• یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-48363
  • خبرنگار : 50173

/سی و ششمین جشنواره فیلم فجر-بندرعباس/

گزارش ایسنا از اکران فیلم"امپراطور جهنم"+فیلم

گزارش ایسنا از اکران فیلم"امپراطور جهنم"+فیلم

در حالی نخستین روز از اکران رسمی جشنواره فیلم فجر در بندرعباس سپری شد که دو فیلم "هایلایت" و "فیلشاه" در سینما ستاره جنوب و "امپراطور جهنم" و "اتاق تاریک" در سینما ستاره شهر به نمایش در آمد و در این گزارش به صورت اختصاصی به نقد فیلم "امپراطور جهنم" از نگاه کارشناسان امر می پردازیم.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، «امپراتور جهنم» را باید یک مورد عجیب خواند. فیلمی که در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر ازنظر هیئت‌داوران شایسته رقابت در سودای سیمرغ نبود و راهی بخش چشم‌انداز سینمای ایران یا همان بخش غیررقابتی شد. فیلمی که در اعتراض به این تصمیم از شرکت در جشنواره انصراف داد و بعد از یک سال در سی و ششمین جشنواره فجر موفق به حضور در میان بیست‌ودو فیلم حاضر در سودای سیمرغ شد. اینکه در این دوره از جشنواره، چگونه «امپراتور جهنم» به رقابت راه‌یافته است، جای سؤال دارد، اما رد شدن این فیلم در دوره قبل بسیار بدیهی به نظر می‌رسد.

«امپراتور جهنم» که با حذف چهل‌دقیقه‌ای به اکران درآمده است، از آن دسته فیلم‌هایی است که سروصدایشان به قابلیت‌هایشان می‌چربد و سودای تفکر و نگاه ویژه‌ای دارند اما در همان قدم اول وا‌می‌مانند.

معرفی فیلم

«امپراتور جهنم» هم به‌واسطه حذفی که قربانی‌اش شده است و هم به‌واسطه ساختار آشفته‌اش، از یک عدم انسجام شدید در موضوع و محتوا و همچنین ساختار رنج می‌برد. فیلم روایت یک مفتی وهابی است که در پی تجاوز پلیس فرانسه به همسرش که کاملاً هم بی‌دلیل انجام می‌گیرد، شروع به جهاد برای نابودی مشرکان که ازنظر وی همه جز او و هم‌رزمانش هستند می‌کند.

ازلحاظ ساختار هم «امپراتور جهنم» جایی برای دفاع ندارد. تمام فیلم تکه‌پاره‌هایی از وقایعی است که صرفاً به هم چسبیده‌اند تا داستان پیش برود و نه تدوین و نه هیچ عنصر دراماتیک دیگری نقشی در روایت ایفا نمی‌کنند و در همین حال هم هست که بازیگر توانایی چون علی نصیریان فرصت هنرنمایی پیدا نمی‌کند و کاراکتری که می‌توانست جذاب، پیچیده و درگیر کننده باشد، خسته‌کننده و معلق میان زمین و هوا به نظر می‌آید.

در این فیلم علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی و تعدادی از بازیگران لبنانی نقش آفرینی می‌کنند.

|

اظهار نظر بازیگر هرمزگانی "امپراطور جهنم" در خصوص نقشش

کوروش زارعی بازیگر اصلی فیلم درباره نقش خود گفته است: من در این فیلم نقش سرکرده داعشی‌ها را بازی می کنم که توسط پدر خوانده اصلی با بازی "علی نصیریان" از لس آنجلس هدایت شده و اهداف تروریستی را در سوریه برنامه ریزی می کند. نقش من در این فیلم نماد کاملی از تکفیری های خشن و قاتل است.

نقد فنی فیلم

مصطفی ذاکری، فارغ التحصیل انجمن سینمای جوان در نقد خود می گوید:

 "فیلمی که در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر از نظر داوران ، شایسته ی رقابت در جایزه ی سیمرغ نبود و وارد بخش غیررقابتی شد اما امسال اوضاع برای امپراطور جهنم فرق کرده است.  ما نیز در انتظار فهمیدن تفاوت نگاه داوران پارسال و امسال بودیم.

فیلم با نا امیدی  و یاس شروع می شود و با نا امیدی و یاس نیز به اتمام می رسد. امپراطور جهنم مقابله با اسلام هراسی نبود بلکه ماهیت فیلم به جای کمک، به نفع دشمن عمل می‌کرد. فکر کنید این فیلم را یک خارجی نگاه می کرد، چه موضوعی نظرش را جلب می کرد؟ شیخی که زندگی اش قربانی شده و حالا به دنبال انتقام است.

