• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-43717

پروفسور یوسف ثبوتی:

پژوهش‎ها در ایران، مشق‎نویسی از سرمشق‎های دیگران است

پژوهش‎ها در ایران، مشق‎نویسی از سرمشق‎های دیگران است

 

چهره ماندگار زنجانی گفت: پژوهش‎های انجام گرفته در کشور مشق‎نویسی از سرمشق‎های دیگران است، به این معنا که محققان کشور به پژوهش‎های سایر کشورهای دنیا توجه می‎کنند.

 

"یوسف ثبوتی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب، گفت: این کار انجام می‌شود تا محققان ایرانی دریابند پژوهشگران دنیا بر روی چه موضوعاتی مطالعه می‎کنند و آنها نیز یک گوشه آن را انجام دهند و برای این‌که محققان کشور به مرحله‎ای برسند که سرمشق بنویسند راه طولانی  را باید طی کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت علمی خود، اظهارکرد: از سال 1329 وارد محیط دانشگاهی شدم که در آن زمان پژوهش دانشگاهی هیچ معنایی نداشت، زیرا هم امکانات و هم دانش لازم در این زمینه وجود نداشت که دانشجویان و اساتید بتوانند در این زمینه پژوهش کنند و دانشگاه‎ها فقط برای این تاسیس شده بود تا پژوهشی را که دیگران انجام داده‌اند بیاموزند و این روند تا اواخر دهه 1330 ادامه داشت.

 

وی که از سال 1343 تدریس در دانشگاه را آغاز کرده است، تصریح کرد: از دهه 1340 اندک اندک اساتیدی از دانشگاه‎های تهران و شیراز و بعدها دانشگاه صنعتی شریف رشد کردند که به دانش‎های روز تسلط داشتند و می‎توانستند درخصوص مسائلی که دیگران در سطح دنیا مطالعه می‎کنند مشارکت داشته باشند و این مسائل عموماً پژوهش‌هایی بود که آنان در دوره دانشجویی خود در خارج از کشور انجام داده بودند و هم اکنون آن را در کشور ادامه می‎دادند.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اکثر مطالعات پژوهشی که در دهه 40 آغاز شد مطالعات نظری بود و کارهای آزمایشگاهی کمی در بین آنان مشاهده می‌شد، زیرا در آن زمان انجام مطالعات آزمایشگاهی نیازمند زیرساخت صنعتی کشور و همچنین سرمایه بود که در آن برهه هیچ کدام از این موضوعات فراهم نبود و این روند تا دهه 50 در کشور ادامه داشت.

 

این دانشمند زنجانی که در تشکیل دانشگاه‎ها و نهادهای مختلف دانشگاهی در کشور بسیار فعال بوده است، اظهار کرد: بعد از انقلاب حدود 8 سال در پژوهش کشور رکود مطلق به وجود آمد و در همان مدت دانشگاه‎ها 2 سال تعطیل شدند بعد از تعطیل شدن دانشگاه‌ها نیاز کشور به پژوهش و آموزش دانشگاهی بسیار زیاد بود و به دلیل محدودیت‎هایی جنگ در کشور به وجود آورده بود این موضوع مورد توجه مدیریت کلان کشور و اساتید و دانشجویان قرار گرفت.

 

پروفسور ثبوتی تصریح کرد: در دهه 70 و 80 آموزش کشور بسیار سریع پیشرفت کرد و پژوهش در کشور توسط دانشجویان و اساتید به صورت جدی پیگیری شد که علت این توجه نیاز کشور به دلیل اعمال محدودیت‎های بین‎المللی و از سوی دیگر به وجود آمدن ارتباطات سریع در دنیا بود.  زیرا بدون ارتباط با دنیا نمی‏توان پژوهش را در سطح پژوهش اصیل انجام داد و فقط می‎توان مشکلات روزمره را حل کرد و این به معنی تحقیق برای توسعه است ولی باید در تحقیق اصیل به سمت ناشناخته‎ها و نایافته‎ها حرکت کرد که نیازمند ارتباطات جهانی وسیع است.

 

وی که 49 سال درحال تدریس در دانشگاه‎های کشور است، یادآور شد: با ارتباطات گسترده در دهه‎های 70 و 80 همانند مسافرت با هواپیما، ارتباطات با تلفن و فکس و در سال‏‎های اخیر ارتباطات اینترنتی ارتباطات بین‎المللی برای دانشجویان و اساتید فراهم شده است که این امر سبب رشد قابل توجه پژوهش در کشور بوده و مدیریت کلان کشور نیز به این موضوع توجه ویژه داشته است، ولی باید توجه کرد که با وجود این پیشرفت‏های گسترده در کشور امر پژوهش هنوز در کشور جا نیافتاده است و می‏توانست بهتر ، در این موضوع کار شود.

 

وی عنوان کرد: کشورهای بسیاری همانند ایران بودند که هم اکنون مرحله مشق نویسی را گذرانده‎اند، که نمونه آن ژاپن است که 40 سال فقط مشق‌نویسی می‎کرد، ولی کشور ما هنوز به این مرحله نرسیده است و در این زمینه در منطقه تنها نیست و همسایه‎های ترک، افغان، پاکستانی و عرب نیز سرمشق می‎نویسند و برای رسیدن به تولید علم  تداوم کار لازم است که متاسفانه با عوض شدن سریع مدیریت‎ها و سیاست‎ها این روند با مشکل رو به رو می‌شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha