• سه‌شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-61892

55 درصد آب در بخش کشاورزی هدر می‌رود

رئیس جهاد کشاورزی کاشمر هدر رفت 55 درصد آب شهرستان را در بخش کشاورزی نگران کننده دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، محمد صوابی در بازدید از باغات سطح شهرستان در زمینه مصرف آب کشاورزی گفت: تاکنون فقط 400 هکتار از باغات و مزارع شهرستان با استفاده از روشهای نوین آبیاری و به صورت قطره‌ای انجام می‌شود که بیشتر در زمینه تولید انگور بوده است.

وی گفت: اگرچه بیش از 90 درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، حدود 55 درصد از این آب در استحصال، انتقال و آبیاری هدر می‌رود.

 صوابی با بیان اینکه هرچند کشاورزان به استفاده از آبیاری قطره‌ی تمایل دارند اما خرده مالکی آنها را با مشکل مواجه کرده است، افزود: با توجه به اینکه تسهیلاتی جهت احداث استخرهای ذخیره آب به کشت‌های بالای 3 هکتار پرداخت می‌شود باید باغداران به اجماع برسند اما به دلیل خرده مالکی و تنوع آبیاری محصولات به نتیجه خاصی نرسیدند.

وی با بیان اینکه جهت احداث استخر آبیاری قطره‌ای در سال قبل به ازای هر هکتار سه میلیون و 500 هزار تومان وام بلاعوض و همین مقدار تسهیلات بلند مدت پرداخت می‌شد؛ تصریح کرد: تسهیلاتی که جهت ایجاد استخر پرداخت شده مربوط به جمع‌آوری آبهای سطحی و قنات‌ها در زمستان و مدیریت آب در تابستان بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی کاشمرافزایش احداث استخرهای آب توسط مالکین را در باغات غیرمتعارف دانست و گفت: با توجه به نصب کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی، شاهد افزایش بی‌رویه این استخرها نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان در قسمتهای مختلف استحصال، انتقال آب با لوله و کانالهای بتنی کمک بزرگی به جلوگیری از هدر رفت آب می‌توانند داشته باشند، گفت: با به بکارگیری نظرات کارشناسان بخش کشاورزی و استفاده درست از آب شاهد افزایش 80 درصدی راندمان آب هستیم.

صوابی توجه بیشتر کشاورزان جهت به اجماع رسیدن به پایان دادن معضل برای خرده مالکی را خواستار شد و افزود: در کنار آن توجه به کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند به بهبود منابع آبی کمک کند هرچند تاکنون فقط یک هکتار کشت گلخانه‌ای در شهرستان فعال شده، که اگرچه هم اکنون طرح کشت گلخانه ای در شهرستان اجرا می‌شود به دلیل تغییرات در مساحت زمین از دو هزار و 500 متر به چهار هزار متر توسط انجمن گلخانه داران، نقشه زمین‌های کشت گلخانه در حال تغییر است تا با راه‌اندازی این گونه کشت که نیازهای شهرستان و منطقه است، شاهد استفاده بهینه از منابع آبی باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه در حال حاضر 43 هکتار زمین باغی و زراعی در منطقه وجود دارد که کشت و برداشت در آنها صورت می‌گیرد افزود: هرساله شاهد افزایش 50 تا 100 هکتاری ایجاد باغات انگور و انار در منطقه هستیم که کشاورزان با توجه به کمبود منابع آبی باید نسبت به تغییر روش آبیاری توجه داشته باشند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha