نیروهای پاره وقت چه طور می‌توانند سابقه بیمه‌ای خود را کامل کنند؟

سازمان تامین اجتماعی مدتی است ضوابط اجرایی تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه کسری از ماه را ابلاغ و امکان تکمیل سوابق افرادی که به صورت «پاره وقت» در مراکز و کارگاه‌های مختلف اشتغال به خدمت دارند و حق بیمه از سوی کارفرما برای همان ساعت‌ها و روزهای معین واریز می‌شود را فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس ضوابط اعلامی از سوی سازمان تامین اجتماعی، افرادی که به صورت پاره وقت (کسری از ماه) در کارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتغال به کار دارند و برای آنان سابقه پرداخت حق بیمه لحاظ شده است، در صورت تمایل می توانند با توجه به مقررات مربوط، درخواست خود مبنی بر پرداخت حق بیمه کسری از ماه را ارائه و با انعقاد قرارداد، سوابق پرداخت حق بیمه خود را تکمیل کنند.

بایدی متذکر شد که ارائه درخواست، انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه کسری از ماه صرفاً در زمان حیات بیمه شده امکان پذیر است و پذیرش درخواست تحت هیچ شرایطی از بازماندگان مجاز نخواهد بود.

شرط سنی متقاضیان تکمیل سوابق کسری از ماه

حداکثر سن پذیرش تقاضای متقاضی تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه و سوابق کسری از ماه برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام در تاریخ ثبت تقاضا خواهد بود.

در صورتی که سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از سن مذکور باشد، پذیرش درخواست وی منوط به داشتن سابقه حق بیمه قبلی معادل مازاد سنی مقرر خواهد بود.

همچنین کلیه بیمه شدگان متقاضی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، از اعمال شرط سنی معاف خواهند بود.

متقاضی مشمول این آیین نامه در صورت استمرار بیمه پردازی و داشتن کارکرد روزانه متناوب در هر سال می تواند با یک مرتبه ارائه درخواست و انعقاد قرارداد نسبت به تکمیل سوابق آینده خود اقدام کند و نیازی به تجدید قرارداد جهت سال های آتی نخواهد بود.

در صورت ایجاد وقفه بیش از یک سال در پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه، پذیرش درخواست مجدد منوط به احراز شرط سنی ۵۰ سال و سایر شرایط مقرر در آیین نامه مذکور خواهد بود.

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت درخواست، استحقاق یا عدم استحقاق بیمه شده را مشخص و مراتب را کتباً به متقاضی اعلام کند. متقاضی باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ با مراجعه به سازمان نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کند، مشروط بر اینکه از تاریخ ثبت درخواست تا انعقاد قرارداد از مدت سه ماه تجاوز نکند.

امکان پرداخت حق بیمه کسری از ماه از تاریخ ثبت درخواست

مشمولین، مجاز به پرداخت حق بیمه کسری از ماه خود برای اولین بار حداکثر از تاریخ ثبت درخواست به بعد خواهند بود و کسری سوابق گذشته مربوط به قبل از اولین درخواست به هیچ عنوان ملاک عمل و مشمول پرداخت نخواهد بود.

نحوه و تاریخ واریز حق بیمه

در راستای درخواست ارائه شده و قرارداد منعقده، متقاضی میبایست از ابتدای آذرماه ماه لغایت پایان بهمن ماه هرسال نسبت به اخذ برگ پرداخت و واریز حق بیمه شش ماهه نخست و از ابتدای خردادماه سال بعد لغایت پایان مرداد ماه همان سال نسبت به اخذ برگ پرداخت و واریز حق بیمه شش ماهه دوم به صورت یکجا اقدام کنند.

- در صورتی که متقاضی خارج از موعد مقرر نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند، امکان پذیرش سوابق ناشی از آن میسر نخواهد بود و مبلغ پرداختی می‌بایست عیناً به وی مسترد شود.

سهم حق بیمه چقدر است؟

سهم حق بیمه متقاضیان موضوع این آیین نامه برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی (به استثنای پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) مجموعاً ۲۷ درصد است.

- پرداخت ۳ درصد حق بیمه مربوط به حمایت‌های موضوع این ماده بر اساس ماده (۲۸) قانون تأمین اجتماعی بر عهده دولت خواهد بود. همچنین سوابق ناشی از پرداخت حق بیمه کسری از ماه با توجه به عدم اشتغال بیمه شده در این مدت به عنوان سوابق سخت و زیان آور ملاک عمل نخواهد بود.

- دستمزد روزانه مبنای پرداخت حق بیمه عبارت است از همان دستمزد روزانه ماهی که سابقه آن به اعتبار پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه ایجاد شده است، مربوطه مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر و از حداکثر دستمزد مصوب بیشتر نباشد.

اگر بیمه شده‌ای همزمان جای دیگری هم بیمه باشد چه می شود؟

در صورتی که متقاضی حق بیمه کسری از ماه را پرداخت کرده و یا می کند، چنانچه محرز شود که همزمان به نحو دیگری دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی و یا عناوین مشابه نزد سایر صندوقهای بیمه‌ای است، وجه پرداختی در دوره همپوشانی می‌بایست عیناً به وی مسترد و سوابق ایجادی ناشی از آن حذف شود.

اگر دوره پرداخت همزمان حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی و یا سایر صندوق‌های بیمه‌ای وجود داشته باشد، مبالغ پرداختی در دوره همپوشانی میبایست عیناً مسترد و سوابق ایجادی ناشی از اجرای این آیین‌نامه حذف ‌شود.

به گزارش ایسنا، متقاضیان می‏ توانند از طریق مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین‏ اجتماعی و با ورود به منوی بیمه‏ شدگان / امور بیمه‏ شدگان ‏‏‏/ تکمیل سوابق پرداخت حق ‏بیمه، نسبت به کنترل و تایید اطلاعات و در صورت لزوم اصلاح آن اقدام کرده و پس از مطالعه ضوابط و مقررات مربوطه و اعلام موافقت، قرارداد مربوطه را منعقد کنند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آذر ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1401090201362
  • خبرنگار : 71424