• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: qazvin-31584

پروژه‌ی قزوین_الموت_ تنکابن در کش‌وقوس حمایت مسئولان

پروژه‌ی قزوین_الموت_ تنکابن در کش‌وقوس حمایت مسئولان
پروژه‌ی اتوبان «قزوین - الموت - تنکابن»، که در سفر مقام معظم رهبری در سال 82 مطرح و تصویب شد و تاکنون بارها توسط مسئولان از اهمیت آن گفته‌شده است  اما پس از گذشت 14 سال از سفر مقام معظم رهبری به استان هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، محورهاي اصلي چهارگانه كه سبب اتصال استان تهران به استان‌های شمالي كشور می‌شوند در سال‌های اخير شاهد رشد روزافزون ترافيك عبوري بوده‌اند تا جايي كه حتي توسعه و چهار خطه کردن اين محورها نتوانسته است از انسداد آن‌ها جلوگيري کند.
 
علاوه بر اين تعداد محدود اين محورها موجب تمركز شديد ترافيك در ميادي ورودي شهرهاي مقصد در شمال كشور شده كه اين امر معضلات ترافيكي شهرهاي مزبور را دوچندان کرده است.

جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: ترافيك موجود در محورها تنها به شهرهاي مقصد ختم نشده و قسمت عمده آن‌ها به مقصد شهرهاي شمال، وارد جاده كناره درياي خزر می‌شوند كه از اين منظر نيز محور ساحلي كشش ترافيك مذكور را ندارد.
 
وی با اشاره به  اینکه با توجه به مطالب مطرح‌شده احداث ساير کری دورهای موازي با محورهاي موجود منتهي به شمال كشور به‌شدت احساس می‌شود گفت: گرچه احداث آزادراه تهران – شمال به‌عنوآن‌یکي از مهم‌ترین راهكارهاي برون‌رفت از شرايط بحراني كنوني مطرح است اما طولاني شدن مدت اجراي آن باعث خواهد شد تا در زمان بهره‌برداری كماكان مشكلات امروز وجود داشته باشد.
 
قزوینیان ادامه می‌دهد: در همين راستا احداث محور قزوين – الموت – تنكابن در برنامه اجرايي قرارگرفته است که اين محور به طول 148 كيلومتر از كيلومتر 10 آزادراه قزوين – كرج آغاز و پس از عبور از منطقه الموت و رشته‌کوه‌های البرز به كمربندي تنكابن متصل می‌شود.

 ارتباط سریع استان‌های مرکزی با شمال کشور از مزایای این پروژه است

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص مزایای احداث این پروژه می‌گوید: ارتباط سريع و مطمئن استان قزوين و استان‌های مركزي با شمال كشور، كاهش ترافيك محورهاي منتهي به شمال به‌خصوص محورهاي كرج – چالوس و قزوين – رشت ازجمله مزایای احداث این پروژه است.
 
وی اضافه می‌کند: كاهش ترافيك در محور كناره درياي خزر، امكان حمل‌ونقل سريع توليدات محصولات صنعتي، كشاورزي، دامي از استان‌های شمالي به ساير نقاط كشور و بالعكس و توسعه همه‌جانبه مناطق واقع در مسير از دیگر مزایای این پروژه است.
 
قزوینیان خاطرنشان می‌کند: توسعه و رونق گردشگري در منطقه الموت و شهرستان‌های شمالي واقع در مسير به لحاظ شرايط طبيعي و تاريخي منحصربه‌فرد، ايجاد اشتغال در ابعاد مختلف با توجه به توسعه همه‌جانبه و رونق گردشگري در منطقه و صرفه‌جویی در سرعت و زمان سفر با توجه به كاهش طول مسير از دیگر مزایای این پروژه است.
 
به گزارش ایسنا با احداث این پروژه مسافت فعلي قزوين – رشت – تنكابن نزدیک به 180 كيلومتر كاهش پیدا خواهد کرد که این امر می‌تواند سبب اثرگذاری زیادی در حوزه‌ی راه و کاهش منابع سوختی داشته باشد.
 
محدوده قزوین  تا الموت  پیشرفت مناسبی داشته است  

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین  اعلام می‌کند: راه اصلي قزوين-الموت-تنكابن به طول 148 كيلومتر داراي 6  قطعه كه اولويت اجرايي در آن تكميل قطعات 1و2و3 حدفاصل كيلومتر صفرتا 62( قزوين تا الموت ) است و  اين قطعات توسط دو پيمانكار با پيشرفت مناسبي در حال اجرا است.
 
وی اضافه می‌کند: قطعه اول به طول 40 كيلومتر از روستاي حصارخروان در اتوبان تهران – قزوين آغاز می‌شود كه تاكنون عمليات خاک‌برداری و خاک‌ریزی و احداث ابنيه فني تا کیلومتر 24 انجام‌شده و 10 كيلومتر آن‌یک لايه آسفالت بيندر اجراشده است و از كيلومتر 24 تا 35  تكميل ابنيه فني و عمليات خاک‌برداری نیز در دست اقدام است.
 
قزوینیان یادآوری می‌کند: قطعات 1و2 از کیلومتر صفرتا 40 تجمیع شده و طی برگزاری مناقصه به شرکت پارس گرما واگذارشده است.
 
وی اعلام می‌کند: قطعه سوم به طول 22 كيلومتر حدفاصل كيلومتر 40 تا  62  است  كه 7 كيلومتر از آن كليه ابنيه فني و عمليات خاک‌برداری و خاک‌ریزی اجراشده و در مابقي مسير عمليات در حال اجرا است و البته عمليات اجرايي تونل شيركوه در كيلومتر 49 محور نيز توسط شرکت پارس گرما آغاز و پيشرفت آن مطابق برنامه زمان‌بندی است.
 
قزوینیان ادامه می‌دهد: براي عبور از محدوده لغزشي كيلومتر 35  تا 45 نياز به انجام مطالعات دقيق ژئوتكنيك و تهيه طرح‌های حفاظتي و پايدارسازي است كه موضوع به‌صورت كاملاً جدي و مستمر از طريق اداره كل فني و بررسي طرح‌های راه‌های اين شركت در دست پي گيري است و به‌محض مشخص شدن طرح، سريعاً عمليات اجرائي آن آغاز و پيشرفت آن با بخش‌های ديگر هماهنگ می‌شود.
 
 پروژه با پیشرفت 35 درصدی همراه است
 
وی تأکید می‌کند: عمليات اجرايي در قطعه چهارم محور حدفاصل كيلومتر 62 تا 93 به طول 31 كيلومتر تحت پيمان قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبیاء(ص) با پيشرفت فيزيكي 35 درصد و با روند بسيار مناسبي در دست اجرا است به‌نحوی‌که در كليه جبهه‌های كاري از قبيل خاک‌برداری، خاک‌ریزی، حفاري و اجراي لاينينگ تونل‌ها، احداث ابنيه فني و بقیه‌ی موارد كارگاه فعال است.
 
قزوینیان یادآوری می‌کند: در اين قطعه احداث پل‌های قبل و بعد از باغ فردوس به پيمانكار ابلاغ‌شده و عمليات اجرائي آن آغازشده است و پل بزرگ آتان رود پس از تكميل مطالعات مرحله دوم عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح می‌کند: قطعات 5 و 6 محور در محدوده استحفاظي استان مازندران واقع‌شده‌اند كه قطعه 6 از كنارگذر تنكابن در كيلومتر صفر آغاز و با طول 34 كيلومتر و  قطعه 5 نيز حدفاصل كيلومتر 34  تا 65 تونل دال مرز است.
 
وی اعلام می‌کند: عمليات اجرائي در قطعه 5 و در محدوده ابلاغ‌شده حدفاصل كيلومتر 32 تا 39  توسط قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبیاء(ص) با پيشرفت فيزيكي 25 درصد و در كليه جبهه‌های كاري از قبيل حفاري و لاينينگ تونل‌ها، احداث ديوارها و ابنيه فني، عمليات خاک‌برداری و خاک‌ریزی و بدون وقفه در دست اجرا  است و اخیراً نيز اراضي حدود يك كيلومتر از مسير آزادسازي و براي اجرا در اختيار پيمانكار قرارگرفته است.
 
قزوینیان ادامه می‌دهد: براي بازنگري و تكميل مطالعات قطعات 5 و 6 محور، مهندسان مشاور ایران استون انتخاب و در زمان كوتاهي مطالعات اين قطعات تكميل می‌گردد و عمليات اجرائي در حوزه استحفاظي مازندران نيز با سرعت بيشتري ادامه خواهد داشت.
 
