• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-27833

رييس دانشگاه آزاد دزفول تاكيدكرد: مزيت نسبي مناطق و كيفيت آموزش در توسعه رشته‌ها لحاظ شود

رييس دانشگاه آزاد دزفول تاكيدكرد:
مزيت نسبي مناطق و كيفيت آموزش در توسعه رشته‌ها لحاظ شود

رييس دانشگاه آزاد اسلامي دزفول با اشاره سابقه خوزستان در انجام كارهاي علمي و همچنين در اختيار ‌داشتن پتانسيل‌هاي لازم، گفت: با برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري مناسب مي‌توان به اين ظرفيت‌ها جهت‌ ‌داد.

 

قدرت‌الله متين در گفت‌وگو با خبرنگار علمي‌و آموزشي ايران(ايسنا) ـمنطقه‌خوزستان‌ـ در خصوص جذب رشته‌هاي صنعتي و تمهيدات لازم براي ايجاد رشته‌هاي جديد، اظهار‌داشت: اين‌گونه رشته‌ها بايد در مناطقي كه به لحاظ استعداد، آمايش سرزمين و حضور نيروهاي متخصص، كارخانجات و تجهيزات، مناسب‌ترين شرايط را دارا هستند، راه‌اندازي شود.

 

وي افزود: توسعه رشته‌ها با چنين رويكردي علاوه بر به‌كارگيري بوميان مناطق، امكان بازديد از كارخانجات موجود را براي دانشجويان فراهم مي‌كند. بنابراين مزيت نسبي مناطق در توسعه رشته‌ها بايد مدنظر قرار گيرد.

 

رييس دانشگاه آزاد دزفول گفت: با وجود اين‌كه به‌كارگيري اين روش براي علاقمندان در ساير استان‌ها و مناطق، محدوديت ايجاد و آن‌ها را با مشكلاتي مواجه مي‌كند، اما به لحاظ علمي و تخصصي اين روش‌ صحيح‌تر است و در تمام دنيا برنامه‌ريزي‌ها براساس مزيت نسبي مناطق يعني نيروي انساني، آمايش سرزمين و امكانات صورت مي‌گيرد.

 

وي اظهار‌داشت:‌ به عنوان مثال اگر يك كارخانه در منطقه‌اي احداث شود كه مواد اوليه مورد نياز آن در آن منطقه وجود نداشته باشد، تامين مواداوليه كارخانه موجب افزايش هزينه‌ها شده و در نهايت كارخانه توان رقابت در بازار جهاني را نخواهد داشت. توسعه رشته‌هاي صنايع غذايي و كشاورزي نيز به همين علت بايد به شهرستان دزفول سپرده شود.

 

متين هرم جمعيتي را به عنوان يك شاخص در برنامه‌ريزي‌ها عنوان‌كرد و گفت: تقاضا براي ادامه تحصيل در مقاطع تحصيلي مختلف تغيير كرده و در حال حاضر وزنه تحصيلات تكميلي سنگين‌تر است. بنابراين بايد به دنبال راه‌اندازي مقطع تحصيلات تكميلي در استان باشيم كه اين مسئله هم امنيت سرمايه‌ها را تضمين مي‌كند و هم به لحاظ اقتصادي به سود استان است.

 

وي خاطرنشان‌كرد: در كنار توسعه رشته‌ها و مقاطع تحصيلي بايد كيفيت آموزشي را هم افزايش دهيم. براي آموزش در مقطع دكتري، نياز به استاد تمام داريم و حضور چنين استادي در دانشگاه، هر سه مقطع را پوشش مي‌دهد و در اين صورت كيفيت آموزشي جهش خواهد‌ كرد.

 

رييس دانشگاه آزاد دزفول ادامه‌داد: از سوي ديگر پژوهشكده‌ها بايد در كنار دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها تاسيس شوند. زيرا كارهاي پژوهشي موجب افزايش توليد دانش و ارتقاء كيفيت آموزش مي‌شود. بنابراين در كنار توسعه رشته‌ها بايد به فكر ايجاد پژوهشكده‌ها هم باشيم.

 

متين گفت: با توجه به اين‌كه خوزستان جمعيت نسبتا خوبي دارد و استان‌هاي هم‌جوار به لحاظ آموزش‌عالي خيلي فقير هستند، بخشي از جمعيت استان‌هاي اطراف همچون ايلام و لرستان و چهارمحال و بختياري به جمعيت دانشجويي استان اضافه مي‌شوند و بنابراين به لحاظ متقاضي مشكلي نداريم. از طرفي امكاناتي كه در استان وجود دارد درحد ساير استان‌ها است و استفاده بهينه از آن‌ها يك برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري مناسب را مي‌طلبد.

كد خبرنگار: 17029

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha