معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان عنوان کرد

حیات طیبه کلیدواژه اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: کلیدواژه اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش دستیابی به حیات طیبه است.

علی حیاتی شامگاه دیروز (۱۱ بهمن‌ماه) در کارگاه تربیت مربی سند تحول بنیادین که به میزبانی آموزش‌وپرورش ابهر برگزار شد، اظهار کرد: مطابق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه‌جانبه در ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی و احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است.

وی عنوان کرد: تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان‌های عالم متقی و آزاده و اخلاقی است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیتی که تحقق‌بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است، افزود: جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید.

این مسئول اظهار کرد: آموزش‌وپرورش باید با کمک اسناد تحول بنیادین بتواند برنامه‌های آموزشی و تربیتی را منطبق بر الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و عدالت برقرار کند.

وی با توضیح اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش‌وپرورش است، تاکید کرد: صاحب نظران تعلیم و تربیت سال‌ها برای تدوین این سند زحمت کشیده‌اند و تحول تغییری بنیادین است که فلسفه وجودی یک سازمان را نشانه می‌رود و تغییری است که منجر به دگرگونی در هویت سازمان می‌شود.

حیاتی با اشاره به اینکه یکی از ارکان و عناصر اصلی آموزش معلم است، تاکید کرد: در بین همه عناصر آموزشی معلم تنها عنصری است که هیچ بدیل و شبیهی برای آن وجود ندارد. به عبارت دیگر هیچ چیز نمی‌تواند جای معلم را در نظام آموزشی بگیرد، زیرا اگر این امر قابل تحقق بود بسیاری از کشورهای پیشرو و پیشتاز کنونی حتما این اقدام را انجام می‌دادند.

دبیر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به اهمیت گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین، اضافه کرد: گفتمان‌سازی سند تحول زمانی می‌تواند شکل واقعی خود را پیدا کند که بستر مناسب در جامعه مهیا شود و چون رویکرد سند تحول مبتنی بر رویکرد تمام ساحتی است لذا  باید تغییر مطالبه اولیا از مدارس با کمک همگان در جهت تربیت تمام ساحتی صورت پذیرد.

وی با توضیح اینکه آموزش‌وپرورش کمتر از یک سوم وقت تربیتی دانش‌آموزان را در اختیار دارد، اضافه کرد: بخشی از تربیت نیز به خانواده و جامعه باز می‌گردد که برای تحقق کامل تربیت مطلوب باید هم‌سویی کامل بین این سه نهاد وجود  داشته باشد.

حیاتی با بیان اینکه تقریبا یک ششم از سند تحول بنیادین مربوط به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است، تاکید کرد: چشم‌انداز تربیتی سند تحول بنیادین دستیابی به حیات طیبه است و بعد عملیاتی‌تر حیاط طیبه نیز ساحت‌های تربیتی است.

وی با اشاره به ساحت‌های سند تحول بنیادین متذکر شد: این ساحت‌ها شامل ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401111209221
  • خبرنگار : 50163