چهره ماندگار زنجانی گفت: پژوهشهای انجام گرفته در کشور مشقنویسی از سرمشقهای دیگران است، به این معنا که محققان کشور به پژوهشهای سایر کشورهای دنیا توجه میکنند.
"یوسف ثبوتی" در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب، گفت: این کار انجام میشود تا محققان ایرانی دریابند پژوهشگران دنیا بر روی چه موضوعاتی مطالعه میکنند و آنها نیز یک گوشه آن را انجام دهند و برای اینکه محققان کشور به مرحلهای برسند که سرمشق بنویسند راه طولانی را باید طی کرد.
وی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت علمی خود، اظهارکرد: از سال 1329 وارد محیط دانشگاهی شدم که در آن زمان پژوهش دانشگاهی هیچ معنایی نداشت، زیرا هم امکانات و هم دانش لازم در این زمینه وجود نداشت که دانشجویان و اساتید بتوانند در این زمینه پژوهش کنند و دانشگاهها فقط برای این تاسیس شده بود تا پژوهشی را که دیگران انجام دادهاند بیاموزند و این روند تا اواخر دهه 1330 ادامه داشت.
وی که از سال 1343 تدریس در دانشگاه را آغاز کرده است، تصریح کرد: از دهه 1340 اندک اندک اساتیدی از دانشگاههای تهران و شیراز و بعدها دانشگاه صنعتی شریف رشد کردند که به دانشهای روز تسلط داشتند و میتوانستند درخصوص مسائلی که دیگران در سطح دنیا مطالعه میکنند مشارکت داشته باشند و این مسائل عموماً پژوهشهایی بود که آنان در دوره دانشجویی خود در خارج از کشور انجام داده بودند و هم اکنون آن را در کشور ادامه میدادند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اکثر مطالعات پژوهشی که در دهه 40 آغاز شد مطالعات نظری بود و کارهای آزمایشگاهی کمی در بین آنان مشاهده میشد، زیرا در آن زمان انجام مطالعات آزمایشگاهی نیازمند زیرساخت صنعتی کشور و همچنین سرمایه بود که در آن برهه هیچ کدام از این موضوعات فراهم نبود و این روند تا دهه 50 در کشور ادامه داشت.
این دانشمند زنجانی که در تشکیل دانشگاهها و نهادهای مختلف دانشگاهی در کشور بسیار فعال بوده است، اظهار کرد: بعد از انقلاب حدود 8 سال در پژوهش کشور رکود مطلق به وجود آمد و در همان مدت دانشگاهها 2 سال تعطیل شدند بعد از تعطیل شدن دانشگاهها نیاز کشور به پژوهش و آموزش دانشگاهی بسیار زیاد بود و به دلیل محدودیتهایی جنگ در کشور به وجود آورده بود این موضوع مورد توجه مدیریت کلان کشور و اساتید و دانشجویان قرار گرفت.
پروفسور ثبوتی تصریح کرد: در دهه 70 و 80 آموزش کشور بسیار سریع پیشرفت کرد و پژوهش در کشور توسط دانشجویان و اساتید به صورت جدی پیگیری شد که علت این توجه نیاز کشور به دلیل اعمال محدودیتهای بینالمللی و از سوی دیگر به وجود آمدن ارتباطات سریع در دنیا بود. زیرا بدون ارتباط با دنیا نمیتوان پژوهش را در سطح پژوهش اصیل انجام داد و فقط میتوان مشکلات روزمره را حل کرد و این به معنی تحقیق برای توسعه است ولی باید در تحقیق اصیل به سمت ناشناختهها و نایافتهها حرکت کرد که نیازمند ارتباطات جهانی وسیع است.
وی که 49 سال درحال تدریس در دانشگاههای کشور است، یادآور شد: با ارتباطات گسترده در دهههای 70 و 80 همانند مسافرت با هواپیما، ارتباطات با تلفن و فکس و در سالهای اخیر ارتباطات اینترنتی ارتباطات بینالمللی برای دانشجویان و اساتید فراهم شده است که این امر سبب رشد قابل توجه پژوهش در کشور بوده و مدیریت کلان کشور نیز به این موضوع توجه ویژه داشته است، ولی باید توجه کرد که با وجود این پیشرفتهای گسترده در کشور امر پژوهش هنوز در کشور جا نیافتاده است و میتوانست بهتر ، در این موضوع کار شود.
وی عنوان کرد: کشورهای بسیاری همانند ایران بودند که هم اکنون مرحله مشق نویسی را گذراندهاند، که نمونه آن ژاپن است که 40 سال فقط مشقنویسی میکرد، ولی کشور ما هنوز به این مرحله نرسیده است و در این زمینه در منطقه تنها نیست و همسایههای ترک، افغان، پاکستانی و عرب نیز سرمشق مینویسند و برای رسیدن به تولید علم تداوم کار لازم است که متاسفانه با عوض شدن سریع مدیریتها و سیاستها این روند با مشکل رو به رو میشود.
نظرات