• دوشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-147000

/گزارش/

«بهار جان‌ها»، بهانه‌ای برای باهم بودن

«بهار جان‌ها»، بهانه‌ای برای باهم بودن
شهرداری مشهد با برگزاری ویژه برنامه‌ای با عنوان «بهار جان‌ها» در مناطق 13 گانه مشهد، میزبان زائران و روزه‌داران در ماه میهمانی خداست.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ماه رمضان، ماه میهمانی خداست؛ ماهی سراسر رحمت و مغفرت و ماهی که دل‌های مومنان به خدا نزدیک‌تر و قلب‌هایشان از عشق به خدا لبریزتر می‌شود. رمضان، ماه نزول قرآن است؛ ماهی که در آن پاداش‌ها چندین برابر است و انسان با خودسازی، زمینه رسیدن به  کمالات نفسانی را فراهم می‌کند و موجب تقرب الهی می‌شود؛ این ماه فرصتی مغتنم برای عبادت و مهم نهادینه شدن بخشش به‌واسطه فیض الهی روزه در وجود بندگان است.

در این راستا شهرداری مشهد طرحی با عنوان «بهار جان‌ها» را برای اولین بار در ایام ماه مبارک رمضان و در سطح مناطق 13 گانه مشهد اجرا می‌کند. بر این اساس و برای آشنایی بیشتر با این طرح به منطقه 11 شهرداری مشهد و یکی از محل‌های اجرای این طرح، واقع در تقاطع مهران و دانشجو رفتیم تا گزارشی در این خصوص از مردم و غرفه‌داران حاضر در این طرح تهیه کنیم.

یکی از شهروندان این منطقه در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان افزود: این برنامه از اول ماه رمضان تاکنون برگزار شده، نماز جماعت و مراسم قرآن‌خوانی هر شب در این مکان برگزار می‌شود و بنا بود که شبی یک جزء قرآن خوانده شود؛ ولی هر شب نصف جزء از قرآن را می‌خوانند و بعد از آن هم از ساعت 9 شب مراسم آغاز می‌شود و برنامه‌هایی مانند موسیقی سنتی، مسابقه و... را اجرا می‌کنند.

«بهار جان‌ها» نسل جدید و قدیم را کنار یک‌دیگر جمع می‌کند

وی ادامه داد: کیفیت این طرح خیلی خوب است و من هر شب این برنامه را تا قبل از مراسم قدر شرکت کردم؛ این طرح به‌ویژه برای کسانی که فرزند دارند و می‌خواهند فرزندانشان سرگرم شوند و دوست پیدا کنند، خیلی مناسب است؛ حتی خود من با قاریان قرآن اینجا صحبت کردم و پرسیدم که کجا صوت یاد گرفته‌اند و فرزندم را در آن کلاس ثبت‌نام کردم. از جمله نقاط قوت این طرح این است که مردم دور هم جمع می‌شوند، این که نسل جدید و نسل قدیم در کنار یک‌دیگر هستند و چای ذغالی می‌خورند، بسیار عالی است. 

این شهروند در خصوص ضعف‌های این برنامه گفت: ایرادی که به این برنامه وارد است، هزینه‌های خیلی زیاد آن است؛ شهردار منطقه 11 گفتند که ما شبی 6 یا 7 میلیون برای این برنامه هزینه می‌کنیم که به نظر من خیلی زیاد است؛ با توجه به وضعیت گرانی‌ها و بیکاری به نظرم این هزینه‌ها خیلی بالاست؛ البته این مسئله را به خودشان هم گفتم و پیشنهاد دادم که می‌توانستید به مکان‌های مختلف فراخوان دهید و ببینید چه کسانی با کم‌ترین هزینه می‌آیند که اگر قرار است این مراسم 10شب برگزار شود، به جای آن 20 شب برگزار شود.

استقبال مردم زمان قرائت قرآن کاهش می‌یابد

وی در ادامه بیان کرد: این طرح حس خیلی خوبی را منتقل می‌کند، به‌‌ویژه این که ما همیشه این تفکر را داشتیم که ماه رمضان باید در خانه بنشینیم، ولی اکنون خیلی خوب شده و من پیشنهاد دادم که قرآن‌خوانی را هم شبی یک جزء کنند؛ البته یک عیب دیگر این برنامه این است که روی قرآن سهل‌انگاری دارند و مردم هم برای قرآن خیلی جمع نمی‌شوند؛ اینجا برای برنامه‌های دیگر خیلی شلوغ است، ولی زمان نماز و قرآن افراد خیلی کمی استقبال می‌کنند.

این شهروند اضافه کرد: پیشنهاد دیگری که دادم، این بود که اول باید به قاریان قرآن جوایز داده شود و این که خود مسئولین هم در نماز جماعت شرکت کنند؛ چون زمانی که نماز برپا می‌شود، من فقط یک نفر از مسئولین اینجا را می‎‌بینم که گاهی در نماز شرکت می‌کند؛ در حالی که اول باید مسئولین درکنار مردم نماز بخوانند.

