رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مراسم رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسنا در  این مراسم که جشنواره کتاب سرو نام گرفته بود، علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: برنامه داریم در هر ۶ ماه ۱۰۰ اثر رونمایی کنیم و امیدواریم در ایام ۲۲ بهمن ماه هم ۱۰۰ کتاب رونمایی کنیم.

وی یادآور شد: علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با موزه داری، ما کتابخانه بزرگی هم با محوریت دفاع مقدس داریم که پژوهشگران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. سامانه اسناد دفاع مقدس با ۱۰ میلیون سند هم از دیگر کارهایی است که به زودی انجام خواهد شد. در حال حاضر ۱۳۰ رساله و پایان نامه در دست اقدام است. در حوزه کتاب و نشر و تقویت پژوهش گام‌های خوبی انجام شده است.کتاب‌های امروز در ۱۰ دسته مانند:رمان، کارهای پژوهشی، داستان، اسناد و خاطرات رونمایی شدند.

جعفری گفت: 80 درصد مخاطبان ما عمومی و ۲۰ درصد هم خاص هستند. ۷۰ درصد جوانان و ۳۰ درصد کودک و نوجوان مخاطبان سنی آثاری هستند که امروز رونمایی خواهند شد. همچنین ۱۰ اثر جدید هم  محصول نو قلمان تربیت یافته مجموعه ما به شمار می روند.

در ادامه این برنامه، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی توضیح داد: انتخاب عنوان «سرو» برای انتشارات موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیار خوش معنا است چراکه نماد تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران می‌دانند. سرو دارای ویژگی‌های است. سرو در طوفان‌ها خم می‌شود اما نمی‌شکند. ایران عزیز ما نیز مانند سرو است.

وی ادامه داد: یکی از تمدن‌های کهن جهان ایران است.بین‌النهرین، چین، مصر و یونان کهن هستند. برخی از آنها منقرض شده اما تمدن و ملیت ایران امتداد یافته است. ایران امروز چند هزار سال است که ایران است و مردم ایرانی در این سرزمین مستمرا زندگی می‌کنند. کاری که مغول با ایران کرد با هر تمدن دیگر می‌کرد تا ابد نابود می‌شد.

وی با اینکه رمز ماندگاری ایران، دفاع مقدس است، ادامه داد: کسانی بودند که برای ایمان و وطن خودشان از همه چیز گذشتند تا ایران بماند. من نتیجه گرفته‌ام که در گذشته هم اینچنین بوده است. این سرزمین در گذشته هم توانسته افرادی مانند سلیمانی‌ها بپروراند. این ها حافظان جاودانه ایران هستند و حفظ یاد آنها وظیفه ما است. جنگ هرکجا باشد بد است. جنگ طلبی فی نفسه در هر کجا باشد بد است اما اگر جنگی به میهنی تحمیل شد و آن کشور توانست مقاومت کند همان جنگ منشأ خوبی‌ها خواهد شد. باید جهات مثبت و منفی دفاع مقدس را فهرست کنیم. درست است که خسارت‌های جانی و مادی داشته‌ایم اما، این جنگ آثار مثبتی هم مانند حفظ و ظهور ارزش‌های الهی و انسانی آن داشت. ما با استفاده از این سرمایه باید انقلاب اسلامی را به هدف خود که تمدن نوین اسلامی است برسانیم.

حدادعادل خاطرنشان کرد: جنگ و انقلاب از هم جدا نبودند. انقلاب با راهپیمایی مردم در خیابان‌ها به پیروزی رسید. کاری که دشمنان ما نتوانستند با مردم ما بکنند آن کار را در جنگ با مردم ما کردند. جنگ تاوان پیروزی ما در انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی بود. در هشت سال جنگ و دو سال آزادی اسرا به میهن، همواره یک ملت پشت ایران بوده است و کشورمان صحنه فداکاری بوده است. همه مردم در جنگ حماسه آفریدند و حرف برای گفتن دارند. 

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تأکید کرد: برای ماندگار کردن جنگ منابع متعددی در دست داریم. دفاع مقدس یا ۱۰۰ هزار جلوه بروز کرده و با ۱۰۰ هزار دیده مانند انتشار کتاب باید به آن بپردازیم. انتشار ۱۰۰ عنوان کتاب در بازه زمانی ۶ ماه جای تقدیر دارد. جنگ و دفاع مقدس یک معدن ناکاویده است. ما باید ارزش‌های خلق شده در دفاع مقدس را به یک قنات جاری و مستمر تبدیل کنیم تا در مزرعه ایران از آن میوه و ثمر تولید کنیم. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نسل آینده نباید مانند مشروطه برای ما باشد. راه پیشگیری از انجماد تاریخی این دو عرصه چاپ کتاب است. توجه به طرح جلد کتاب مهم است.

وی در پایان توصیه کرد: امروز به برکت فناوری‌های جدید غیر از کتاب ابزارهای دیگری هم برای ماندگاری ارزش‌ها به وجود آمده است. برای آشنایی نسل جوان می توانیم از ابزار جدید هم استفاده کنیم. دیگر اینکه وقتی کتاب چاپ می‌کنید آن را به سراغ خواننده ببرید. ننشینید تا مخاطبان به سمت شما بیایند. آثارتان را به تمام کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا کنید و یک سهمیه برایشان در نظر بگیرید. همچنین ترجمه عربی و انگلیسی برای کشورهای مسلمان و غیر مسلمان از دیگر ضرورت‌های حفظ انقلاب و دفاع مقدس است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400092922512
  • خبرنگار : 71451

برچسب‌ها