پژوهشگر استان مرکزی برگزیده سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس شد

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس استان مرکزی برگزیده سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس شد.

سرهنگ پاسدار غلامرضا کریمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی امروز در نشست نویسندگان برتر تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان مرکزی و تجلیل از برگزیدگان سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس گنجینه ای از حماسه های درخشان ملت ایران است و این فرهنگ ارزشمند در همه مقاطع و شرایط راهگشا و کارآمد است و در طول ۴۳ سال انقلاب هرکجا که از این فرهنگ استفاده کردیم موفقیت های بزرگ حاصل شده است.

وی افزود: جلوگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جدید یک رسالت مهم است چراکه یکی از ابعاد جنگ نرم دشمنان فراموشی حماسه های ملت است و دفاع مقدس از جمله حماسه های هویت ساز است که همواره باید زنده باشد.

کریمی بیان کرد: تاریخ شفاهی یکی از روش های انتقال حماسه و وقایع است که سابقه طولانی در تاریخ دارد که در خصوص دفاع مقدس هدف تاریخ شفاهی تبیین صحیح فرهنگ دفاع مقدس و سیره ارزشمند شهدا و رزمندگان است.

وی ادامه داد: ثبت تاریخ شفاهی یکی از مهمترین روش های موثر برای بهره برداری از گنج دفاع مقدس است و البته تاریخ شفاهی مرحله اول است و در مرحله دوم تحقق تولیدات محتوایی باید رقم بخورد و امروز ظرفیت های فرهنگی و هنری باید تاریخ شفاهی را به فراورده های قابل استفاده تبدیل کند تا برای اقشار و سنین مختلف قابل استفاده باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی ثبت تاریخ شفاهی را یک فن و هنر مهم خواند و افزود: ثبت تاریخ شفاهی روش ها و تکنیک های مختلفی دارد و البته برای کیفی تر شدن تاریخ شفاهی باید آموزش های لازم انجام شود که در این راستا برگزاری کارگاه های تخصصی در دستور کار قرار گرفته و سنین مختلف در این کارگاه ها به شکل دوره ای شرکت می کنند.

وی با اشاره به ضرورت تحقق جهاد تبیین گفت: فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس با تاریخ شفاهی تحقق پیدا می کند و این مسئله اهمیت تاریخ شفاهی را می رساند.

سرهنگ کریمی خاطر نشان کرد: به برکت کنگره شهدای استان مرکزی اقدامات چشمگیری در حوزه جمع آوری خاطرات و اسناد دفاع مقدس انجام شده که جمع آوری بیش از یک میلیون سند در حوزه دفاع مقدس و انجام صدها ساعت ها مصاحبه های تخصصی بخشی از دستاوردهای آن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سپاه روح الله، سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با محورهای مبانی نظری و پیشینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ضرورت ها و فرصت های تاریخ شفاهی دفاع مقدس، آسیب شناسی و موانع پیش روی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، سیاست گذاری ها و راهبردهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس و نقش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در جبهه مقاومت در بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

با توجه به برگزاری هرچه بهتر این همایش در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام آی. اس. سی نمایه ایجاد شد و برای مقالات آن یک ویژه‌نامه به نام تاریخ شفاهی دفاع مقدس در انجمن تاریخ شفاهی ایران اختصاص داده شد که تعداد ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسید.

در جریان برگزاری همایش، ۲ سطح در نظر گرفته شد و در سطح اول مقالات بر اساس امتیازات اخذ شده مرتب شدند و ۱۵ مقاله نیز در سه پنل تخصصی در روز اول به صورت مجازی برگزار شدند و پس از آن مقالات برتر شناخته و معرفی شدند و در روز دوم همایش نیز مراسم به صورت حضوری در تهران در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و از برگزیدگان مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

از استان مرکزی ۳ مقاله به سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس راه پیدا کرد که مقاله موضوع محوری و مسئله پژوهی در تاریخ شفاهی دفاع مقدس به نویسندگی دکتر "آرزو حیدری" از پژوهشگران استان در حوزه دفاع مقدس رتبه برتر کسب کرد و مورد تجلیل قرار گرفت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400120302453
  • خبرنگار :