• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-21795

پاسخ استفتائات آیت الله مکارم شیرازی مربوط به مرکز تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی قم

پاسخ استفتائات آیت الله مکارم شیرازی مربوط به مرکز تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی قم

 آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، پاسخ استفتائات به چند استفتاء مربوط به مرکز تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم،  متن کامل سووالات این مرکز به آیت الله مکارم شیرازی به شرح زیر است :

* آیا انجام عمل تلقیح اسپرم (IUI) که در آن مایع منی شسته و تقویت شده و از طریق یک سوزن از طریق رحم تزریق می گردد نیازمند غسل کردن می باشد؟

پاسخ معظم له: غسل ندارد

* آیا پس از انجام عمل انتقال جنین که که طی آن جنین لقاح یافته در آزمایشگاه به رحم خانم منتقل می گردد نیازمند غسل کردن است؟

پاسخ معظم له: غسل ندارد

* خونریزی از واژن پس از انجام اعمال جراحی زنان چه حکمی دارد و آیا نیازمند غسل است؟

در صورتی که جراحت مربوط به عمل جراحی باشد غسل ندارد

*انجام روش های نوین عملی پس از گذراندن مراحل جانوری و تایید این مراحل بر روی انسان و با رضایتمندی فرد اگر منجر به عارضه و حتی مرگ گردد آیا به لحاظ شرعی مستلزم پرداخت دیه است یا نه؟

پاسخ معظم له: در صورتی که خوف خطری باشد جایز نیست و اگر بدون اطلاع طرف باشد دیه نیز دارد.

*انتخاب جنسیت چه حکمی دارد؟ آیا برای افرادی که صرفا بدلیل اینکه مثلا یک فرزند دختر دارند و حال می خواهند یک فرزند پسر داشته باشند جایز است؟ آیا از بین بردن سایر جنین ها پس از انجام عمل جنسیت جایز است؟ مباحث احکام نگاه کردن و لمس کردن در این مورد که صرفا یک علاقه خانوادگی است آیا جایز است؟

پاسخ معظم له: اولا در صورتی که ضرورت مهمی نباشد جایز نیست و ثانیا در موارد ضرورت نیز باید از اسپرم شخصی غیر از زوج استفاده نشود و از بین بردن بقیه در این مرحله مانعی ندارد.

*آیا با توجه به هزینه هایی که تولد یک نوزاد با ناهنجاری های ژنتیکی برای جامعه و خانواده دارد اقدام به بارداری و تولد نوزادی که پزشکان با ریسک بالایی احتمال ناهنجاری ژنتیکی در آن می دهند بدون انجام تست های تشخیصی حین بارداری جایز است؟ با توجه به رشد روزافزون علم و امکان باروری بیماران مختلف ژنتیکی با احتمال صد در صد تولد یک نوزاد با مشکلات ژنتیکی جایز است؟

پاسخ معظم له: 1 - احتیاط آن است که قبل از بارداری آزمایش کنند 2 – احتیاط آن است که از این کار خودداری کنند.

*درصورتی که از یک خانم تعدادی تخمک به عنوان اهدا کننده تخمک اخذ گرددآیا امکان اینکه بطور همزمان در تعدادی از تخمک ها اسپرم یک شخص و در تعدادی دیگر از اسپرم شخص دیگر تزریق شود وجود دارد؟ بصورت غیر همزمان مثلا پس از گذشت 4 ماه از همان تخمک برای تزریق اسپرم فرد دیگر استفاده شود چطور؟

پاسخ معظم له: تلقیح نطفه بیگانه (غیر از زوج) حرام و فرزند حاصل نامشروع است ولی چنانچه نطفه زن و شوهری گرفته و در خارج رحم ترکیب، سپس به رحم زنی تلقیح گردد این کار ذاتا اشکالی ندارد، ولی با توجه به این که غالبا مستلزم لمس و نظر حرام است تنها در صورت ضرورت جایز است و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هرچند بر مادر جانشین و شوهر ش نیز محرم است.

همیشه موفق باشید

آیت الله ناصر مکارم شیرازی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha