رئیس نظام پرستاری اردبیل:

بخش خصوصی قانون ارتقا بهره‌وری پرستاری را اجرا نمی‌کند

رئیس نظام پرستاری استان اردبیل گفت: بخش خصوصی قانون ارتقا بهره‌وری پرستاران را اجرا نمی‌کند و ساعات تحمیلی بیشتری را در فعالیت‌های هفتگی در بین پرستاران شاهد هستیم.

سعید مهری 21 آذر در مراسم گرامیداشت روز پرستار در اردبیل اظهار کرد: 3 هزار و 800 پرستار در استان اردبیل در بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند و در کنار آن در استان اردبیل 6 دانشکده پرستاری با 50 عضو هیئت علمی و 500 دانشجو در هر سال فعالیت خود را انجام می‌دهند.


وی با بیان اینکه کمبود پرستار نداریم اما کمبود استخدام و جذب نیرو را در مراکز بیمارستانی شاهد هستیم، تصریح کرد: به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور 1.8 دهم پرستار داریم در حالی که این رقم در استان اردبیل 99 صدم است.


رئیس نظام پرستاری استان اردبیل گفت: نه تنها از استانداردهای جهانی بلکه از میانگین کشوری نیز پایین هستیم و انتظار می‌رود با جذب و استخدام نیروهای پرستاری بخش عظیمی از خلأ کمبود و کاستی‌ها در این حوزه برطرف شود.


مهری افزود: با وجود اینکه دانشکده‌های پرستاری متخصصان بیشماری را تربیت می‌کنند اما جذب و استخدام آنها با مشکل روبه‌رو شده و از همین رو مهاجرت پرستاران را به خارج از کشور شاهد هستیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر ماه 300 پرستار در کشور مهاجرت می‌کنند که علت اصلی آن نبود شغل مناسب برای پرستاران در مراکز بیمارستانی و درمانگاهی است در حالی که در سایر کشورها بیشترین حقوق و مزایا را برای جامعه پرستاران بدون مانع خاص در نظر گرفته‌اند.


مهری به نحوه جذب پرستاران در ایام کرونایی اشاره کرد و ادامه داد: ما به شدت مخالف جذب نیرو به صورت 89 روزه بودیم که برای از بین بردن این تبعیض در رایزنی‌هایی که انجام شد، جذب نیروها به صورت قراردادی و شرکتی 6 ماه انجام شد تا بخش عظیمی از تبعیض در فرآیند جذب نیروی پرستاری برطرف شود.


وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ نیروی پرستاری با قرارداد 89 روزه در استان فعالیت نمی‌کند بلکه دولت نیز تلاش می‌کند تا هر چه سریعتر ساماندهی در نحوه استخدام و جذب نیروها را انجام داده و پرستاران را از حق و حقوق و مزایای واقعی بهره‌مند سازند.


مهری بیان کرد: پایین بودن تعداد نیروهای پرستاری به کاهش استانداردهای مراقبتی نیز منجر شده و ما در محیط کار خستگی نیروهای پرستاری را شاهد هستیم.


وی در مورد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: به رغم شعارهایی که در سال‌های گذشته دادند هنوز قانون تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا نمی‌شود و برای بازنشستگی پیش از موعد پرستاران نیز موانع متعددی وجود دارد.


مهری تصریح کرد: پرستاران انتظار دارند تا قانون تعرفه‌گذاری خدمات به درستی اجرا و حمایت همه‌جانبه از پرستاران انجام شود و در کنار آن قانون ارتقا بهره‌وری نیز که مطالبه اصلی جامعه پرستاران است باید هر چه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود.


رئیس نظام پرستاری استان اردبیل گفت: دولت قول داده تا در سال آینده هر 2 قانون را به درستی در حق پرستاران فعال و خدوم انجام داده و اجرایی کند که البته بخش خصوصی در گردن نهادن به قانون ارتقا بهره‌وری پرستاران خودداری می‌کند.


انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400092115973
  • خبرنگار :