• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-4906

/بررسی مشکلات توریسم روستایی در کرمانشاه/5

روستای هدف گردشگری خانقاه

روستای هدف گردشگری خانقاه

توریسم روستایی یکی از مهمترین زیر گروه های توسعه صنعت گردشگري در هر منطقه ای است، لذا سرویس گردشگری ایسنا قصد دارد با انجام گفت و گوهایی با یک پژوهشگر کرمانشاهی در خصوص مشکلات و محدودیت های 14 روستای هدف گردشگری استان گامی را در جهت توسعه صنعت توریسم روستایی و در نهایت توسعه روستاهای استان بردارد.

 

مهندس پرستو قبادی کارشناس ارشد توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، که مشکلات 14 روستای هدف گردشگری استان را در قالب یک پایان نامه با راھنمایی دکتر عبدالحمید پاپ زن دانشیار دانشگاه رازی و دکتر زرافشانی به عنوان استاد مشاور، تدوین کرده است، در گفت و گو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در خصوص مشکلات و محدودیت های روستای هدف گردشگری خانقاه، اظهار داشت: روستاي خانقاه از توابع بخش مرکزي شهرستان پاوه در 3 کیلومتري جنوب غربی شهر پاوه و 120 کیلومتري کرمانشاه قرار دارد.

 

وی ادامه داد: این روستا به وسیله ي کوه هاي دالانی و آتشگاه محصور شده است و تاریخ پیدایش روستاي خانقاه را که در محدوده ي شهر قدیمی پاوه قرار دارد، به دوره ي یزدگردسوم ساسانی

نسبت می دهند.

 

قبادی تصریح کرد: روستاي خانقاه در یک ناحیه ي کوهستانی استقرار یافته که آب و هواي آن در بهار و تابستان ملایم و مطبوع و در زمستان ها سرد است.

 

این کارشناس ارشد توسعه روستایی، اظهار داشت: با توجه به مطالعات میدانی بنایي قدیمی بنام "حوضخانه " در داخل روستا وجود دارد که نشان از قدمت تاریخی این روستاست که متأسفانه توجه چندانی به آن ندارند در حالیکه با مشارکت مردم، مرمت و ساخت آن می تواند به مکانی تاریخی مبدل شود.

 

وی ادامه داد: همچنین مطالعات میدانی نشان داد که درآمد اکثر مردم روستاي خانقاه از طریق فعالیت هاي زراعی، دامداري، باغداري و امور خدماتی تأمین می شود و گروهی از روستاییان نیز در تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

 

قبادی یادآور شد: شرایط مساعد آب و هوا، خاك و اقلیم؛ باغداري در روستا را رونق داده و گردو، انگور، توت سفید و گلابی از محصولات آن است. مراتع سرسبز و حاصلخیز روستا ضمن رونق دامداري به تولید انواع لبنیات مانند شیر، ماست، کره، پنیر و روغن حیوانی منجر شده است. تولید انواع گیوه، کلاش و قالی توسط بعضی از روستاییان نیز از محصولات صنایع دستی روستاي خانقاه است.

 

این پژوهشگر کرمانشاهی، گفت: خانه هاي این روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده اند، به طوري که بام یک خانه حیاط خانه ي دیگر است و اکثر خانه ها دو طبقه اند و روستاي خانقاه به دلیل برخورداري از آب و هواي معتدل، معماري پلکانی، خانه هاي سنتی، مناظر و چشم

اندازهاي کم نظیر، پتانسیل هاي گردشگري قابل توجهی دارد، به همین دلیل در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادي به این روستا سفر می کنند.

 

وی ادامه داد: چشمه ي شلم ناو که از کوهستان هاي اطراف سرچشمه می گیرد و اراضی روستا و باغات آن را مشروب می سازد، این چشمه مناظر و چشم اندازهاي طبیعی منحصر به فردي دارد. اطراف این چشمه، به ویژه در بهار با درختان سرسبز بلند، گیاهان خودرو و گل هاي زیباي رنگارنگ وحشی محیط مناسبی را براي گذراندن اوقات فراغت فراهم می آورد (البته شایان ذکر است اکنون امکاناتی ندارد که به سهولت به آن دست پیدا کرد).