 وی یادآوری می‌کند: همچنين مشاور زیست‌محیطی توازن محیط‌زیست و پدافند غيرعامل نيز هم‌زمان انتخاب و با هماهنگي مشاور پروژه نقشه و طرح‌های موردنیاز را تهيه می‌کنند.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین اضافه می‌کند: تا تكميل مطالعات قطعات 5 و 6 و به‌منظور تسريع در تكميل پروژه، تهيه نقشه جات 10 كيلومتر ابتدايي قطعه ششم حدفاصل كيلومتر صفرتا كيلومتر 10 به دستگاه نظارت و اجرای آن به قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبیاء(ص) ابلاغ‌شده كه موضوع در دست اقدام است.
 
وی عنوان می‌کند:  با تعامل مناسب با سازمان حفاظت محیط‌زیست و جلسات برگزارشده و مكاتبات صورت پذيرفته اخذ مجوز زیست‌محیطی پروژه به جد در حال پي‌گيري است و با تشكيل کارگروه‌های مشترك و لحاظ نمودن مسائل موردنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست، عمليات اجرائي پروژه بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای ادامه خواهد يافت.
 
 229 میلیارد ریال اعتبار مصوب سال 95 برای اجرای پروژه

قزوینیان توضیح می‌دهد:  اعتبار مصوب سال 95 پروژه مذكور مبلغ 229 ميليارد ريال بود  كه به‌محض دريافت آن به پروژه تخصيص پیدا می‌کند همچنين از محل اسناد خزانه اسلامي مراحل اول و سوم سال 95 مبلغ 156 ميليارد ريال به پروژه ابلاغ و پرداخت‌شده است. در ضمن مطالبات پيمانكاران و مشاوران پروژه به‌صورت مستمر و به‌روز از محل سهام فولاد خوزستان پرداخت می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، این پروژه به طول  148 كيلومتر که 114 كيلومتر در دست اجرا شامل 5 قطعه اجرايي و قطعه 6 به طول 34 كيلومتر از سمت تنكابن داراي جاده آسفالته است كه نياز به بهسازي دارد.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین می‌گوید: این پروژه با عرض  11 متر، با 306 دستگاه آبرو و 13 دستگاه پل بزرگ به طول 1320 متر و 15 دستگاه تونل به طول 14950متر  بوده است.
 
وی تأکید می‌کند:  حجم خاک‌برداری 30 میلیون مترمکعب و حجم خاک‌ریزی 5 میلیون و 800 مترمکعب که از سال 86 آغازشده است که مجموع ريالي قراردادها به 5 هزار ميليارد ريال رسیده است.

 بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه تاکنون صرف شده است

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی قزوین توضیح می‌دهد: مبلغ هزينه شده تاکنون 2هزار و 300 ميليارد ريال بوده و اعتبار موردنیاز برای بهره‌برداری 62 کیلومتر اول  1800 ميليارد ريال است.
 
وی خاطرنشان می‌کند: 62 کیلومتر اول این پروژه دارای پیشرفت 70 درصدی و مابقی پروژه دارای پیشرفت 38 درصدی بوده است که در حال حاضر اعتبار موردنیاز برای انجام این پروژه 10 هزار ميليارد ريال است.

قزوینیان توضیح می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاري در صورت رفع مشكل مالي اتمام زيرسازي محور در 62 كيلومتر مذكور منهاي محدوده لغزشي حدفاصل كيلومتر 35 تا 45 در دستور کار قرار دارد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی قزوین تأمین منابع مالی این پروژه را از  سهام شركت فولاد خوزستان به ارزش 4هزار و 500 ميليارد ريال و بودجه‌ی عمومی نیز 229 میلیارد ریال عنوان کرد.

قزوینیان عدم تخصيص كامل بودجه سال 1394 و ممانعت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ازجمله مشکلات این پروژه، مطرح می‌کند می‌گوید: پیشنهاد می‌شود تا با برطرف کردن این مشکلات و تخصیص صددرصدی اعتبار سال به این پروژه در بهره‌برداری و سرعت بخشیدن این پروژه بزرگ گام برداشته شود.
به گزارش ایسنا با توجه به اینکه این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین لازم است تا مجریان و مسئولان مرتبط در این حوزه تلاش خود را برای بهره‌برداری سریع‌تر این پروژه به‌کارگیرند تا بتوان شاهد اثرگذاری آن بود.

گزارش از طهورا قلی‌پور خبرنگار ایسنا منطقه قزوین
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha