت آمدهام فکر میکنم این راهبردها با ارزش است. استراتژیک دوم بنده توسعه زیرساختهای کشور از طریق دیپلماسی تجاری – اقتصادی است.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که یک ساختار ژئواکونومیک را ایجاد کنیم یعنی اگر از کشوری کالا وارد میکنیم باید به آن کشور کالا صادر کنیم. ما باید در بازار منطقه به ویژه روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط اقتصادی خوبی برقرار کرده و کالاهایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم را به آنها صادر کرده و کالاهایی که آنها در آن وضعیت نسبی بالایی دارند خریداری کنیم. این کالاها شامل خودرو، لوازم خانگی و سایر حوزهها میشود.
وی در ادامه افزود: استراتژی بعدی بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر کاهش تصدیگری دولت است یکی از مواردی که راهبرد جمهوری اسلامی ایران بوده این است که دولت باید تصدیگری خود را کاهش دهد. یکی از چالشهای مهم صنعت خودرو تصدیگری دولت در آنجاست تا جایی که ممکن است باید این تصدیگری کاهش یابد بدین ترتیب فضا برای مدیریت بهتر و تنظیمگری باز میشود.
علی آبادی گفت: مساله بعدی ایجاد زنجیره ارزش افزوده است متاسفانه همانطوری که گفته شد ما هنوز خام فروشی انجام میدهیم و هنوز زنجیره پایین دست ما به طور کامل راه نیفتاده، در صنایع معدنی توجه ویژهای به این موضوع خواهیم داشت و به سمت افزایش بهره وری و رقابت پذیری خواهیم رفت.
وی در ادامه تصریح کرد: حمایت از نوآوری با تمرکز بر تحولات دیجیتال از دیگر مواردی است که در برنامههای بنده وجود دارد. دنیا از انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم عبور کرده و به زودی از انقلاب صنعتی چهارم عبور خواهد کرد و وارد انقلاب صنعتی پنجم میشود که حتی دیگر در آن هوش مصنوعی محور نیست. اما ما هنوز اندر خم برقی سازی هستیم هنوز خودروهای ما برقی نشده است. خودروهای آینده دیگر خودروهای خودران نیستند ما فرصتها و پتانسیلهای زیادی در کشور داریم که باید در این مسیر با جدیت گام برداریم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاههای تولیدی و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. یکی از مشکلات جدی که امروز بسیار حائز اهمیت بحث تامین مالی پروژههاست. بنده خودم پروژههای زیادی را مدیریت کردهام عدم تامین مالی به موقع پروژهها مشکل آفرین است ما باید از سرمایه خرد مردم و از بازار سرمایه فرآیند تامین مالی پروژهها را تضمین کنیم. این موضوع را ما در مپنا تجربه کردیم. مساله دیگر تجمیع مجموعهای از شرکتهای کوچک در شهرکهای صنعتی است. ما شهرکهای صنعتی دیگر را ایجاد کردیم که اما امروز فعال نیستند. باید متناسب با پتانسیلهای منطقه، صنایع راه اندازی شود.
علی آبادی در ادامه در رابطه با اقداماتش در حوزه تجارت گفت: این بحث بسیار مهم است و اولین کاری که باید در این حوزه انجام دهیم این است که باید بپذیریم که در سیستم کار کنیم، اگر بخواهیم به تنهایی کار کنیم بدون شک موفق نخواهیم شد. وزارتخانه های مرتبط باید دست در دست هم و در حکمرانی واحد مدیریت شوند و سایر سیستم ها باید با هم هماهنگ باشند تا زنجیره ای از مدیریت استراتژیک را برقرار کنیم.
وی موضوع اصلاح ساختار را بحثی کاملا اساسی و درست خواند و بیان کرد: اینکه ما تلاش می کنیم ساختارها را به صورت عرضی در ستاد و صف توسعه دهیم، درست نیست. ما قطعا اصلاح ساختار را با کمک مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد و تیم های کارشناسی با کمک مجلس فعال خواهند شد تا ساختاری را ایجاد کنیم که دیگر نیازی به تغییر آن نداشته باشیم. اینکه هر چند سال یک بار تغییر ساختار می دهیم دلیل آن است که با عجله و بدون مطالعه علمی تهیه می شوند.
وزیر پیشنهادی صمت زنجیره تولید تا مصرف را بحث بسیار مهمی دانست و عنوان کرد: افزایش صادرات غیر نفتی و تنوع بخشی به صنایع صادراتی حرفی است که همیشه می گوییم اما خود به آن انتقاد داریم که به شدت بر این موضوع تمرکز خواهم کرد. امروز در مجموعه مپنا به همسایه ای که در حوزه فناوری در رده اول دنیا بوده توربین گاز صادر می کنیم. باید خودمان را باور کنیم که تفکر "ما می توانیم" تفکر صحیحی است. ما توانستیم افتخارآمیز مصنوع بشر را به جهان صادر کنیم و در رقابت با بهترین های دنیا برنده شدیم. در رقابت با شرکت هایی در الجزایر، عراق، اندونزی، عمان و... به صورت رقابتی برنده شویم نه با رانت و تعرفه های آنچنانی. قطعا در این حوزه می توانیم کار کنیم.