ماه رمضان باید با کم‌ترین هزینه‌ها، برنامه برپا شود

وی عنوان کرد: هزینه‌های اینجا خیلی زیاد است؛ در حالی که ما باید این مسئله را آموزش دهیم که ماه رمضان را با کم‌ترین هزینه‌ها برنامه برگزار کنیم؛ البته انتظاری هم برای افطار که نمی‌رود ولی دو یا سه شب پذیرایی خیلی مختصری وجود داشت که آن هم قطع شده و گفته شد که این افطاری از هزینه مردم بوده و  متعلق به شهرداری نبوده و ما هم خودمان افطاری می‌آوریم.

وی اظهار کرد: استقبال مردم خیلی زیاد است؛ ولی به دلیل بارندگی‌های اخیر چند شب مردم نتوانستند شرکت کنند. در مجموع برنامه از ساعت 9 به بعد آغاز می‌شود و غالبا مردم برای برنامه و مراسم مردمی شرکت می‌کنند که این عیب بزرگی است که برای نماز و قرآن حضور پیدا نمی‌کنند؛ چون هدف اول باید در ماه رمضان نماز و قرآن باشد و بعد به برنامه‌های دیگر پرداخته شود.

بی‌برنامگی، ضعف بزرگ این برنامه است

یک شهروند دیگر نیز در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون ضعف‌های این برنامه بیان کرد: یکی از ایرادات اینجا بی‌برنامگی است. خود طرح خیلی خوب است و استقبال شده که مردم می‌آیند و این که مردم حداقل زمان کوتاهی را با هم هستند و در شادی به سر می‌برند، خیلی خوب است؛ ولی کمی بی‌نظمی وجود دارد که ممکن است به دلیل این باشد که کار تازه شروع شده و هنوز خام است و آنطور که باید باشد نیست.

وی تصریح کرد: شب‌های اول اینجا فقط چند صندلی وجود داشت و پیش‌بینی نشده بود که بخواهند مردم این میزان استقبال کنند؛ ولی خداروشکر مورد استقبال قرار گرفت؛ البته فکر می‌کنم که مکانش را درست انتخاب نکردند؛ چون باعث اعتراض مردم شده و گفته می‌شود که مسیر بسته شده است.

این شهروند ساکن در منطقه مهران گفت: شاید انتخاب مکان اینجا از مکان‌های دیگر شهرداری بهتر بوده باشد، ولی باید نظر مردم را هم جویا شد؛ چون بعضی افراد در جریان نیستند و با خیابان بسته مواجه می‌شوند و فکر می‌کنم بهترین مکان، پارک چهل‌بازه بود؛ چون فضای بیشتری وجود داشت و صحنه آمفی‌تئاتر، همایش و سکویی هم برای برگزاری بود، ولی گفتند به‌خاطر رودخانه‌ای که آنجاست، این امکان نیست ولی در مجموع طرح خوبی است و ای کاش شب‌های قدر هم اینجا برنامه برگزار می‌کردند نه این که فروش باشد و موسیقی اجرا شود، خواندن جوشن کبیر می‌توانست در این مکان انجام شود. 

بسته بودن راه، ترافیک منطقه را بیشتر کرده است

هم‌چنین یکی دیگر از ساکنان این منطقه در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان بیان کرد: نقاشی، فروشگاه‌های سیار و فروش گل و گیاه و... در این فضا وجود دارد؛ استقبال شب‌های اول خوب بود؛ ولی اکنون چون وقفه‌ای به‌خاطر ایام قدر به‌وجود آمد، استقبال کم شده و مردم هنوز اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: این که خانواده‌ها دور هم جمع هستند و بازی می‌کنند و شاد هستند، خوب است. اگر در ایام دیگر سال و در یک مدت زمان معینی چنین برنامه‌هایی باشد، پشت سرهم نباشد و در ماه‌های مختلف باشد، خوب است؛ البته اینجا راه عبور و مرور را بسته‌اند و اگر می‌توانستند مکانی را پیدا کنند که زمین بازی باشد، بهتر است. در این مدت ترافیک منطقه دیگر بیشتر شده و این باعث یک‌سری مشکلات دیگر هم می‌شود.

در ادامه به سراغ چند غرفه‌دار رفتیم تا نظر آنان را هم در خصوص این طرح و کیفیت برگزاری آن جویا شویم.

«بهار جان‌ها» خانواده‌ها را بیش از پیش کنار یک‌دیگر جمع می‌کند

مسئول غرفه نقاشی روی سفال در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص این طرح خاطرنشان کرد: «بهار جان‌ها» طرحی است برای این‌که خانواده‌ها، همسایه‌ها و ساکنین بتوانند در یک فضای باز و مفرح کنار یکدیگر جمع شوند و این دوری‌ای که اکنون در بین خانواده‌ها به‌وجود آمده، از بین برود و حداقل بتوانند در این فضا کمی بیشتر کنار یکدیگر باشند؛ به‌ویژه برای کودکان که بتوانند با رنگ‌ها، بازی‌های فکری، جو اجتماعی‌تر مواجه شوند؛ چون اکنون همه چیز به‌ صورت کامپیوتری شده و بچه‌ها یا مدرسه یا در خانه‌اند.

آرزو کاظمی در خصوص کیفیت برگزاری این طرح عنوان کرد: من از این طرح راضی‌ام و کیفیت آن هم خیلی خوب است؛ نقاط قوت این طرح تنوع برنامه‌ها و تنوع غرفه‌هاست که هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ هنری و... متنوع و مطابق هر سلیقه‌ای است. تنها نقطه ضعف آن بارندگی بود و اگر زمانی که باران می‌آمد، یک‌سری تدبیرهایی انجام می‌شد و چادر گذاشته می‌شد، خیلی بهتر بود که لازم نباشد برنامه‌ها کنسل شود.

وی افزود: استقبال مردم خیلی خوب بوده به جز روزهایی که باران آمد. برگزاری چنین برنامه‌هایی واقعا مفید است و حتی اگر ما بتوانیم به غیر از ماه رمضان، در ایام دیگر هم این برنامه را داشته باشیم، در روحیه والدین و کودکان تاثیرگذار است. به عنوان مثال جمعه‌ها که روز تعطیل است و خانواده‌ها فرصت بیشتری دارند، می‌توانند در این برنامه‌ها شرکت کنند؛ هم این که متنوع است و هم این که کنار خانواده می‌توانند تفریح خوبی را داشته باشند.

قرار است که طرح «بهار جان‌ها» تمدید شود

در ادامه یکی از غرفه‌داران صنایع دستی شرکت‌کننده در این طرح در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «بهار جان‌ها» طرحی است که برای شادی مردم همین محله گذاشته شده و بازی‌ها بیشتر برای بچه‌هاست؛ البته سوالاتی که می‌پرسند برای بزرگ‌ترهاست. سفال، نجوم، سودوکو و بازی‌های فکری برای بچه‌هاست. این طرح کیفیت خیلی خوبی هم دارد؛ هم خیلی از جانب مردم استقبال شد، هم این که افرادی که می‌آورند، کسانی نیستند که تجربه نداشته باشند. من خودم دانشجوی صنایع دستی هستم و سفال، آموزش می‌دهم و در هر کدام از بچه‌ها این مهارت را ببینم، اسمشان را یادداشت می‌کنم و برای کلاس‌های فرهنگسرای دانشجو معرفی می‌کنم.

وی افزود: به نظر من ضعف اینجا تایم آن است؛ البته به‌خاطر ماه رمضان، نمی‌توانستند تایم دیگری هم بگذارند. من اینجا نقطه ضعف خاصی نمی‌بینم و همه‌اش نقطه قوت است. نور خیلی خوب است، همه مردم صندلی دارند و کسی هم میز کم نمی‌آورد، هم‌چنین استقبال مردم خیلی خوب بوده به استثنای شب‌هایی که باران می‌بارید و قرار است که این طرح تمدید شود و بعد از ماه رمضان هم ادامه داشته باشد که امیدواریم این اتفاق بیفتد؛ این قضیه به استقبال مردم بستگی دارد و قرار است که ادامه داشته باشد.

مردم از برنامه‌های مشابه این برنامه بسیار استقبال می‌کنند

مسئول غرفه نقاشی صورت کودک نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر روز از ساعت 8 شب اینجا آماده خدمت‌رسانی به مردم هستیم و برای همه سنین چه کودکان و چه بزرگسالان برنامه وجود دارد. غرفه‌های اینجا یک‌سری خدمت‌رسانی رایگان در خدمت مردم قرار می‌دهند و یک‌سری هم فروش محصولات خانگی و فرهنگی دارند. غرفه آتش‌نشانی داریم و انتهای خیابان، فضایی برای بازی خانوادگی مانند فوتبال دستی وجود دارد و یا این‌که توپ والیبال در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند. 

ملک تقی‌زاده افزود: صندلی برای خانواده‌ها هست تا افطار خود را در فضای باز میل کنند و در جشن حضور داشته باشند؛ هم‌چنین موسیقی زنده هر شب اجرا می‌شود و دو نفر مجری توانمند اجرا دارند. تاکنون مردم از این طرح راضی بوده‌اند؛ چون هر برنامه‌ای مدنظرشان بوده، اینجا برگزار شده؛ البته که یک‌سری انتقاداتی هم در مورد بسته بودن خیابان و عدم برگزاری مراسم در پارک صورت گرفته اما شهردار در این خصوص توضیح دادند که خیابان را به مدت یک ماه بستند تا زمینه‌ای برای فرهنگ‌سازی به‌وجود آید تا مردم از پیاده‌راه استفاده کنند و از فضای باز این منطقه استفاده شود. استقبال هم تا امشب خیلی خوب بوده و قطعا مردم از برنامه‌های مشابه این برنامه استقبال می‌کنند و علاقه به شرکت دارند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha