رئیس کانون‌های انجمن‌های کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری:

دستمزد کارگران ساختمانی باید رونق پیدا کند

رئیس کانون‌های انجمن‌های کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری گفت: کارگر ساختمانی در بهترین حالت ۱۶ روز در ماه می‌تواند مشغول به‌کار باشد و در بارندگی نیز کارگران بیکار هستند، بنابراین باید دستمزد کارگران رونق پیدا کند.

نورالله نیکبخت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نحوه تعیین دستمزد کارگران، اظهار کرد: قیمت دستمزد کارگران ساختمانی استانی تعیین می‌شود، قبلا به‌صورت عرف بازار تعیین می‌شد تا اینکه از سال ۱۳۹۸ انجمن صنفی کارگران به‌صورت غیررسمی به موضوع ورود پیدا کرد که در ابتدا مورد استقبال کارگران قرار نگرفت و در نهایت از سال ۹۹، این انجمن دستمزد کارگران را تعیین کرد.

رئیس کانون‌های انجمن‌های کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری افزود: متاسفانه در اواخر دولت گذشته و همچنین در دولت جدید با روش قیمت‌گذاری دستمزد کارگران ناسازگار شد و در برخی امور برخی ارگان‌ها به‌صورت غیرقانونی ورود کردند و تذکر دادند که چرا نرخ‌گذاری انجام می‌دهید.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های سردسیر کشور محسوب می‌شود، گفت: به همین علت تنها در چند ماه از سال امکان انجام کارهای ساختمانی وجود دارد، بسیاری از کارگران به استان‌های گرمسیر برای کار مهاجرت می‌کنند و بالا بودن دستمزد در آن‌ها به نفع استان است، زیرا سرمایه وارد استان می‌شود.

نیکبخت عنوان کرد: کارگر ساختمانی در بهترین حالت ۱۶ روز در ماه می‌تواند مشغول به‌کار باشد و در بارندگی نیز کارگران بیکار هستند، بنابراین باید دستمزد کارگران رونق پیدا کند.

رئیس کانون‌های انجمن‌های کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ۵۰ هزار کارگر ساختمانی در این استان وجود دارد، بیان کرد: این قشر با اعضای خانواده یک سوم جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، پس باید نگاه کارشناسی به تعیین حقوق و دستمزد این قشر توجه کنیم.

وی افزود: در بحث دستمزد کارگران باید به قانون توجه شود، در شورای عالی کار نماینده کارگر، نماینده کارفرما و دولت به‌عنوان ناظر حضور دارند و حداقل دستمزد کارگر تعیین می‌شود، اما دستمزد کارگران ساختمان در گذشته عرفی بود، اما امروز توسط انجمن صنفی انجام می‌شود.

نیکبخت با اشاره به اینکه پیشنهاد تشکیل شورای دستمزد در چهارمحال و بختیاری با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت داده شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت دستمزد کارگران شرکتی در یک روز حدود ۴۰۰ هزار تومان در کشور تعیین شده است، برای کارگران روز مزد در استان ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان تعیین شد.

رئیس کانون‌های انجمن‌های کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اما دستمزد واقعی که اکنون دست کارگر را می‌گیرد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401082416673
  • خبرنگار : 50250