مدیران در ایجاد فضای شاد در محیط کار چه نقشی بر عهده دارند؟ 

سازمان‌ها برای نیل به هدف‌های خاصی از جمله تامین نیازهای عمومی جامعه، ایجاد شده‌اند و برای تامین نیازهای عمومی، به صورتی هر چه بهتر و مطلوب‌تر باید به کارایی و اثربخشی سازمان‌ها توجه کافی صورت گیرد.

 از آنجایی که نیروی انسانی یک سازمان، ارزشمندترین سرمایه آن سازمان محسوب می‌شود، گسترش فرهنگ سالم اندیشی، قدردانی و تقویت روحیه متقابل لازم است که در برنامه‌ریزی آموزشی سازمان‌ها در نظر قرار گیرد. محققان در پژوهشی با عنوان «بررسی تاثیر شادی در کار بر بهره‌وری نیروی انسانی» آورده‌اند، عملکرد و بهره‌وری کارکنان عامل اصلی حرکت سازمان‌هاست، عوامل متعددی می‌تواند عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله این عوامل بسیار مهم، می‌توان از عوامل روانی و مقوله شاد بودن در کار را نام برد.

در پژوهشی که توسط دکتر مسعود حجازی استادیار گروه روانشناسی و فریبا تقی‌پور فرشی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد زنجان انجام شده، نشان می‌دهد، شادی در کار شاخصی از احساس مثبت و تعهدات کاری و آثار مربوط به آن است. به اعتقاد صاحب نظران مسائل رفتاری، شادابی در محیط کار موجب از بین رفتن اضطراب و نگرانی می‌شود و افراد با انگیزه بالا برای تامین نیازهای جسمی، روانی، عاطفی و معنوی خود فعالیت می‌کنند، اما موردی که در سال‌های اخیر بیشتر به چشم می‌آید فراموش شدن هنر شاد زیستن در محیط کار است.

احساس نشاط در محیط کار یکی از ضروریات کار است و نقش رؤسا و همکاران در ایجاد فضای شاد برای محیط کار بسیار با اهمیت است. با توجه به موارد گفته شده، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های دولتی که رسالت آموزش و پژوهش جامعه را بر عهده دارد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی برای تحقق اهداف و مقاصد آموزشی و پژوهشی کشور باید به نیروی انسانی خود و نیازمندی‌های شغلی آنها در جهت آرمان‌ها و ماموریت‌های موجود، توجه خاصی نشان دهد.

شادی در کار احساسی است که وقتی کار می‌کنید و از آن لذت می‌برید، حاصل می‌شود. همچنین کار خوبی که انجام می‌دهیم و به آن افتخار می‌کنیم. می‌دانیم که کارمان مهم است، در شغل‌مان احساس قدرت و قوت می‌کنیم، با کارمان شناخته می‌شویم، احساس مسؤولیت و مالکیت می‌کنیم و مسؤولیت را می‌پذیریم. تعهد کاری تحت عنوان رغبت و اشتیاق کارمند برای صرف وقت و انرژی در کار تعریف می‌شود.

در روان‌شناسی، احساس، یک هیجان یا حس درونی است که توسط یک فرد تجربه می‌شود. نظریه احساس شاخه‌ای از روانکاوی است که تلاش دارد هیجانات و عواطف را در مقوله‌های جداگانه سازماندهی کند و هر کدام را با پاسخ‌های مربوط به خود مرتبط کند، برای مثال احساس شادی و مسرت از طریق لبخند و تبسم قابل مشاهده است و با دیدن تبسم کسی، پی به احساس درونی او برده می‌شود. این احساسات از طریق واکنش‌های ظاهری و فوری فرد در برابر محرک‌ها قابل شناسایی هستند.

یک محیط کاری شاد بهره‌وری بیشتری از یک محیط یکنواخت دارد. افراد شاد، حامل پیام‌ها و رفتارهای شادی بخش هستند و در محیط کار، روابط خوبی با همکاران دارند، در نتیجه در کار گروهی همکاری بهتری خواهند داشت، اگر مدیر باشند، روابط خوبی با کارکنان دارند، اگر در مشاغل اداری و خدماتی باشند، مشتریان راضی‌تر خواهند بود و اگر در بخش فروش باشند میزان فروش بیشتری خواهند داشت.

بنابراین، استفاده از شادی موجب ایجاد یک محیط مثبت می‌شود که در آن ایده‌ها و دانش آزادانه به اشتراک گذاشته می‌شود. در نتیجه جو کاری شاد ممکن است منجر به افزایش بهره‌وری کارکنان شود. نفوذ شادی در کار ممکن است از عملکرد وظیفه‌ای فراتر رفته و شامل رفتارهای فرا نقشی مانند رفتار شهروندی سازمانی شود.

از آنجایی که دانشگاه‌ها یکی از پرارزش‌ترین نهادهایی هستند که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد و همچنین یکی از مهم‌ترین سازمان‌های دولتی هستند، رسالت آموزش و پرورش نیروی انسانی را بر عهده‌ دارند. بنابراین در زمینه تحقق اهداف و مقاصد آموزشی خود بایستی به نیروی انسانی خود و نیازمندی‌های شغلی آنان توجه خاصی داشته باشد.

این پژوهش در مجله مدیریت بهره‌وری منتشر شده است. 

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050201133
  • خبرنگار : 50081