افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره بها در استان کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد با افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی اجاره بها مواجه هستیم.

کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه در ستاد ملی کرونا افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره بهاء مصوب شد، افزود: متاسفانه مصوبات ستاد کرونا در کهگیلویه و بویراحمد پیگیری و اجرا نمی‌شود به همین دلیل در این شرایط کرونا فشار بر مستاجرین وارد می‌شود.
وی علت افزایش اجاره بهاء را قیمت تمام شده مسکن دانست و اظهار کرد: رشد بی‌رویه قیمت زمین باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن شده ضمن اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی دومین عامل افزایش اجاره بها است.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر می‌خواهید قیمت مسکن را کنترل کنیم باید دستگاه‌های نظارتی محکم پای کار باشند، عنوان کرد: دستگاه‌های نظارتی با قدرت بایستند و قیمت زمین را محله به محله کنترل کنند، نمی‌شود قیمت یک زمین طی مدت کوتاهی بیش از ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کند و هر کسی هر قیمتی که دوست داشت روی زمینش بگذارد.
حاجی زاده با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در قیمت مسکن، تصریح کرد: دو سالی می‌شود که بازار مسکن دچار رکود شده است اما چطور اجاره بهاء ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته افزایش داشته؟ اجاره بهاء در کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر یاسوج ۵۰ درصد و برخی مکان‌ها نیز حدود ۷۰ درصد است که نشان دهنده ضعف در نظارت‌ها است.
وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که باید پای کار باشد اما خود به گرانی‌ مسکن و رشد اجاره بها دامن می‌زند املاک‌ها و دلالان و واسطه‌گران است، ادامه داد: کمیته‌ای در این راستا با مشارکت راه و شهرسازی، تعزیرات حکومتی و اتحادیه املاک، تشکیل و روند افزایشی اجاره بها در یاسوج را کنترل کنند.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم بیش از ۱۰۰ بار برای بالا بودن اجاره بهاء با من تماس گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: مردم به شدت از این وضع ناراضی هستند فرمانداری بویراحمد هم پای کار بیاید و سریعا وضعیت زمین و اجاره بهاء محله به محله کنترل شود.
حاجی زاده با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا املاک موظف به بررسی قراردادهای خود هستند، گفت: افزایش اجاره بهاء شیب تندی در استان داشته که همه این خانه‌ها قدیمی بوده‌اند.
وی افزود: بازار مسکن دچار رکود بوده و همه خانه‌ها قدیمی هستند انصاف نیست اجاره بهاء را افزایش دهیم بعد بگویم قیمت مصالح ساختمانی افزایش داشته، خانه‌های قدیمی که ربطی به افزایش مصالح ساختمانی ندارند.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه افزایش اجاره بهاء کمر مردم را شکسته بیان کرد: اکثر این مستاجرین از طبقه ضعیف جامعه و افراد تحت پوشش و بیکار هستند. افزایش اجاره بهاء یک دغدغه کشوری است اما تا داد مردم بیشتر نشده آن را در استان خودمان جمع کنیم.
حاجی‌زاده خطاب به مدیران مربوط اظهار کرد: خواهش می‌کنم این موضوع جدی گرفته شود، کمیته کنترل قیمت زمین و مسکن و اجاره بهاء تشکیل و مدیرکل دفتر شهری استانداری هر هفته گزارش دهد که چه کاری صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه کنترل اجاره بهاء از مطالبات جدی مردم است، تصریح کرد: ساخت مسکن ارزان قیمت که در یاسوج با مشکلاتی مواجه شده راهی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیری است که اجاره بهاء کمرشان را خرد کرده است.
به گزارش ایسنا، معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از نگاه جزیره‌ای و بخشی مدیران مربوطه انتقاد کرد و ادامه داد: اگر هدفمان خدمت به مردم باشد باید این نگاه جزیره‌ای را کنار بگذاریم و اگر هدفی غیر از خدمت داریم خدا به راه راست هدایتمان کند.
انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1400032720171
  • خبرنگار : 50311