چاقی و دیابت در کمین نیمی از جمعیت تیران و کرون

رئیس مرکز بهداشت تیران و کرون گفت: بیماری‌های غیر واگیردار مثل چاقی و دیابت نیمی از جمعیت این شهرستان را تهدید می‌کند.

فرید جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تنبلی و چاقی جز مهم‌ترین چالش‌های سلامتی مردم تیران و کرون است که به دنبال آن بیماری‌هایی مثل سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: دیابت یکی دیگر از بیماری‌های غیر واگیردار بوده که در غربالگری‌های انجام شده ثابت شده این بیماری جمعیت زیادی را تهدید می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت تیران و کرون با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت این شهرستان در معرض این بیماری‌ها هستند، تصریح کرد: سبک زندگی غلط و کمبود سواد سلامت مهم‌ترین عامل در افزایش بیماری‌های غیر واگیردار است.

وی ادامه داد: به افزایش سواد سلامت شهروندان برای کاهش ناهنجاری‌های سلامتی نیاز داریم و این کار را با آموزش خانواده‌ها و مدارس شروع کرده‌ایم، اما باید آموزش‌ها افزایش یابد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: جمعیت کمی از مردم از سواد سلامت برخوردار هستند و این موضوع منجر به گسترش بیماری‌ها می‌شود و با توسعه شهرنشینی و زندگی‌های صنعتی باید این مقوله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی نقش رسانه‌ها، تبلیغات محلی و حرکت جمعی برای افزایش سواد سلامت را مهم خواند و یادآور شد: در حوزه‌های مختلف بهداشتی آموزش‌ها شروع شده، اما باید بسیج همگانی ایجاد شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون ادامه داد: خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز جامع سلامت شهری کار خود را برای آموزش سلامت انجام می‌دهند و همکاری خوبی با آموزش و پرورش در این خصوص وجود دارد، اما جای کار بیشتری نیاز است.

جمشیدی توجه شهروندان به این آموزش‌ها و تهدیدها را ضروری خواند و گفت: برخی بسیاری به موضوع سلامتی خود بی‌توجه بوده و این غفلت در خانواده آنان نیز نهادینه شده و منجر به نگرانی می‌شود. فرهنگ ورزش و تحرک جز مهمی از سلامت بوده و مانع از گسترش نارسایی‌ها خواهد شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401112317304
  • خبرنگار :