 

قبادی خاطرنشان کرد: باغات اطراف و داخل روستا که بسیار انبوه و گسترده اند، طراوت و زیبایی وصف ناپذیري دارند، این باغات ازجمله فضاهاي تفریحی مردم روستا محسوب می شوند. همچنین رودخانه ي خانقاه از کنار روستا می گذرد و در اطراف آن درختان بلند و باغات سرسبز میوه فضاي دلپذیري ایجاد کرده اند، حواشی این رودخانه به خصوص در فصول بهار و تابستان بسیار زیباست و محل تفریح و تفرج مردم روستا و علاقه مندان به طبیعت است که متأسفانه به دلیل عدم توجه اهالی و گردشگران با ریختن زباله در اطراف آن چهره ي زشتی به خود گرفته است.

 

این کارشناس ارشد توسعه روستایی، اظهار داشت: بناي زیارتی باواشیخ حسن (ع) یکی از بناهاي ارزشمند روستاست که بناي این آرامگاه از سنگ، چوب و خشت است و یکی از اماکن مذهبی مورد احترام مردم روستا نیز می باشد و به گفته ي اهالی براي گزند از "پري " فقط روزهاي چهارشنبه درب زیارتگاه باز است و متولی روزهاي دیگر درب زیارتگاه را می بندد.

 

قبادی در خصوص مشکلات و محدودیت های این روستای هدف گردشگری استان، افزود: مصاحبه هاي انجام شده با اهالی در روستاي خانقاه نشان داد که نبود محل مناسب براي دفع زباله، نبود محل اسکان و اجراي طرح هادي از مهم ترین مشکلات در این روستا می باشد.

 

وی ادامه داد: روستاي خانقاه داراي یک جاذبه ي مذهبی مقبره ي باواشیخ حسن (ع) است که متأسفانه نه تنها راه مناسبی ندارد، بلکه یک متولی دائمی نیز ندارد که پذیراي زائران و گردشگران باشد.

 

قبادی خاطرنشان کرد: وجود غار قوري قلعه در راه اصلی روستاي خانقاه موجب شده که افراد کمتري براي بازدید از این روستا دیدن نمایند، بنابراین نیازمند تبلیغات بجا و مناسب می باشد.

 

این پژوهشگر کرمانشاهی در خصوص اکوتوریسم، گفت: یکی از بخش هایی که در توریسم روستایی همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، اکوتوریسم یا گردشگري طبیعت است که اکوتوریسم تنها شاخه اي از گردشگري است که به مشارکت جوامع محلی نیاز اساسی دارد، چرا که بهترین و توانمندترین راهنمایان تورهاي گردشگري طبیعی کسی نیست جز بومیان ساکن این مناطق که به راحتی می توانند هدایت چنین تورهاي تخصصی را برعهده گیرند و همین مسأله در کاهش مهاجرت هاي بی رویه روستاییان به کلان شهرها نیز نقش اساسی ایفا می کند و در این راستا چرخ بسیاري از مراکز اقامتی در دورافتاده ترین نقاط کشور به حرکت در می آید و باعث اشتغال زایی و ارتقاي سطح زندگی مردم روستایی خواهد شد.

 

قبادی یادآور شد: همچنین از دیگر جاذبه هاي طبیعی روستا خانقاه می توان به چشمه ي شلم ناو اشاره کرد که براي گردشگران غیرقابل دسترس است.

 

وی افزود: به گفته ي اهالی روستا، کوه دالانی در زمستان ها با برف پوشیده می شود و شکوه و عظمت خاصی می یابد و در بهار و تابستان نیز با انواع گیاهان و گل هاي رنگین، زیبایی خاصی می یابد، کوه مذکور محیطی فرحبخش و جذاب براي دوستداران طبیعت و کوهنوردان است که یک ظرفیت اکوتوریست بی نظیر محسوب می شود، بنابراین این روستا قابلیت اکوتوریستی دارد و بایستی به آن توجه ویژه اي کرد.

 

گفتنی است؛ سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در نظر دارد که در گزارشهای بعدی خود با انجام گفت و گو با این پژوهشگر کرمانشاهی به بیان مشکلات و محدودیت های دیگر روستاهای هدف گردشگری استان بپردازد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha