یک کارشناس مطرح کرد

سرکوب خشم‌های روزمره باعث رواج بد دهنی می‌شود

یک کارشناس خانواده و جمعیت در همدان درباره رواج بد دهنی در نوجوانان گفت: عدم آموزش مهارت مدیریت هیجان به ویژه خشم و سرکوب احساسات و خشم‌های روزمره می‌تواند باعث استفاده از الفاظ نامناسب و رواج بد دهنی شود.

حجت‌الاسلام میلاد صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در زمینه ریشه‌شناسی استفاده از الفاظ رکیک در بین نسل جدید اظهار کرد: بد دهنی و فحاشی در واقع نوعی رفتار بوده که به یادگیری افراد مربوط می‌شود و در ابتدا دلیل سطحی آن این است که یادگیری اتفاق افتاده یعنی با دیدن، شنیدن و حرف‌هایی که مطرح شده به جوانان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

وی درباره موقعیت‌هایی که افراد دست به فحاشی می‌زنند یا الفاظ رکیک به کار می‌برند، افزود: وقتی افراد عصبی و پرخاشگر هستند فحاشی می‌کنند و علت آن است که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مهارت مدیریت هیجان و به ویژه خشم را آموزش ندیده‌ایم و خشم‌های طبیعی و روزمره را سرکوب می‌کنیم و در نتیجه سرکوب بیش از حد احساسات به بمب قابل انفجار و پرخاشگری و خشونت تبدیل شده و در ادامه از الفاظ بد استفاده می‌شود چراکه این الفاظ می‌تواند میزان خشم ما و حس آزار و اذیتی که دریافت کرده ایم را انتقال دهد.

صالحی با بیان اینکه نوجوانان زمانی که با دوستان خود شوخی می‌کنند و به دنبال ابراز صمیمیت با دوستان و هم‌سن و سالان خود هستند، اغلب برای شکستن چهارچوب و ایجاد احساس صمیمیت و نزدیکی از این ادبیات سخیف استفاده می کنند، ادامه داد: الگوها، همسالان و نوجوانان، نمایش استقلال، رواج فرهنگ مبتذل و ساختارشکنانه و اقدامات شناختی دشمن با نهادینه سازی تنفر و عادی سازی ساختارشکنی از دلایل روانشناختی رواج بد دهنی نوجوانان است‌.

وی با بیان اینکه نوجوانان از همسالان فحاش تأثیر جدی می‌پذیرند، گفت: بنابراین باید با نرمی و عطوفت و آگاهی غیرمستقیم درباره دوستان ناباب، رابطه را با آنها قطع کنند و محیط زندگی و دوستی آنها اصلاح شود، گاهی نوجوان برای تثبیت استقلال خود، دست به این کار می زند که باید او را متوجه زشتی این عمل کرد.

صالحی با بیان اینکه الگوسازی های غلط مانند امثال تتلو موجب تغییر تفکر نوجوانان از الگوهای واقعی به سمت الگوهای فحاش و ساختارشکن شده است، افزود: با ترویج اقدامات خرابکارانه و ساختارشکنانه در پی کنترل نسل جدید و سرگرم سازی به حوادث فرافکنی و گمراه‌سازی از اهداف اصلی و آرمانی و همچنین متوقف کردن سیر رشد تربیتی نوجوانان و سوءاستفاده از ظرفیت هیجانی آنها است.

وی بیان کرد: کم‌کاری و غفلت صداوسیما، تولیدات ساختارشکن‌ ماهواره‌ها، ضعف محسوس در حوزه آموزش و پرورش، رهاسازی فضای مجازی و رشد ویروسی اینفلوئنسرهای بی‌سواد و بدآموز، از بین رفتن حیا در خانواده‌ها و نسل جدید، به حاشیه رفتن نظام دینی و ارزش‌ها، غفلت حاکمیت از خطر انحرافات اخلاقی در نسل جدید و عدم توجه به تعلیم و تربیت از عوامل رواج بددهنی در جوانان و نوجوانان است.

صالحی در پایان اعلام کرد: شرایط به وجود آمده تلنگری است به نهادهای متولی فضای مجازی و میدانی تا با تغییر سیاست های موجود و جبران اشتباهات گذشته نسل جدید را درک کرده و منطبق با شرایط روز محتوای درخور نیاز آنها تهیه و ارائه شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401072714765
  • خبرنگار : 50237