علی آبادی در خصوص جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: با بهره گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری- اقتصادی راهبرد اساسی است که همواره گفته شده اما کمتر بر آن تأکید شده است. این را خودم نوشته ام و در شرکت مپنا آن را اجرا کرده ام و یکی از بزرگترین صادرات کشور را رقم زدیم و توربین گاز و ژنراتور صادر کردیم.
وی تدوین استراتژی توسعه تجاری خارجی را بحث مهمی دانست و گفت: اگر استراتژی نداشته باشیم ارتباط برقرار نخواهد شد و اگر برقرار شود دوام ندارد. باید ساده سازی مقررات و بهبود فضای تجاری کشور را ایجاد کنیم که متأسفانه مقررات دست و پاگیر وجود دارد. باید تسهیل گری کرده و موانع را از جلوی پای صنعتگران برداریم.
علی آبادی در ادامه در خصوص بحث توسعه تجارت الکترونیک بیان کرد: ما باید حلقه ای را ایجاد کنیم که از ابتدا و انتها به هم متصل باشند. تقویت برندهای داخلی و نشان سازی از جمله اهداف بنده است. تلاش خواهیم کرد با تأکید بر عنصر کیفیت و رقابتی کردن کالا برندهایی را بسازیم که دنیا به سراغ آن بیاید.
وی افزود: افزایش کارآیی نظام توزیع کالا و خدمات و تسهیل عرضه مستقیم کالا به مصرف کنندگان بحث مهمی است و نیازمند ایجاد ساختارهای مناسب برای تحقق این هدف بزرگ هستیم.
وزیر پیشنهاد صمت در ادامه گفت: به شدت به طراحی و توسعه پیمان های تجارت آزاد منطقه ای و دوجانبه با اولویت کشورهای همسایه همانطور که راهبرد دولت بود و در اقدامات اخیر موفقیت خوبی رقم خورد، معتقدم.
علی آبادی در خصوص توجه به مناطق محروم در توسعه صنعتی گفت: این موضوع آرمان جمهوری اسلامی است که متأسفانه در این بخش ممکن است شائبه های فساد ایجاد شود. باید بتوانیم با الگوی مناسب و استفاده از قوانین در این حوزه با دقت نظارت کنیم اگر در منطقه ای شغل ایجاد می کنیم اما محرومیت آن بیشتر نشود.
وی در رابطه با مسائل حوزه خودرو عنوان کرد: این حوزه نیازمند طرح جامع است و بزودی طرح جامعی را ارائه خواهم کرد که مشکلات حل شود. باید با دنیا تعامل داشته باشیم و با واردات هوشمند و همکاری های تخصصی با بنگاه های بزرگ به صورتی که تولید مشترک کنیم و باید بررسی کرده و نقشه جامع داشته باشیم.
علی آبادی تأکید کرد: باید تولید را افزایش دهیم که یکی از راه های پایین آوردن قیمت، تمرکز بر تولید است.
وی در رابطه با استفاده از نیروهای ارزنده در وزارت صمت گفت: بزرگترین سرمایه ما در کشور نیروی انسانی و متخصص ما است که مدتی است از خروج برخی از این نیروها رنج می بردیم و باید چاره اندیشی کرده و با ایجاد جاذبه لازم از آن جلوگیری کنیم. بدون تردید بر تدین و انقلابی گری تأکید می کنم اما تخصص شرط اول است و اگر متخصص و متدین داریم، متخصص متدین بدون تردید اولویت دارد.
وزیر پیشنهادی صمت گفت: همه مواردی که گفته شد باید مبتنی بر اسناد بالادستی باشد و این سند تهیه شده مغایرتی با اسناد بالادستی ندارد. باید دید انتظار مقام معظم رهبری و انتظار مردم از وزیر صمت چیست و قانون از ما چه می خواهد. تمام آنها را مطالعه کردیم و از داخل آن انتظارات از وزارت صمت را درآوردیم و مبتنی بر آن یک الگوی راهبردی و پویا را درآوردیم.
علی آبادی در رابطه با موضوع آب و برق گفت: این موضوع یکی از مهمترین چالش ها است و بزرگترین نگرانی ما این است که وزارت نیرو در تابستان نتواند برق لازم صنعت را تأمین کند. بر این اساس نیروگاههایی را در حوزه صنایع در دست ساخت داریم. امیدواریم بتوانیم با استفاده از سرمایه و معادن کشور هم برای مردم منطقه محرومیت زدایی کنیم و نیازهای اصلی شان را تأمین کنیم و هم خود صنایع را از وضعیت تولیدی که دارند نجات دهیم.
انتهای پیام