محمد مهرافزون در جلسه ستاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بروجرد که امروز دوم آذرماه در سالن اجتماعات فرمانداری بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: طرح ملی نماد یک پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان و رویکردی جامع برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس با هدف توانمندسازی معلمین دانش آموزان و والدین با شرکت در دورهها آموزشی در برابر آسیبهای اجتماعی است که توسط نهاد آموزشوپرورش و نهاد خانواده به جامعه تزریق میشود.
وی تصریح کرد: بررسی علت مراجعه دانشآموز به اتاق مشاور مدرسه و یا رفتار او در مدرسه جز تشخیصهای اولیه است چون ممکن است دانشآموز دچار آسیبهای اجتماعی شده باشد و برای دریافت کمک به اتاق مشاور مراجعه کرده است.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد موارد آسیبهای اجتماعی با اختلالات شایع روانپزشکی مانند اختلال دوقطبی، اختلال مرزی، افسردگی، سو مصرف موارد و اختلال اضطرابی همراه است.
مهرافزون اضافه کرد: همچنین استرسهای بالای محیط مدرسه و خانواده، ضعف در مهارت کنترل هیجانات، ضعف در مهارتهای زندگی و ... نیز از علل عمده به وجود آمدن آسیبهای اجتماعی است.
وی با اشاره به سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی و هدف از تنظیم آن، افزود: تنظیم این سند ایست به آسیبهای اجتماعی دانشآموزی است که در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی تحت عنوان میثاق همکاریهای همهجانبه ۹ دستگاه اجرایی وزارت آموزشوپرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامهریزی آموزشی، وزارت تعاون، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، وزارت بهداشت، ناجا و سازمان بهزیستی کل کشور به تصویب رسیده است.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد بیان کرد: در این سند تفاهم چندجانبه که در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مبنی بر تلاشی سازمان یافت، علمی و فراقوهای، ائتلاف ملی بهمنظور استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی تأکید شده است.
مهرافزون ادامه داد: کلیات این سند تفاهم پیگیری، پیشگیری و مهارکردن آسیبهای اجتماعی درسی فضای مهم مدرسه، خانه و محله با تأکید بر مدرسه است که وزارتخانه و سازمانهای ذیربط باید در خصوص غربالگری دانش آموزان، آموزش توانمندسازی و پیشگیری از خطرات احتمالی و آسیبهای اجتماعی و جرائم اقدام عاجل را داشته باشند.
وی با اشاره به مهمترین اهداف این سند مانند ترویج سبک زندگی اسلامی _ ایرانی، پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و بزهکاری، شناسایی دانش آموزان آسیبپذیر، حمایت و هدایت دانش آموزان و مداخله آنی برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، کنترل و کاهش میزان بروز اعتمادبهنفس، تصریح کرد: طرح نماد را طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که در قالب این در کنترل و کاهش میزان بروز اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی در جامعه از طریق مدارس دنبال میشود در طرح نماد معلمان دانشآموزان و والدین آنها با شرکت در دورههای آموزشی در برابر آسیبهای اجتماعی توانمند میشوند، در طرح نماد دانش آموزان و اولیا آنان ازنظر شاخصهایی چون خشونت گری، بزهکاری، کودکآزاری فقر و اعتیاد و آسیبهای فضای مجازی و... مورد بررسی قرار میگیرد.
انتهای پیام