هشدار برای خانم‌ها؛

به هیچ عنوان در خانه نمانید !

چنین توصیه و تاکیدی شاید در شرایطی که بواسطه شیوع کرونا مردم به در خانه ماندن و پرهیز از حضور بی مورد در فضاهای عمومی و دورهمی ها و مسافرت ها تشویق و ترغیب می شوند، عجیب به نظر برسد!

اما در جواب باید گفت که دنیای این توصیه با آن توصیه فرق دارد و از زنان می خواهد که برای جنگ با هر آنچه در مقابل پیشرفت شان قرار گرفته، از خانه محدودیت هایی که برای خود ساخته اند بیرون بروند. اینکه زنان در چنین خانه ای نمانند یک توصیه مهم است، توصیه ای که روانشناسان بر آن تاکید دارند.

دکتر آزاده غفاری، روانپزشک، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این مهم به عنوان یک اصل در تامین سلامت روحی و روانی زنان اظهار کرد: متاسفانه اکثر زنان جامعه امروز از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل عدم اعتماد به نفس در زنان این است که فرهنگ ما هنوز فرهنگ مردسالاری است یعنی در خانواده ها دختر و پسر برابر نیستند و فرصت های برابر به آنها داده نمی شود، همین امر باعث می شود که کودکان دختر به نسبت پسران، اعتماد به نفس کمتری داشته باشند.

وی افزود: دخترها در حوزه تحصیل افراد موفقی هستند، اما زمانی که می خواهند وارد بازار کار شوند دومین شکست اتفاق می‌افتد چراکه خیلی از آنها بازار کار مناسبی پیدا نمی‌کنند و حتی در شغلی پایین تر از تحصیلات‌شان مشغول به کار می‌شوند و برخی نیز در خانه می‌مانند.

غفاری گفت: عموما زنانی که موفق می‌شوند وارد محیط شغلی شوند، با جو مردسالارانه مراکز و محیط های کاری  روبرو می شوند. محیط های کاری مردسالار زنان را پایین دست نگه‌ می دارند و همه این عوامل موجب سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس آنان می‌شود. 

وی اظهار کرد: در طول زندگی زنان زمانی می رسد که آنان متوجه می‌شوند توانایی  برابر و چه بسا بالاتری از مردان دارند ولی نمی‌توانند موقعیتی را که بشود این توانایی ها بروز داد بدست آورند، اینجاست که احساسات منفی در آنها قلیان می‌کنند.

غفاری در ادامه به ارائه راهکار برای بهبود این شرایط پرداخت و اظهار کرد: اصلاح قوانین مهمترین موضوع است و باید مانند سایر کشورها در مدیریت مراکز اداری، کارخانجات و مشاغل مختلف از توان بانوان استفاده شود تا در جامعه ما نیز افراد مجبور شوند توانمندی زنان را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: نکته دیگر درآمد بانوان است. بسیاری موارد مشاهده می شود که دستمزد بانوان در مقایسه با آقایان در موقعیت شغلی برابر، یکسان نیست و دستمزد زنان کمتر از آقایان است که لازم است این مسئله نیز اصلاح شود، همچنین لازم است فرصت های مدیریتی ارشد به زنان داده شود، جامعه ای که رده های بالای مدیریتی آنرا مردان تشکیل می دهند درک درستی از زنان و مشکلات و اشتغال آنها ندارد که بخواهد این مسائل را اصلاح کند.

وی افزود: در مدارس نیز باید آموزش های مهمتری به بچه ها بدهند. لازم است در  کنار علوم نظری، علم زندگی کردن و تطابق با شرایط سخت را به دانش آموزان آموزش دهند. اصلاح فرهنگ خانواده‌ها امری زمان‌بر و سخت است اما با چنین اقداماتی این امر نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

غفاری به بانوان توصیه کرد: به هیچ عنوان در خانه نمانید، در خانه نشستن و کنار کشیدن، روزبروز شرایط را سخت‌تر می کند، زنان عموما مجبورند بجنگند تا به حقوق‌شان دست پیدا کنند و در برخی موارد راه دیگری روبروی آنان وجود ندارد، لذا باید بسیار سخت تر از مردان تلاش کنند تا موقعیت‌هایی را که امکان بروز توانایی هایشان را به آنان عرضه می کند بدست آورند.

وی اظهار کرد: این مسیر ما بانوان است و لازم است در تحصیل، اشتغال و در هر نقطه که شکست میخوریم، بلند شویم و ادامه دهیم و به جامعه ثابت کنیم ما نیز می‌توانیم. باید حرکت کنیم و نباید منتظر باشیم تا دیگران برای ما کاری کنند. تغییر قوانین به‌ راحتی و به‌ سرعت امکان‌پذیر نیست، اما هر فرد به تنهایی می‌تواند با تلاش محیط اطراف خود را قانع کند که توانایی‌ فراتر از تصور آنها دارد، پس لازم است به جنگیدن ادامه دهیم.

غفاری توضیح‌ داد: نیاز نیست به عنوان یک انسان به دیگر انسانها اطمینان بدهیم که وجود اعتماد به نفس در ما باعث آسیب رسیدن به موقعیت آنها نمی‌شود، ما باید اول خودمان اطمینان پیدا کنیم که توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم، زمانی که این کارها را انجام دهیم اطرافیان نیز به ما اطمینان پیدا می‌کنند. مشغله ما نباید اثبات و اطمینان دادن به انسان‌های اطرافمان باشد، من باید خودم فکر کنم که می خواهم چه کنم و در این راه گام بردارم، بدون شک پیشرفت من به خودی خود این مسئله را به بقیه اثبات می‌کند که موفقیت و اعتماد به نفس من آسیبی به کسی نمی رساند.
انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400090201372
  • خبرنگار :