عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) گفت: سه ویژگی اعتدال، عقلانیت و جمعگرایی از ارکان اصلی واقعگرایی به شمار میروند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه قزوین، رضا چهرقانی در همایش بزرگداشت سعدی که پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: سعدی یکی از اندیشمندان، متفکران و روشنفکران روزگار خود و حتی روزگار ما است که از او میتوان بهعنوان یکی از پیامبران شعر فارسی یاد کرد.
وی با اشاره به اینکه شهید مطهری از سعدی بهعنوان یک فیلسوف و متفکر یاد کرده است، افزود: مقام سعدی تنها به دانشمند یا شاعر بودن صرف خلاصه نمیشود؛ سعدی مصلح اجتماعی است چراکه وی به دنبال راهحلهایی برای رفع مشکلات بشریت بوده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تقلیل مرارت یا کاستن رنج بشر از رسالتهای بزرگ انبیای الهی است که سعدی نیز این رسالت را بهدرستی انجام داده است، تصریح کرد: تفاوت بین تقریر و تبیین حقیقت و ایدهآلها و همچنین تقلیل مرارت در آرمانگرایی یا واقعگرایی نهفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) اضافه کرد: سعدی فیلسوفی واقعگرا بود، زیرا در نخستین جملهی کتاب خود با اشاره به نجات جان یک انسان در داستان دروغ مصلحتآمیز به از راست فتنهانگیز، تقلیل مرارت را بر تقریر حقیقت در مواقع مصلحت ترجیح میدهد.
چهرقانی خاطرنشان کرد: متفکران آرمانگرا بر این باورند که آرمان و ارزشها اولویت دارند، این در حالی است که متفکران و اندیشمندان واقعگرا انسان را نسبت به برخی آرمانها ترجیح میدهند و در همین راستا سعدی را میتوانیم بهعنوان یک متفکر واقعگرا و عملگرا قلمداد کنیم.
وی افزود: از دیدگاه سعدی تصوف به معنای گوشه نشینی نیست بلکه مطابق با این دیدگاه انسان باید در اجتماع حضوری فعال داشته باشد و از این طریق به سیر و سلوک برسد.
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به تفاوت بین حافظ و سعدی تصریح کرد: حافظ تنها ادیب و شاعر بود این درحالی است که سعدی علاوه بر تبحر در شعر و ادبیات و همچنین اشراف بر دانش و علوم روز، عارف و اندیشمندی بود که به دنبال راههایی برای رفع مشکلات مردم میپرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه قزوین، رضا چهرقانی در همایش بزرگداشت سعدی که پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: سعدی یکی از اندیشمندان، متفکران و روشنفکران روزگار خود و حتی روزگار ما است که از او میتوان بهعنوان یکی از پیامبران شعر فارسی یاد کرد.
وی با اشاره به اینکه شهید مطهری از سعدی بهعنوان یک فیلسوف و متفکر یاد کرده است، افزود: مقام سعدی تنها به دانشمند یا شاعر بودن صرف خلاصه نمیشود؛ سعدی مصلح اجتماعی است چراکه وی به دنبال راهحلهایی برای رفع مشکلات بشریت بوده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تقلیل مرارت یا کاستن رنج بشر از رسالتهای بزرگ انبیای الهی است که سعدی نیز این رسالت را بهدرستی انجام داده است، تصریح کرد: تفاوت بین تقریر و تبیین حقیقت و ایدهآلها و همچنین تقلیل مرارت در آرمانگرایی یا واقعگرایی نهفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) اضافه کرد: سعدی فیلسوفی واقعگرا بود، زیرا در نخستین جملهی کتاب خود با اشاره به نجات جان یک انسان در داستان دروغ مصلحتآمیز به از راست فتنهانگیز، تقلیل مرارت را بر تقریر حقیقت در مواقع مصلحت ترجیح میدهد.
چهرقانی خاطرنشان کرد: متفکران آرمانگرا بر این باورند که آرمان و ارزشها اولویت دارند، این در حالی است که متفکران و اندیشمندان واقعگرا انسان را نسبت به برخی آرمانها ترجیح میدهند و در همین راستا سعدی را میتوانیم بهعنوان یک متفکر واقعگرا و عملگرا قلمداد کنیم.
وی افزود: از دیدگاه سعدی تصوف به معنای گوشه نشینی نیست بلکه مطابق با این دیدگاه انسان باید در اجتماع حضوری فعال داشته باشد و از این طریق به سیر و سلوک برسد.
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به تفاوت بین حافظ و سعدی تصریح کرد: حافظ تنها ادیب و شاعر بود این درحالی است که سعدی علاوه بر تبحر در شعر و ادبیات و همچنین اشراف بر دانش و علوم روز، عارف و اندیشمندی بود که به دنبال راههایی برای رفع مشکلات مردم میپرداخت.
نظرات