فیلم  یک شخصیت مثبت بدون پرداخت داشت، آن هم روحانی شیعه ای بود که سر بریده شد . زندگی  انتقام جویانه شیخ در کنار سخنرانی نصیحت گرانه روحانی شیعه برای بازگرداندن شیخ به اصل خود . غیر از آن شخصیت مثبت خاصی در فیلم نشان داده نمی شد. جنگ، کشتار، خون ریزی، تجاوز، صحنه های پر تعداد اکشن با آشفتگی  فیلم باعث تشویش ذهن بیننده و فرار از ماجرای اصلی می شد.

فیلم امپراطور جهنم پر بود از تصویر  های غیر قابل باور که به رساندن پیام داستان ضربه می زد . همه چیز در این فیلم اتفاق می افتد، جلو می رود، بدون اینکه مشخص شود چرا و به چه دلیل و بعدا توضیح نصف و نیمه ای برای آن آورده می شود.

حتی مشخص نشد چرا پلیس فرانسه به همسر شیخ تجاوز کرد یا اول فیلم نیز کودکی را می بینیم که توسط معلم قرآنش تنبیه می شود و مشخص نمی شود هدف ساخت این فضای غیر قابل باور چیست. پس از آن به سراغ داستان اصلی می رویم، احساس گمراه شدن. آشفتگی تصاویر بهم چسبانده شده مخاطب را از پیگیری شخصیت های داستان دور می کرد.

این فیلم خواسته یا ناخواسته، تفکری را تقویت می‌کند که از چشم در برابر چشم شروع می‌کند و به انجیل در مقابل قرآن و کلیسا در مقابل مسجد ختم می‌شود.

«امپراتور جهنم» هرچند دقیقه یک اتفاق و درد تازه داشت. بنظر می رسید فیلم خلاصه و کوتاه شده باشد.  درامی بین یک مرد، همسرش و تجاوز؛ از جنگی سخن می گفت که با برنامه ریزی کشور های دیگر پیش می رفت.

تفاوت خاصی از"شکارچی شنبه" تا "امپراطور جهنم" به نوع پرداخت ماجرا دیده نمی شد. با این حال بهتر بود سیر داستان منطقی تر به ایده اش بپردازد تا اینکه با هجمه ای  از بغض و کینه، جهنمی را به مخاطب نشان دهد."

|

نقد موضوعی فیلم

یک کارشناس سیاسی تاریخ تمدن گفت: سینما نقشش بر تأثیرگذاری بر جامعه در هر کشوری بیشتر از سایر رسانه هاست که باید در کشورمان بیشتر به آن توجه شود.

ابراهیم فرهادی نیا در گفت و گو با ایسنا، افزود:ساخت فیلم در حوزه گروه های تکفیری و تروریسی و نحوه پیدایش آن هاضرورت دارد ابعاد فیلم ها به گونه ای ساخته شود که قابل رقابت با نمونه های خارجی اش باشد.

وی با بیان اینکه در این حوزه باید فعالیت بیشتری شود، اضافه کرد: در شکل گیری پدیده تروریست هم عوامل خارجی هم بسترهای داخلی سهیم هستند که در فیلم امپراطور جهنم بیشتر بر جنبه های خارجی تمرکز شده بود.

این کارشناس سیاسی تاریخ تمدن ادامه داد: بخش هایی که بسترساز این پدیده ها در داخل کشور هستند مانند شکاف های طبقاتی، شکاف های اعتقادی، شکاف های اجتماعی و فرهنگی نیز موثر هستند و باید در این فیلم بیشتر به آن پرداخته می شد.

فرهادی نیا با بیان اینکه سینما نقشش بر تأثیرگذاری بر جامعه در هر کشوری بیشتر از سایر رسانه هاست که باید در کشورمان بیشتر به آن توجه شود، اظهار کرد: به نظرم در کشورمان باید در این حوزه بیشتر کار شود زیرا همچین پدیده هایی دامن گیر بسیار از معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و باید امکانات بیشتری در زمینه ساخت فیلم ایجاد شود.

وی با ابراز تأسف عدم استقبال تماشاگران از این فیلم در سینما، خاطرنشان کرد: باید علل عدم استقبال از این فیلم بررسی شود که چرا به چنین موضوعاتی تماشاگران چندان روی خوش نشان نمی دهند و برای جذب آن ها چه باید کرد.

به گزارش ایسنا، فیلم امپراطور جهنم همانطور که پیش بینی می شد رضایت مخاطبینش را چندان دبست نیاورد و مشاهدات خبرنگار ایسنا نشان می داد اغلب بینندگان آرای نظرسنجی خود را در صندوق های ضعیف و متوسط می انداختند.

 

***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha