سهم بیشتر برنامه‌های تناسب اندام از بازار سلامت دیجیتال/ایجاد بازار ۱۸۷۰ میلیارد تومانی

بر اساس گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران، روند جهانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد سهم برنامه‌های عمومی سلامت و برنامه‌های تناسب اندام جای خود را به برنامه‌های تخصصی بیماری‌ها داده و حجم بازار سلامت دیجیتال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۷۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایسنا، امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال امروز در مراسم رونمایی از گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰، با بیان اینکه ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تعریف و تقسیم‌بندی کنیم، گفت: مشاوره آنلاین، نوبت‌دهی و رزرو، زنان، بارداری و زایمان، مراقبت در منزل، گردشگری سلامت، کرونا، پرونده الکترونیک سلامت تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی، تناسب اندام و تغذیه، تشخیص و پایش سلامت از بخش‌های سلامت دیجیتال محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که دو پیشران اصلی سلامت دیجیتال در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: رشد سریع اپلیکیشن‌ها، بازار پوشیدنی‌ها و ابزارهای هوشمند برای شناسایی نشانگرهای زیستی سلامت و نظارت از راه دور بیماران، از جمله این پیشران‌ها محسوب می‌شود.

شریفیان با تاکید بر اینکه به طور متوسط روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال در جهان تولید شده است؛ ایران در تعداد اپلیکیشن‌های سلامت دیجیتال سهم حدود نیم درصدی دارد.

مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال، خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده که نزدیک به ۹۰ درصد محصولات شناسایی شده در حوزه سلامت مختص اپلیکیشن‌های موبایلی است و از بین ۱۶۵۰ محصول نزدیک به ۴۵۰ محصول شاخص از منظر مخاطب درآمد و ... شناسایی شده است.

شریفیان با بیان اینکه ایران به طور تقریبی ۱۴۴۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال دارد، گفت: این رقم با در نظر گرفتن نرم‌افزارهای حذف شده و یا از دسترس خارج شده در سالیان اخیر نزدیک به ۲۴۰۰ اپلیکیشن برآورد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش جامع سلامت فقط در حوزه رژیم و تناسب اندام از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۸۰۰ اپلیکیشن منتشر شده است.

شریفیان با اشاره به بخش دیگر این گزارش اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت، گفت: این اپلیکیشن‌ها در میان برنامه‌های گوگل پلی و اپ استور ۵۱ درصد کمتر از ۱۰۰ بار دانلود شده‌اند. همچنین بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، نزدیک به ۱۰۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت توانسته‌اند به بیش از هزار نصب دست یابند.

وی تصریح کرد: روند جهانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد سهم برنامه‌های عمومی سلامت و برنامه‌های تناسب اندام جای خود را به برنامه‌های تخصصی بیماری‌ها داده است.

شریفیان همچنین با اشاره به بخش دیگر این گزارش جامع سلامت در حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: حجم بازار سلامت دیجیتال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۷۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان یک رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۹۹ را به خود اختصاص داده است.

مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا افزایش ریالی حجم بازار به معنای توسعه سلامت دیجیتال نیست، گفت: علیرغم اینکه کرونا منجر به رشد بسیار زیاد برخی بخش‌ها شد؛ اما زیر حوزه‌ای همچون گردشگری سلامت به شدت با آسیب مواجه شد و در ادامه قسمت عمده افزایش ریالی بازار به دلیل نرخ تورم تحت تاثیر قرار گرفت.

شریفیان با اشاره به رشد درآمد بخش‌های سلامت دیجیتال نسبت به سال ۹۹ تاکنون، گفت: ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تقسیم‌بندی کنیم که این بخش‌ها از سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته‌اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های جدید نسخه گزارش سلامت اقتصاد دیجیتال مبتنی بر سلامت، گفت: در این گزارش نقشه اکوسیستم سلامت دیجیتال بازنگری شده و سهم بازار این حوزه تا سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کرده‌ایم.

شریفیان با تاکید بر اینکه در یک بررسی آماری میزان رضایت عمومی از حوزه‌های سلامت دیجیتال را بررسی کردیم، گفت: همچنین توانستیم علاوه بر تحلیل و مقایسه مشخصه‌های محصولات در حوزه‌های مختلف به بررسی احساسات برخی از مهمترین اپلیکیشن‌ها در حوزه سلامت دیجیتال بپردازیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم در این گزارش شناسنامه‌ای را برای محصولات برتر هر حوزه به علاوه روند وضعیت مخاطبین و مشتریان اپلیکیشن‌ها تهیه و تنظیم کنیم.

به گفته وی، همچنین در این گزارش جایگاه ذهنی مشتریان در مورد محصولات شاخص را تحلیل کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401040503318
  • خبرنگار : 30057